Mutka matkassa

Nyt jatketaan viime numerossa aloitetun Volvo Penta 2003 -moottorin jäähdytysjärjestelmän huoltoa. Järjestelmässä on useita osia, jotka täytyy tarkistaa, ja on mielenkiintoista nähdä, millaisessa kunnossa ne ovat 30 vuoden jälkeen.

Vaikka kyseessä on purjevene, moottori ja sen jäähdytysjärjestelmä ovat tekijöitä, jotka vaikuttavat mitä suuremmissa määrin sekä turvallisuuteen että mukavuuteen. Siksi vanhan Volvo Pentan jäähdytysjärjestelmä päätettiin purkaa ja tarkistaa niin perusteellisesti kuin mahdollista. Sille haluttiin varmistaa lisää ongelmattomia käyttötunteja ja samalla tutkia, miten ajan hammas on sitä järsinyt.

Nesteitä kanavissa

Kertauksena: tämä moottori on lähes alusta asti ollut makeavesijäähdytteinen, ja nykyinen järjestelmä on ollut paikoillaan jo yli 30 vuotta. Jälkiasennuksena tehdyt makeavesijäähdytysjärjestelmät ovat vuosien varrella pelastaneet lukuisia meridieseleitä korroosion aiheuttamalta tuholta. 

 

Tämä on Venemestarin maksullista sisältöä. Mikäli haluat lukea koko lehtijutun, kirjaudu, tai osta pdf-artikkeli tai koko artikkelin sisältämä pdf-lehti.

Mikäli olet Venemestarin tilaaja, kirjaudu: https://venemestari.fi/kirjaudu/

Osta tästä artikkeli (5 €): https://venemestari.fi/tuote/tee-se-itse-jaahdytysjarjestelman-kunnostus-osa-2/ 

Osta tästä tämä artikkeli sisältävä Venemestari-lehden irtonumero sähköisenä (7,90 €): https://venemestari.fi/tuote/2-2025

Lue myös:

Venemestari
Yksityisyyden yleiskatsaus

Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.