Suomen Meripelastusseuran hallitus on myöntänyt Vuoden meripelastaja -nimityksen järjestön toiminnan pitkäaikaiselle ja merkittävälle tukijalle, Reijo Rautauomalle elämäntyöstä vapaaehtoisen meripelastuksen edistämiseksi. Rautauoma on yksityishenkilönä sekä perustamansa Reijo Rautauoman säätiön kautta tukenut taloudellisesti vapaaehtoista meripelastustoimintaa poikkeuksellisen merkittävästi jo vuosikymmeniä. Hänen tuellaan on hankittu Helsingin Meripelastusyhdistyksen käyttöön pelastusalukset PV Rautauoma ja PV Aisko sekä Meripelastusseuran Bågaskärin toimintakeskukseen yhteysalus PV Reijo. Lisäksi Rautauoma on tukenut ja tukee edelleen lukuisia kehittämishankkeita ja jatkossa myös Meripelastusseuran vesiliikenneonnettomuuksia ennaltaehkäisevän työtä sekä uuden pelastusalusluokan kehittämistä.