Peräsin kuntoon kotikonstein

Vanha, väsynyt, vettynyt ja halkeileva peräsin? Ei kovin harvinainen kansantauti Suomen ikääntyvän purjevenekannan keskuudessa. Kalliin korjauksen voi myös tehdä itse, jos uskallusta löytyy.

Usein peräsimen ongelmat on tiedostettu jo vuosia sitten, mutta kun vaiva on pysynyt pienenä tai sellaiseksi ajateltuna, asialle ei ole tehty mitään. Ei ihme, sillä peräsinremonttia pidetään työläänä, vaikeana ja kalliina. Kysely ammattilaisilta vahvistaa tätä mielikuvaa. Nyt tehdyn peräsinremontin hinta kaupallisessa palvelussa olisi kustantanut 3 000–4 000 euroa. 

Koska olen kokeilunhaluinen ja ehkä hieman hullunrohkea päätin tehdä työn itse. Mikä voisi mennä vikaan?

Aloitin projektin tutustumalla internetistä löytämiini suomen- ja englanninkielisiin sivustoihin ja videoihin aiheesta. Nämä rohkaisivat minua entisestään, sillä perusperiaate tuntui kaikissa olevan sama ja yksinkertainen: peräsin auki, mujut pois, vettä imemätöntä vaahtoa tilalle, kiinnilaminointi ja maalaus. 

Varmemmaksi vakuudeksi kyselin muutamalta henkilöltä, joilla oli kokemusta peräsimenkorjauksesta, heidän mielipiteitään ja vinkkejään. Tässä kohtaa mielipiteitä tuntui olevan aika monenlaisia, ainoastaan täyteaineesta oltiin verraten yksimielisiä: epoksivaahtoa purkista tai levyinä. Yksi koulukuntaero oli se, mistä peräsin pitäisi avata. Toiset suosivat luukkujen tekoa ja toiset olivat halkaisun kannalla. 

Koska potilas oli jo valmiiksi lämpimässä autotallissa, saatoin kopistella ja käpistellä peräsintä mielin määrin pähkäillessäni parasta tapaa aloittaa remontti. Kopistelusta oli se hyöty, että kartoitin melko tarkkaan ontot kohdat, umpilaminaatin ja peräsinakseliin kiinnitettyjen kiinnitysrautojen sijainnin. Tämä sai mieleni kallistumaan luukkuvaihtoehdon kannalle, sillä umpilaminaatin paksuus oli sellainen, että halkaisu tuntui liki mahdottomalta toteuttaa normaaleilla työkaluilla.

Seuraava haaste oli päätellä, mille puolelle peräsimen sisäkiinnikkeet oli laminoitu. Mikään määrä koputtelua, rakenneilmaisimia tai muita poppakonsteja ei tuonut sataprosenttista varmuutta siitä, kummalla puolella laminaatti olisi. Päädyin kysymään asiaa netistä ja konsensus oli, että laminointi on yleensä paapuurin puolella. No – kuten kävi ilmi, styyrpuurin puolellahan ne, mutta mitä pienistä.

 

Tämä on Venemestarin maksullista sisältöä. Mikäli haluat lukea koko lehtijutun, kirjaudu, tai osta pdf-artikkeli tai koko artikkelin sisältämä pdf-lehti.

Mikäli olet Venemestarin tilaaja, kirjaudu: https://venemestari.fi/kirjaudu/

Osta tästä artikkeli (3 €): https://venemestari.fi/tuote/tee-se-itse-perasinremontti/

Osta tästä tämä artikkeli sisältävä Venemestari-lehden irtonumero sähköisenä (7,90 €): 

https://venemestari.fi/tuote/7-2025/

Lue myös:

Venemestari
Yksityisyyden yleiskatsaus

Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.