Showing 31–45 of 101 results

Jos et ole vielä kestotilaaja: A. Osta yksittäinen juttu (vain 3 tai 5 €/kpl, hinta laajuuden mukaan) B. Osta koko numero. C. Tee digilehden vuositilaus. Hyödyllisiä lukuhetkiä!
  • MOOTTORIVENEET – Moottoriveneen telakointi ja talvitoimet

    MOOTTORIVENEET – Moottoriveneen telakointi ja talvitoimet

    Talviteloille nousee Volvo Penta -sisäperämoottorilla varustettu klassikko-Fjord. Seuraamme askel askeleelta moottoriveneen syyshuollon perustoimet. Kuvasarja.

    2 sivua – lehti 9B/2020

    Osasto:
  • MOOTTORIVENEET – Perävetolaitteen irrotus

    MOOTTORIVENEET – Perävetolaitteen irrotus

    Vetolaitteen irrottaminen on suhteellisen helppo toimenpide, joka kannattaa tehdä heti veneen noston jälkeen. Sisäperämoottorien vetolaitteet kelpaavat voroille siinä missä perämoottoritkin. Nappaa vetolaite irti ja säilytä tallessa. Samalla tulee tehtyä tuiki tärkeä huolto ja voitelu. Kuvasarja.

    2 sivua – lehti 9B/2020

    Osasto:
  • MOOTTORIVENEET – Perävetolaitteen suuntaus

    MOOTTORIVENEET – Perävetolaitteen suuntaus

    Jos veneen ohjaus tuntuu epätäsmälliseltä, yksi syy voi olla vetolaitteiden väärä suuntaus. Tässä tapauksessa vene ei kulkenut aivan suoraan, vaikka ratilla ei tehty mitään. Selvisi että potkurit olivat kääntyneet hivenen toisiaan kohti. Vetolaitteiden säätö voi onnistua jopa vartissa. Näytämme, kuinka niiden säätö tapahtuu. Kuvasarja.

    2 sivua – lehti 9B/2020

    Osasto:
  • MOOTTORIVENEET – Sisäperämoottorin syyshuolto

    MOOTTORIVENEET – Sisäperämoottorin syyshuolto

    Veneen moottori on kauden lopussa valmisteltava kylmää talvea varten. Tärkeimpiä toimenpiteitä ovat pakkasnesteen ja uusien öljyjen vaihtaminen sekä polttoainesuodattimien puhdistus. Kuvasarja.

    4 sivua – lehti 9B/2020

    Osasto:
  • MOOTTORIVENEET – Sisäperämoottorin syyshuolto – vetolaitteen voitelu

    MOOTTORIVENEET – Sisäperämoottorin syyshuolto – vetolaitteen voitelu

    Täydellinen huolto edellyttää yleensä vetarin irrottamista, mutta perushuollon voi tehdä irrottamalla vain vetolaitteen yläosassa olevan vaihteiston. Vetolaitteessa on kuitenkin muutama kriittinen huoltokohta. Näytämme, kuinka vetolaite on huollettavissa itse. Kuvasarja.

    6 sivua – lehti 9/2020

    Osasto:
  • MUISTILISTA – Varmista veneen talvehtiminen

    MUISTILISTA – Varmista veneen talvehtiminen

    Syyshuollon tarkoitus on saattaa vene sellaiseen kuntoon, että se pysyy kunnossa talven yli ja on liki valmis seuraavaan kauteen. Valmistautuminen veneen talvitelakointiin kannattaa aloittaa jo ennen veneen nostoa. Tässä muistilista tehtävistä mitkä kannattaa tehdä ennen nostoa ja noston jälkeen.

    5 sivua – lehti 9B/2020

    Osasto:
  • Nahkaverhoilun paikkaus

    Nahkaverhoilun paikkaus

    Nahka- tai keinonahkaverhoilu on altis vahingoille. Näytämme tapoja, joilla naarmut, reiät ja polttomerkit saadaan lähes huomaamattomiksi. Kuvasarja.

    3 sivua – lehti 12B/2020.

    Osasto:
  • Pääkirjoitus 12B/2020

    Pääkirjoitus 12B/2020

    Sisäistä kauneutta

    1 sivu – lehti 12B/2020

    Osasto:
  • Pääkirjoitus 12B/2021

    Pääkirjoitus 12B/2021

    Talven verran parempi

    1 sivu – lehti 12B/2021

    Osasto:
  • Pääkirjoitus 5B/2021

    Pääkirjoitus 5B/2021

    Valmiina vesille

    1 sivu – lehti 5B/2021

    Osasto:
  • Pääkirjoitus 9B/2020

    Pääkirjoitus 9B/2020

    Kauden päätös

    1 sivu – lehti 9B/2020

    Osasto:
  • Peräankkurivinssin asennus

    Peräankkurivinssin asennus

    Sähköinen peräankkurivinssi on kätevä apuri etenkin silloin kun rantaudutaan keula edellä. Ankkurivinssin tyyppivalinnassa on olennaista, millaista ankkuriköyttä haluaa käyttää – painotettua köyttä, liinaa, kettinkiä vai kettingin ja köyden yhdistelmää. Useissa isommissa matkaveneissä on jo sähköinen peräankkurivinssi, mutta laite yleistyy myös pienemmissä veneissä. Kuvasarja.

    4 sivua – lehti 12B/2021

    Osasto:
  • Perämoottorin vianmääritys – Aistit käyttöön

    Perämoottorin vianmääritys – Aistit käyttöön

    Perämoottorit ovat kovia koneita. Ne sietävät kovaa käyttöä, kuumaa, kylmää, kosteutta ja hetken jopa huollon puutetta. Kun täysin häiriötöntä perämoottoria ei ole keksitty, ennemmin tai myöhemmin kaikkiin koneisiin ilmaantuu vikoja. Lähtökohtaisesti moottorin huolto- ja korjaushistoria olisi hyvä tietää ja tuntea. Samoin on hyvä tottua tarkkailemaan moottoria, jotta tunnistaa kun käyntiin tulee poikkeamia.

    4 sivua – lehti 5B/2021

    Osasto:
  • Pidä huolta köysistä

    Pidä huolta köysistä

    Köysien kunnon ja pitkäikäisyyden eteen voi tehdä paljonkin. Huoltamalla, pesemällä ja säilyttämällä köysiä asiallisesti niiden käyttöikä pitenee. Hyvin hoidetut köydet myös näyttävät paremmilta.

    3 sivua – lehti 12B/2020

    Osasto:
  • PURJEVENEET – Kölisauman kunnostus

    PURJEVENEET – Kölisauman kunnostus

    Kölin ja rungon välisessä saumassa tapahtuu periaatteessa aina pientä liikettä. Syystoimien yhteydessä huomasimme, että veneemme kölin ja rungon välinen sauma oli alkanut hapertua. Sauman uusiminen on helppo, mutta aikaa vievä projekti, mutta päätimme laittaa kölisauman kuntoon. Kuvasarja.

    2 sivua – lehti 9B/2020

    Osasto: