Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing 46–60 of 107 results
-
PURJEVENEET – Kölisauman kunnostus
PURJEVENEET – Kölisauman kunnostus
Kölin ja rungon välisessä saumassa tapahtuu periaatteessa aina pientä liikettä. Syystoimien yhteydessä huomasimme, että veneemme kölin ja rungon välinen sauma oli alkanut hapertua. Sauman uusiminen on helppo, mutta aikaa vievä projekti, mutta päätimme laittaa kölisauman kuntoon. Kuvasarja.
2 sivua – lehti 9B/2020
-
PURJEVENEET – Purjeveneen telakointi
PURJEVENEET – Purjeveneen telakointi
Purjeveneen syyshuollossa ja talvitelakoinnissa on omat erityispiirteensä. Katso kuvasarjasta, kuinka purjeveneen nosto, pukitus ja peittäminen tapahtuu.
3 sivua – lehti 9B/2020
-
PURJEVENEET – S-vetolaitteen potkuriakselin korjaus
PURJEVENEET – S-vetolaitteen potkuriakselin korjaus
Purjeveneen vetolaitteen potkuriakselin tiivisteet tulisi huoltaa 7–10 vuoden välein. Samalla mitataan akselin suoruus. Kunnostuksen kohteena on S-vetolaite ja sen potkuriakselin tiivisteet. Kuvasarja tiivisteiden vaihdosta.
4 sivua – lehti 9B/2020
-
PURJEVENEET – Tekniikka talvikuntoon
PURJEVENEET – Tekniikka talvikuntoon
Tunnollinen syyshuolto on paras tapa vähentää moottorin ja tekniikan vikaantumisen mahdollisuutta – myös purjeveneessä. Kuvasarjassa käydään läpi purjeveneen moottorin syyshuolto, sekä muutama muu pieni toimenpide, mitä syksyllä ei kannata unohtaa.
4 sivua – lehti 9B/2020
-
PUUVENEET – Puuveneen telakointi ja huolto
PUUVENEET – Puuveneen telakointi ja huolto
Puuveneenomistajan vuoteen kuuluvat säännölliset huoltotyöt. Hyväkuntoisen puuveneen ylläpito ei ole erityisen vaikeaa eikä rakenteiltaan ehjä puuvene merkittävästi vuoda. Puuveneen ylläpidossa on tärkeää oikein tehtyjen huolto- ja korjaustöiden oikea ajoittaminen.
3 sivua – lehti 9B/2020
-
Rantautuminen – Maltti on valttia
Rantautuminen – Maltti on valttia
Rantautuminen ja veneen käsittely ahtaissa paikoissa voi olla sekä työlästä että stressaavaa. Veneen ohjaamisessa ja autolla ajamisessa on selvä ero. Vene reagoi kaikkeen pienellä viiveellä eikä ohjaudu vedessä yhtä tarkasti kuin auto maalla, ja siksi on toimittava ennakoivasti. Näillä vinkeillä rantautumiset sujuvat hallitummin.
4 sivua – lehti 5B/2021
-
Sääoppi – Hyvän sään aikana
Sääoppi – Hyvän sään aikana
Veneilyn perusteisiin kuuluu lukea, katsoa tai kuunnella säätiedotukset ennen vesille lähtemistä. Jokaisen veneilijän tulee tietää perusteet säästä ja osata hahmottaa, milloin sää muuttuu vaaralliseksi. Artikkelissa on hyvää tietoa tuulista sekä muista sääilmiöistä, mitkä vaikuttavat veneilyyn.
4 sivua – lehti 5B/2021
-
Sähköjärjestelmän vianetsintä
Sähköjärjestelmän vianetsintä
Vesillä on paikallaan tietää perusperiaatteet venesähköistä sekä tarvittaessa osatava jäljittää viat. Vaikka liitokset ovat oikein ja akuissa on virtaa, ei mittaripaneelille tule virtaa. Kuulostaako tutulta? Vianetsinnässä maltti on valttia ja kun ongelma selviää, vika saattaa olla helppo korjata myös itse. Käymme seuraavassa läpi tavallisimmat vikatilanteet ja välineet niiden korjaamiseen.
3 sivua – lehti 5B/2021
-
Sähkön kulutus ja säästö
Sähkön kulutus ja säästö
Sähkön riittävyyteen ja kulutukseen voi vaikuttaa monin tavoin. Sähkön tuottamista voi tehostaa ja hävikkiä ja kulutusta vähentää. Kun tavoitteena on saada veneesi sähkönkulutus hallintaan, on paikallaan ensin arvioida veneen sähkölaitteiden yhteiskulutus kohde kohteelta. Muutamilla vinkeillä saat virran riittämään ja lisäät energiatehokkuutta veneeseesi.
3 sivua – lehti 5B/2021
-
Selviydy sumusta
Selviydy sumusta
Meteorologian perusasioiden tuntemisesta on paljon hyötyä vesillä. Sankka sumu voi olla pelottavaa. Kun näet pelkkää harmautta, suuntavaisto sekoaa. Sääkarttojen ja tuuliennusteiden perusteella voi päätellä, pärjääkö päivällä t-paidalla vai pitääkö kaivaa sadevarusteet esille. Näillä ohjeilla pysyt tilanteen tasalla.
4 sivua – lehti 5B/2021
-
Senkaten siistiä
Senkaten siistiä
Oletpa tekemässä tasasaumaista puuvenettä tai vain korjaamassa kansirimoja tai sisustuksen puuosia ja haluat pyrkiä siistiin työnjälkeen, on ruuvit senkattava ja sitten tapitettava piiloon. Ruuvien senkkaus eli upotus ja ruuvireikien ja -kantojen piilotus eli tapitus ovat perustaitoja, jotka jokaisen veneen puutöiden parissa ahkeroivan tulisi osata. Kuvasarja.
2 sivua – lehti 12B/2020
-
Septitankin asennus
Septitankin asennus
Ruotsin länsirannikolta hankitussa vuosimallin 2000 moottoriveneessä ei septitankkia sen enempää kuin sen imutyhjennysmahdollisuutta ollut, vaikka vesi wc löytyikin. Koska se ei käy Suomessa, satsasimme laatuun ja teetimme rosterisen mittatilaustankin. Veneeseen haluttiin mahdollisimman iso tankki, jossa letkutulot ja lähdöt sekä tankin kiinnitys saataisiin suunniteltua parhaalla mahdollisella tavalla. Tilaustyönä se onnistuikin. Kuvasarja.
6 sivua – lehti 12B/2021
-
Siisti vene, parempi fiilis – Liukuovellinen hylly
Siisti vene, parempi fiilis – Liukuovellinen hylly
Veneeseen kerääntyy monen moista tavaraa. Yleisvaikutelma on aina siistimpi, jos tavarat saa piiloon. Liukuovellinen hylly pitää irtotavarat loitolla. Kuvasarja
2 sivua – lehti 12B/2020
-
Sisäistä hehkua – Seinien karneeraus
Sisäistä hehkua – Seinien karneeraus
Perinteisissä veneissä on tavallista, että ruffin seinäpinnat on karneerattu jollakin eksoottisella puulla. Kalseat vinyyli- tai paljaat lujitemuoviseinät voi puuverhoilla kohtuullisen vähällä vaivalla itsekin. Karneeraus on lämmin ja viihtyisä vaihtoehto veneen sisätilojen ehostetukseen. Kuvasarja.
4 sivua – lehti 12B/2020
-
Sisältö 11–12/2021
0,00 €