Showing 46–60 of 101 results

Jos et ole vielä kestotilaaja: A. Osta yksittäinen juttu (vain 3 tai 5 €/kpl, hinta laajuuden mukaan) B. Osta koko numero. C. Tee digilehden vuositilaus. Hyödyllisiä lukuhetkiä!
  • PURJEVENEET – Purjeveneen telakointi

    PURJEVENEET – Purjeveneen telakointi

    Purjeveneen syyshuollossa ja talvitelakoinnissa on omat erityispiirteensä. Katso kuvasarjasta, kuinka purjeveneen nosto, pukitus ja peittäminen tapahtuu.

    3 sivua – lehti 9B/2020

    Osasto:
  • PURJEVENEET – S-vetolaitteen potkuriakselin korjaus

    PURJEVENEET – S-vetolaitteen potkuriakselin korjaus

    Purjeveneen vetolaitteen potkuriakselin tiivisteet tulisi huoltaa 7–10 vuoden välein. Samalla mitataan akselin suoruus. Kunnostuksen kohteena on S-vetolaite ja sen potkuriakselin tiivisteet. Kuvasarja tiivisteiden vaihdosta.

    4 sivua – lehti 9B/2020

    Osasto:
  • PURJEVENEET – Tekniikka talvikuntoon

    PURJEVENEET – Tekniikka talvikuntoon

    Tunnollinen syyshuolto on paras tapa vähentää moottorin ja tekniikan vikaantumisen mahdollisuutta – myös purjeveneessä. Kuvasarjassa käydään läpi purjeveneen moottorin syyshuolto, sekä muutama muu pieni toimenpide, mitä syksyllä ei kannata unohtaa.

    4 sivua – lehti 9B/2020

    Osasto:
  • PUUVENEET – Puuveneen telakointi ja huolto

    PUUVENEET – Puuveneen telakointi ja huolto

    Puuveneenomistajan vuoteen kuuluvat säännölliset huoltotyöt. Hyväkuntoisen puuveneen ylläpito ei ole erityisen vaikeaa eikä rakenteiltaan ehjä puuvene merkittävästi vuoda. Puuveneen ylläpidossa on tärkeää oikein tehtyjen huolto- ja korjaustöiden oikea ajoittaminen.

    3 sivua – lehti 9B/2020

    Osasto:
  • Rantautuminen – Maltti on valttia

    Rantautuminen – Maltti on valttia

    Rantautuminen ja veneen käsittely ahtaissa paikoissa voi olla sekä työlästä että stressaavaa. Veneen ohjaamisessa ja autolla ajamisessa on selvä ero. Vene reagoi kaikkeen pienellä viiveellä eikä ohjaudu vedessä yhtä tarkasti kuin auto maalla, ja siksi on toimittava ennakoivasti. Näillä vinkeillä rantautumiset sujuvat hallitummin.

    4 sivua – lehti 5B/2021

    Osasto:
  • Sääoppi – Hyvän sään aikana

    Sääoppi – Hyvän sään aikana

    Veneilyn perusteisiin kuuluu lukea, katsoa tai kuunnella säätiedotukset ennen vesille lähtemistä. Jokaisen veneilijän tulee tietää perusteet säästä ja osata hahmottaa, milloin sää muuttuu vaaralliseksi. Artikkelissa on hyvää tietoa tuulista sekä muista sääilmiöistä, mitkä vaikuttavat veneilyyn.

    4 sivua – lehti 5B/2021

    Osasto:
  • Sähköjärjestelmän vianetsintä

    Sähköjärjestelmän vianetsintä

    Vesillä on paikallaan tietää perusperiaatteet venesähköistä sekä tarvittaessa osatava jäljittää viat. Vaikka liitokset ovat oikein ja akuissa on virtaa, ei mittaripaneelille tule virtaa. Kuulostaako tutulta? Vianetsinnässä maltti on valttia ja kun ongelma selviää, vika saattaa olla helppo korjata myös itse. Käymme seuraavassa läpi tavallisimmat vikatilanteet ja välineet niiden korjaamiseen.

    3 sivua – lehti 5B/2021

    Osasto:
  • Sähkön kulutus ja säästö

    Sähkön kulutus ja säästö

    Sähkön riittävyyteen ja kulutukseen voi vaikuttaa monin tavoin. Sähkön tuottamista voi tehostaa ja hävikkiä ja kulutusta vähentää. Kun tavoitteena on saada veneesi sähkönkulutus hallintaan, on paikallaan ensin arvioida veneen sähkölaitteiden yhteiskulutus kohde kohteelta. Muutamilla vinkeillä saat virran riittämään ja lisäät energiatehokkuutta veneeseesi.

    3 sivua – lehti 5B/2021

    Osasto:
  • Selviydy sumusta

    Selviydy sumusta

    Meteorologian perusasioiden tuntemisesta on paljon hyötyä vesillä. Sankka sumu voi olla pelottavaa. Kun näet pelkkää harmautta, suuntavaisto sekoaa. Sääkarttojen ja tuuliennusteiden perusteella voi päätellä, pärjääkö päivällä t-paidalla vai pitääkö kaivaa sadevarusteet esille. Näillä ohjeilla pysyt tilanteen tasalla.

    4 sivua – lehti 5B/2021

    Osasto:
  • Senkaten siistiä

    Senkaten siistiä

    Oletpa tekemässä tasasaumaista puuvenettä tai vain korjaamassa kansirimoja tai sisustuksen puuosia ja haluat pyrkiä siistiin työnjälkeen, on ruuvit senkattava ja sitten tapitettava piiloon. Ruuvien senkkaus eli upotus ja ruuvireikien ja -kantojen piilotus eli tapitus ovat perustaitoja, jotka jokaisen veneen puutöiden parissa ahkeroivan tulisi osata. Kuvasarja.

    2 sivua – lehti 12B/2020

    Osasto:
  • Septitankin asennus

    Septitankin asennus

    Ruotsin länsirannikolta hankitussa vuosimallin 2000 moottoriveneessä ei septitankkia sen enempää kuin sen imutyhjennysmahdollisuutta ollut, vaikka vesi wc löytyikin. Koska se ei käy Suomessa, satsasimme laatuun ja teetimme rosterisen mittatilaustankin. Veneeseen haluttiin mahdollisimman iso tankki, jossa letkutulot ja lähdöt sekä tankin kiinnitys saataisiin suunniteltua parhaalla mahdollisella tavalla. Tilaustyönä se onnistuikin. Kuvasarja.

    6 sivua – lehti 12B/2021

    Osasto:
  • Siisti vene, parempi fiilis – Liukuovellinen hylly

    Siisti vene, parempi fiilis – Liukuovellinen hylly

    Veneeseen kerääntyy monen moista tavaraa. Yleisvaikutelma on aina siistimpi, jos tavarat saa piiloon. Liukuovellinen hylly pitää irtotavarat loitolla. Kuvasarja

    2 sivua – lehti 12B/2020

    Osasto:
  • Sisäistä hehkua – Seinien karneeraus

    Sisäistä hehkua – Seinien karneeraus

    Perinteisissä veneissä on tavallista, että ruffin seinäpinnat on karneerattu jollakin eksoottisella puulla. Kalseat vinyyli- tai paljaat lujitemuoviseinät voi puuverhoilla kohtuullisen vähällä vaivalla itsekin. Karneeraus on lämmin ja viihtyisä vaihtoehto veneen sisätilojen ehostetukseen. Kuvasarja.

    4 sivua – lehti 12B/2020

    Osasto:
  • Sisältö 11–12/2021

    0,00 

    Sisältö 11–12/2021

    2 sivua – lehti 11–12/2021

    Osastot: , Avainsana tuotteelle
    0,00 
  • Sisältö 12B/2020

    Sisältö 12B/2020

    2 sivua – lehti 12B/2020

    Osasto: