Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing all 11 results
-
3D-hylyt
3,00 € Lisää ostoskoriin3D-hylyt
Suomen merimuseo julkaisi kuuden historiallisen laivahylyn 3D-mallit. Hylyt sijaitsevat Ruotsinsalmessa Kotkan edustalla. Kohteista tunnetuin on venäläinen saaristofregatti St. Nikolai.
2 sivua – lehti 10/2020.
3,00 € -
Esittely: käsintehdyt köysityöt
3,00 € Lisää ostoskoriinEsittely: käsintehdyt köysityöt
Suomessa ei ole montaa ammattimaista ja solmunsa osaavaa köysitöiden tekijää. Esittelyssä yksi heistä, kotkalainen Mika Kajander.
2 sivua – lehti 11–12/2022
köydet * köysityöt
3,00 € -
Esittely: Omavalmiste
3,00 € Lisää ostoskoriinEsittely: Omavalmiste
Moni veneilijä ostaa itselleen valmiin, kaikilla herkuilla varustetun veneen. Toinen vaihtoehto on hankkia käytetty runko ja käyttää aikaa oman unelmansa rakentamiseen. Nurmeslainen Jarmo Räsänen osti joulukuussa 2020 ison 10,5-metrisen rautaveneen omaksi projektikseen.
3 sivua – lehti 11–12/2022
omavalmiste * rautavene
3,00 € -
Esittely: Sananparret
3,00 € Lisää ostoskoriinEsittely: Sananparret
Suomalaisissa sananparsissa on ikiaikaisesti käytetty venettä ja veneilyä napakkaan ilmaisuun. Venemestari luo katsauksen arkistojen aarteisiin.
2 sivua – lehti 11–12/2022.
3,00 € -
Esittely: Tyyppivene Kiisla
3,00 € Lisää ostoskoriinEsittely: Tyyppivene Kiisla
Koeajoimme Puuveneveistäjät ry:n Kiislan prototyypin Helsingin Lauttasaaressa. Vene halkoo ylväästi aaltoja, mutta ahtaissa satama-altaissa se ei ole parhaimmillaan.
4 sivua – lehti 11–12/2023
koeajot, moottoriveneet
3,00 € -
Höyrywenheestä huviveneeksi – M/S Rapid
3,00 € Lisää ostoskoriinHöyrywenheestä huviveneeksi – M/S Rapid
140-vuotiaan M/S Rapidin reitti on kulkenut Pohjois-Karjalasta Viipurin kautta takaisin Saimaalle. Rapid rakennettiin alun perin hinaajaksi Pohjois-Karjalassa toimineen puutavarayhtiön tarpeisiin, jolloin se palveli uittotöissä Pielisjoella ilman kansirakenteita. Ensimmäinen isompi remontti siihen tehtiin vuonna 1910. Luultavasti Rapid sai silloin myös kannen ja ohjaushytin. Uransa aikana M/S Rapid ehti palvella myös Kaukaa-yhtiötä edustuskäytössä, mutta nykyisin se seilaa Saimalla Heikki Nykäsen ja Marja Heimalan oivana kesäkotina.
4 sivua – lehti 3/2022
3,00 € -
Kulkuvalot – pimeä vene aiheuttaa vaaran
3,00 € Lisää ostoskoriinKulkuvalot – pimeä vene aiheuttaa vaaran
Syysveneily vaatii, että veneen valot ja kipparin pimeänavigointitaidot ovat kunnossa. Artikkelista selviää mitä valoja veneessä tulee pimeällä käyttää sekä niiden terminologiaa.
3 sivua – lehti 10/2019
3,00 € -
Meriuskomukset
3,00 € Lisää ostoskoriinMeriuskomukset
Mystisillä hirviömäisillä vesilläliikkujilla on pitkä historia. Vaikka usein ajatellaan, että mereen liittyvät uskomukset olisivat menneiden vuosisatojen todellisuutta, kuitenkin ne ovat edelleen syvällä tajunnassa, historiassa ja pinnan alla. Vanhat monsterit nousevat pintaan Otto Latvalan suurteoksessa Merihirviöt – Merenneidosta mustekalaan.
4 sivua – lehti 11–12/2021
3,00 € -
Karilleajon vahinkokorjaus
5,00 € Lisää ostoskoriinKarilleajon vahinkokorjaus
Kuuden solmun hellapuut
Nykyisiä veneitä ei ole juurikaan rakennettu kestämään karilleajoa. Jo parin solmun nopeudella syntyy korjausta vaativia vaurioita ja kuuden, seitsemän solmun nopeudella saattaa sisustuksesta tulla hellapuita. Kävimme seuraamassa pahasti karilla käyneen 40-jalkaisen Beneteau Oceaniksen remonttia. Kuvasarja.
7 sivua – lehti 2/2019
5,00 € -
Karilleajon vahinkokorjaus 2
0,00 €Karilleajon vahinkokorjaus 2
Kuuden solmun hellapuut
Nykyisiä veneitä ei ole juurikaan rakennettu kestämään karilleajoa. Jo parin solmun nopeudella syntyy korjausta vaativia vaurioita ja kuuden, seitsemän solmun nopeudella saattaa sisustuksesta tulla hellapuita. Kävimme seuraamassa pahasti karilla käyneen 40-jalkaisen Beneteau Oceaniksen remonttia. Kuvasarja.
7 sivua – lehti 2/2019
0,00 € -
Hurmaava vanerivene – piirrustuksista vesille
5,00 € Lisää ostoskoriinHurmaava vanerivene – piirrustuksista vesille
Epoksihartsin ja lasikuidun vaneriin yhdistävä stitch ’n glue -rakennustekniikka yksinkertaistaa veneen rakentamista ja vähentää huipputarkkojen sovituksien tarvetta. Levypinnoista muodostuva vene kootaan piirustusten mukaan muotoon sahatuista osista ja osat liimataan toisiinsa paksunnetulla epoksilla. Artikkelissa esitellään stitch ’n glue -rakennustekniikka sekä Ari Vilamaan kyseisellä tekniikalla rakentama moottorivene.
4 sivua – lehti 01/2019
5,00 €