Showing all 11 results

Jos et ole vielä kestotilaaja: A. Osta yksittäinen juttu (vain 3 tai 5 €/kpl, hinta laajuuden mukaan) B. Osta koko numero. C. Tee digilehden vuositilaus. Hyödyllisiä lukuhetkiä!
  • 3D-hylyt

    3,00 
    Lisää ostoskoriin

    3D-hylyt

    Suomen merimuseo julkaisi kuuden historiallisen laivahylyn 3D-mallit. Hylyt sijaitsevat Ruotsinsalmessa Kotkan edustalla. Kohteista tunnetuin on venäläinen saaristofregatti St. Nikolai.

    2 sivua – lehti 10/2020.

    Osasto: Avainsanat tuotteelle ,
    3,00 
  • Esittely: käsintehdyt köysityöt

    3,00 
    Lisää ostoskoriin

    Esittely: käsintehdyt köysityöt

    Suomessa ei ole montaa ammattimaista ja solmunsa osaavaa köysitöiden tekijää. Esittelyssä yksi heistä, kotkalainen Mika Kajander.

    2 sivua – lehti 11–12/2022

    köydet * köysityöt

    Osasto: Avainsana tuotteelle
    3,00 
  • Esittely: Omavalmiste

    3,00 
    Lisää ostoskoriin

    Esittely: Omavalmiste

    Moni veneilijä ostaa itselleen valmiin, kaikilla herkuilla varustetun veneen. Toinen vaihtoehto on hankkia käytetty runko ja käyttää aikaa oman unelmansa rakentamiseen. Nurmeslainen Jarmo Räsänen osti joulukuussa 2020 ison 10,5-metrisen rautaveneen omaksi projektikseen.

    3 sivua – lehti 11–12/2022

    omavalmiste * rautavene

    Osasto: Avainsana tuotteelle
    3,00 
  • Esittely: Sananparret

    3,00 
    Lisää ostoskoriin

    Esittely: Sananparret

    Suomalaisissa sananparsissa on ikiaikaisesti käytetty venettä ja veneilyä napakkaan ilmaisuun. Venemestari luo katsauksen arkistojen aarteisiin.

    2 sivua – lehti 11–12/2022.

    Osasto: Avainsana tuotteelle
    3,00 
  • Esittelyssä tyyppivene Kiisla

    Esittely: Tyyppivene Kiisla

    3,00 
    Lisää ostoskoriin

    Esittely: Tyyppivene Kiisla

    Koeajoimme Puuveneveistäjät ry:n Kiislan prototyypin Helsingin Lauttasaaressa. Vene halkoo ylväästi aaltoja, mutta ahtaissa satama-altaissa se ei ole parhaimmillaan.

    4 sivua – lehti 11–12/2023

    koeajot, moottoriveneet

    Osasto: Avainsanat tuotteelle , ,
    3,00 
  • Höyrywenheestä huviveneeksi – M/S Rapid

    3,00 
    Lisää ostoskoriin

    Höyrywenheestä huviveneeksi – M/S Rapid

    140-vuotiaan M/S Rapidin reitti on kulkenut Pohjois-Karjalasta Viipurin kautta takaisin Saimaalle. Rapid rakennettiin alun perin hinaajaksi Pohjois-Karjalassa toimineen puutavarayhtiön tarpeisiin, jolloin se palveli uittotöissä Pielisjoella ilman kansirakenteita. Ensimmäinen isompi remontti siihen tehtiin vuonna 1910. Luultavasti Rapid sai silloin myös kannen ja ohjaushytin. Uransa aikana M/S Rapid ehti palvella myös Kaukaa-yhtiötä edustuskäytössä, mutta nykyisin se seilaa Saimalla Heikki Nykäsen ja Marja Heimalan oivana kesäkotina.

    4 sivua – lehti 3/2022

    Osasto: Avainsanat tuotteelle ,
    3,00 
  • Kulkuvalot – pimeä vene aiheuttaa vaaran

    3,00 
    Lisää ostoskoriin

    Kulkuvalot – pimeä vene aiheuttaa vaaran

    Syysveneily vaatii, että veneen valot ja kipparin pimeänavigointitaidot ovat kunnossa. Artikkelista selviää mitä valoja veneessä tulee pimeällä käyttää sekä niiden terminologiaa.

    3 sivua – lehti 10/2019

    Osasto: Avainsana tuotteelle
    3,00 
  • Meriuskomukset

    3,00 
    Lisää ostoskoriin

    Meriuskomukset

    Mystisillä hirviömäisillä vesilläliikkujilla on pitkä historia. Vaikka usein ajatellaan, että mereen liittyvät uskomukset olisivat menneiden vuosisatojen todellisuutta, kuitenkin ne ovat edelleen syvällä tajunnassa, historiassa ja pinnan alla. Vanhat monsterit nousevat pintaan Otto Latvalan suurteoksessa Merihirviöt – Merenneidosta mustekalaan.

    4 sivua – lehti 11–12/2021

    Osasto: Avainsanat tuotteelle , ,
    3,00 
  • Karilleajon vahinkokorjaus

    5,00 
    Lisää ostoskoriin

    Karilleajon vahinkokorjaus

    Kuuden solmun hellapuut

    Nykyisiä veneitä ei ole juurikaan rakennettu kestämään karilleajoa. Jo parin solmun nopeudella syntyy korjausta vaativia vaurioita ja kuuden, seitsemän solmun nopeudella saattaa sisustuksesta tulla hellapuita. Kävimme seuraamassa pahasti karilla käyneen 40-jalkaisen Beneteau Oceaniksen remonttia. Kuvasarja.

    7 sivua – lehti 2/2019

    Osasto: Avainsana tuotteelle
    5,00 
  • Karilleajon vahinkokorjaus 2

    0,00 

    Karilleajon vahinkokorjaus 2

    Kuuden solmun hellapuut

    Nykyisiä veneitä ei ole juurikaan rakennettu kestämään karilleajoa. Jo parin solmun nopeudella syntyy korjausta vaativia vaurioita ja kuuden, seitsemän solmun nopeudella saattaa sisustuksesta tulla hellapuita. Kävimme seuraamassa pahasti karilla käyneen 40-jalkaisen Beneteau Oceaniksen remonttia. Kuvasarja.

    7 sivua – lehti 2/2019

    Osasto: Avainsana tuotteelle
    0,00 
  • Hurmaava vanerivene – piirrustuksista vesille

    5,00 
    Lisää ostoskoriin

    Hurmaava vanerivene – piirrustuksista vesille

    Epoksihartsin ja lasikuidun vaneriin yhdistävä stitch ’n glue -rakennustekniikka yksinkertaistaa veneen rakentamista ja vähentää huipputarkkojen sovituksien tarvetta. Levypinnoista muodostuva vene kootaan piirustusten mukaan muotoon sahatuista osista ja osat liimataan toisiinsa paksunnetulla epoksilla. Artikkelissa esitellään stitch ’n glue -rakennustekniikka sekä Ari Vilamaan kyseisellä tekniikalla rakentama moottorivene.

    4 sivua – lehti 01/2019

    Osasto: Avainsana tuotteelle
    5,00