Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing 1–15 of 106 results
-
Aallokko – Armas aallon tie
Aallokko – Armas aallon tie
Aallokko on tuttu ympäristö veneilijöille. Se on kiehtova ja se voi liplattaa, keinuttaa, hakata tai jopa yököttää. Aallokko syntyy, kun nestettä häiritään tavalla tai toisella. Yleisin aallokon aiheuttaja on tuuli, mutta se voi syntyä myös esimerkiksi liikkuvan veneen tai maanjäristyksen seurauksena. Artikkelissa voit tutustua aallon ja aallokon syntymän perusteisiin, sekä siinä on tietoa siitä miten aaltoja mitataan.
3 sivua – lehti 5B/2021
-
Aallokossa ajaminen
Aallokossa ajaminen
Veneen hallinta kovassakin kelissä kuuluu kipparin taitoihin. Venetyyppi määrää tietenkin reunaehdot matkan luonteelle. Liukuvaa, plaanissa kulkevaa venettä käsitellään ja ajetaan eri tavalla kuin uppoumarunkoista venettä. Artikkelissa käydään läpi erilaisissa aallokoissa ajaminen erityyppisillä moottoriveneillä.
4 sivua – lehti 5B/2021
-
Aitoa asiaa – Tiikkiturkki veneeseen
Aitoa asiaa – Tiikkiturkki veneeseen
Tiikki tuntuu mukavalta jalan alla ja on kaunis katsella. Ja jos tiikkiturkin kiinnittää veneeseen liimaamalla, välttyy kosteuden pääsemiseltä veneen rakenteisiin. Nykyisin on saatavana tiikkijäljitelmiä, mutta osa veneilijöistä arvostaa oikean tiikin tunnelmaa. Kuvasarja.
5 sivua – lehti 12B/2020
-
Ankannokan asennus
Ankannokan asennus
Ankannokka eli keulan jatke, sillä voi olla monta tehtävää. Se antaa veneelle lisäpituutta, mikä helpottaa rantautumista. Lisäksi se antaa paremmat tilat keula-ankkurin sijoittamiselle sekä tarjoaa purjeveneissä kiinnityspisteen genaakkerille. Tällä kertaa ankannokaksi valikoitui pelkistetty malli, jossa on taittuvat tikkaat ja reilut kädensijat. Kuvasarja.
4 sivua – lehti 12B/2021
-
Ankkuroinnin taito
Ankkuroinnin taito
Ankkurointi vapauttaa pysähtymään missä haluaa. Oikein tehtynä se on yhtä mukavaa ja turvallista kuin satamaan kiinnittyminen. Ankkurointi alkaa ankkuripaikan valinnasta, missä kannattaa ottaa huomioon veden syvyys, pohjan laatu sekä odotettavissa olevat tuulet. Lisäksi artikkelissa on tietoa erilaisista ankkureista ja köysistä sekä itse tapahtumasta eli ankkuroinnista.
4 sivua – lehti 5B/2021
-
Aurinkopaneelin asennus
Aurinkopaneelin asennus
Vain muutaman millin paksuinen kytkentärasiaton aurinkopaneeli on yksinkertainen asentaa, ja koska se on kytketty kahteen sarjaan, kennot lataavat vaikka osa paneelista jäisi varjoon. Hyvin toteutetun ja mitoitetun aurinkopaneelin avulla veneen kylmäkoneisto, tietokoneet, telkkari ja puhelimet saavat virtaa koko loman ajan. Kuvasarja.
5 sivua – lehti 12B/2021
-
Automaattisen pilssipumpun asennus
Automaattisen pilssipumpun asennus
Asennamme sähköisen pilssipumpun, jossa on oma automaattinen kytkin. Valitsimme vaakasuoran mallin, joka on helppo purkaa ja puhdistaa. Siinä on sähköiset tunnistimet, joiden avulla pumppu tunnistaa joutuneensa veden alle ja pumppaa vettä pois 57 litran minuuttivauhdilla. Kuvasarja.
3 sivua – lehti 12B/2021
-
Ensiapu ja lääkekaappi – Auttamistaidot haltuun
Ensiapu ja lääkekaappi – Auttamistaidot haltuun
Tapaturma veneessä tai veneretkellä on jokaisen kipparin painajainen. Vahingon sattuessa apu voi olla kaukana, joten omatoimisuus ja -varaisuus nousee arvoon arvaamattomaan. Tässä perustiedot yleisimpien haavereiden hoitoon.
3 sivua – lehti 5B/2021
-
HUOLTO JA KUNNOSTUS – Kaasulieden huolto
HUOLTO JA KUNNOSTUS – Kaasulieden huolto
Kaasukeitin pysyy toimintakuntoisena melko yksinkertaisilla toimenpiteillä. Säännöllisellä tarkistuksella ja huollolla välttää sekä kalliit korjaukset että tarpeettomat riskit. Jos veneen kaasukeittimen liekki palaa keltaisena, on aika ryhtyä huoltotoimiin.
4 sivua – lehti 9B/2020
-
HUOLTO JA KUNNOSTUS – Moottoritilan äänieristys
HUOLTO JA KUNNOSTUS – Moottoritilan äänieristys
Me ihmiset koemme erilaiset äänet kovin eri tavoin, siitä syystä äänenvaimennuskin on haasteellista. Ääntä eristävä materiaali voi joko imaista tai vaimentaa värähtelyt, jotka luovat tai siirtävät ääntä. Lyhyet aallonpituudet vaimennetaan varsin helposti ääneneristysmatoilla ja rakenteissa kulkevat äänet ovat matalataajuuksisia, joita voi vaimentaa raskasmatolla. Oikeilla materiaaleilla voi siis veneestä saada hiljaisemman. Kuvasarja.
6 sivua – lehti 9B/2020
-
HUOLTO JA KUNNOSTUS – Pohjan peruskunnostus
HUOLTO JA KUNNOSTUS – Pohjan peruskunnostus
Ennemmin tai myöhemmin veneen pohja tulee siihen kuntoon, ettei pelkkä uuden maalikerroksen lisääminen enää riitä. Silloin koko pohjan kunnostus tulee ajankohtaiseksi. Veneen pohja puhallettiin puhtaaksi ja työmenetelmäksi valikoitui lasikidepuhallus. Sen jälkeen pohja paklattiin ja maalattiin, ja lopputulos oli parempi kuin uusi.
4 sivua – lehti 9B/2020.
-
HUOLTO JA KUNNOSTUS – Runkoläpivientien vaihto
HUOLTO JA KUNNOSTUS – Runkoläpivientien vaihto
Jos veneen läpivienti vuotaa, on korkea aika uusia se. Useimmat eivät halua itse uusia veneensä läpivientejä, koska pitävät sitä vaativana ja tarkkana työnä. Vaihtaminen ei ole vaikeaa, mutta työ vaatii huolellisuutta. Kuvasarja askel askeleelta kuinka läpivienti vaihdetaan.
4 sivua – lehti 9B/2020.
-
HUOLTO JA KUNNOSTUS – Vesi-wc:n huolto
HUOLTO JA KUNNOSTUS – Vesi-wc:n huolto
Veneen käsikäyttöinen vesi-wc toimii melkein aina, paitsi silloin kun sen pumpun tiivisteisiin tulee vikaa. Käsikäyttöinen huuhtelupumppu on toteutukseltaan yksinkertainen, joten sen huoltaminen on helppo homma. Kuvasarja.
4 sivua – lehti 9B/2020
-
Hydrauliohjauksen asennus
Hydrauliohjauksen asennus
Hydraulisen ohjausjärjestelmän toiminta perustuu öljynpaineella siirtyvään ohjausenergiaan. Hydraulinen ohjausjärjestelmä on kaapeliohjausta turvallisempi, sen ohjaustuntuma ja tarkkuus ovat erinomaiset. Kun vaihdat kaapeliohjauksen hydrauliseen, poistuu myös vaara siitä, että kulunut ohjauskaapeli katkeaisi kesken ajon ja moottori pääsisi kääntymään hallitsemattomasti. Näin vaihto tapahtuu. Kuvasarja.
6 sivua – lehti 12B/2021
-
Hyvä merimiestapa – Säännöt ja merimiestavat ajan tasalle
Hyvä merimiestapa – Säännöt ja merimiestavat ajan tasalle
Veneilykausi on alkanut ja veneet ja miehistöt ovat valmiina tulevan kesän rientoihin. On kuitenkin syytä päivittää säännöt ja merimiestavat ajan tasalle. Monet ovat kokeneita veneilijöitä, joille vesillä liikkuminen ja oleskelu tulevat, ainakin omasta mielestä, luonnostaan. Silti on hyvä vesillelaskukiireiden ohella ajatella myös muutoksia vesiliikennelaissa, vesiteiden yleisissä säännöissä ja palauttaa mieliin hyvän merimiestavan ydin.
6 sivua – lehti 5B/2021