Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing 16–30 of 33 results
-
Näin se toimii: Makeavesilaite
Näin se toimii: Makeavesilaite
3.00 € Lisää ostoskoriinNäin se toimii: Makeavesilaite
Nykytekniikka mahdollistaa meriveden muuttamisen puhtaaksi ja juomakelpoiseksi vedeksi niin kutsutun käänteisosmoosin avulla. Lue jutusta, miten makeavesikone toimii.
4 sivua – lehti 11–12/2022
makeavesikone * makeavesilaite * vesikone * käänteisosmoosi
3.00 € -
Näin se toimii: Matkapurjehtijan varustus
Näin se toimii: Matkapurjehtijan varustus
3.00 € Lisää ostoskoriinNäin se toimii: Matkapurjehtijan varustus
Matkapurjehtijalle purjehdus on mukavaa matkantekoa ja luonnosta nauttimsita. Nykyisin sitä helpottaa ja mukavoittaa monipuolinen varustus. Esittelyssä matkapurjehtijan tärkeimmät varusteet.
3 sivua – lehti 5/2023
3.00 € -
Näin se toimii: N2000-karttauudistus
Näin se toimii: N2000-karttauudistus
3.00 € Lisää ostoskoriinNäin se toimii: N2000-karttauudistus
Näin se toimii: N2000-karttauudistus. Merikartat uudistuvat lähivuosina alue kerrallaan, kun alkukesästä Perämereltä alkanut väylä- ja merikarttauudistus ottaa käyttöön yhtenäisen N2000-korkeusjärjestelmään sidotun syvyystietojen vertaustason. Mikä muuttuu ja miten?
3 (2) sivua – lehti 9/2022
3.00 € -
Näin se toimii: Purjekangasmateriaalit
Näin se toimii: Purjekangasmateriaalit
3.00 € Lisää ostoskoriinNäin se toimii: Purjekangasmateriaalit
Purjekankaiden viidakko on tiheä ja sinne eksyy joskus ammattilainenkin. Materiaaleja on monia ja pakkaa sekoittavat eri valmistajien ja eri neulomoiden nimitykset, jotka saattavat poiketa toisistaan, vaikka kyseessä olisi täsmälleen sama materiaali.
3 sivua – lehti 6/2023
3.00 € -
Näin se toimii: Vähäpäästöinen meridieselmoottori
Näin se toimii: Vähäpäästöinen meridieselmoottori
3.00 € Lisää ostoskoriinNäin se toimii: Vähäpäästöinen meridieselmoottori
Ammattikäytössä olevan matkailuveneen konehuoneessa sykkii kotimaisen moottorivalmistajan vähäpäästöinen meridieselmoottori, jonka toiminnasta kerättyä tietoa hyödynnetään merimoottoreiden tuotekehityksessä ja valmistuksessa.
4 sivua – lehti 6/2023
3.00 € -
Nettiyhteys veneessä
Nettiyhteys veneessä
5.00 € Lisää ostoskoriinNettiyhteys veneessä
Nettiyhteyden tarpeellisuus veneessä jakaa mielipiteitä, mutta monelle se on elintärkeä. Nettiyhteyden voi saada veneeseen joko vierassatamien wifin tai matkapuhelinverkon kautta. Nyt keskitymme puhelinverkossa toimivaan liikkuvaan laajakaistaan. Näillä vinkeillä kokoat toimivan nettilaitteiston.
6 sivua – lehti 2/2021
5.00 € -
Paperikartan merkitys – Merikartta matkaan
Paperikartan merkitys – Merikartta matkaan
0.00 €Paperikartan merkitys – Merikartta matkaan
Paperinen merikartta kuuluu edelleen jokaiseen veneeseen myös plotteriaikana. Paperikartan tulisi olla yhä ensisijainen navigointiväline ja plotteri sen tukena.
3 sivua – lehti 7–8/2020
0.00 € -
Pilvet meren pinnalla – sää, osa 2: näkyvyys
Pilvet meren pinnalla – sää, osa 2: näkyvyys
5.00 € Lisää ostoskoriinPilvet meren pinnalla – sää, osa 2: näkyvyys
Veneily muuttuu hankalaksi, kun sää peittää näkyvyyden ympäristöön. Koska sumu, usva tai sade häiritsevät näkyvyyttä, on syytä perehtyä niihin, jotta voimme veneillä turvallisesti.
6 sivua – lehti 6/2021
5.00 € -
Pysytään pinnalla – tietoa pelastusliiveistä
Pysytään pinnalla – tietoa pelastusliiveistä
5.00 € Lisää ostoskoriinPysytään pinnalla – tietoa pelastusliiveistä
Pelastusliivejä valittaessa kannattaa poimia sellaiset liivit, joita on mukava käyttää ja jotka näyttävät hyviltä omaan silmään. Vain päälle puetut pelastusliivit pelastavat henkiä ja liivejä valittaessa niiden käyttömukavuus on olennainen valintakriteeri.
8 sivua – lehti 2/2021
5.00 € -
Rajuilmat ja muut säähaasteet
Rajuilmat ja muut säähaasteet
3.00 € Lisää ostoskoriinRajuilmat ja muut säähaasteet
Ukkosmyrskystä puhutaan kansankielessä silloin, kun salamoi ja tuuli kaataa puita. Meteorologiassa ”myrskyllä” tarkoitetaan kuitenkin tuulen voimakkuutta. Suomen merialueilla annetaan myrskyvaroitus, kun keskituulen ennustetaan nousevan 21 metriin sekunnissa.
Veneilijä voi kaikesta varautumisesta huolimatta joutua keskelle sääilmiötä, joka vaatii poikkeuksellisia toimenpiteitä. Sääilmiöiden ymmärtäminen auttaa asiassa. Sääsarjan kolmas osa: rajuilmat.
4 sivua – lehti 7–8/2021
3.00 € -
Sää, osa 1 – Tuulet
Sää, osa 1 – Tuulet
5.00 € Lisää ostoskoriinSää, osa 1 – Tuulet
Veneilijän ensitaitoihin kuuluu tuulten tunteminen. Sääennusteista katsottu tuulen suunta ja voima voivat vaihdella yllättävästi. Sää-sarjan ensimmäisessä osassa tutustutaan tuuliin ja mitkä tekijät tuulen syntyyn vaikuttavat ja ennen kaikkea, mitä veneilijän tulee ottaa huomioon, kun tuulee.
7 sivua – lehti 5/2021
5.00 € -
Tankkipöpöt kuriin ja diesel puhtaaksi – Dieselbakteerin karkotus
Tankkipöpöt kuriin ja diesel puhtaaksi – Dieselbakteerin karkotus
3.00 € Lisää ostoskoriinTankkipöpöt kuriin ja diesel puhtaaksi – Dieselbakteerin karkotus
Dieseltankissa, dieselissä ja niiden rajapinnoissa pääsee kehittymään mikrobeja, kuten bakteereja, hiivoja ja homeita. Vaikka dieselbakteeri kuolisi, ei tilanne ole ohi. Jäljelle jää kuollutta biomassaa. Artikkelissa tutustutaan kuinka tankki ja polttoaine puhdistetaan kiertohuuhtelun avulla.
5 sivua – lehti 9/2021
3.00 € -
Teema: Laiva on lastattu lemmikeillä
Teema: Laiva on lastattu lemmikeillä
5.00 € Lisää ostoskoriinTeema: Laiva on lastattu lemmikeillä
Kaikki lemmikit eivät aluksi tykkää veneilystä, mutta useimmat voidaan kouluttaa ja totuttaa pitämään siitä. Lemmikkiteeman jutuista löydät ohjeet ja vinkit siihen, miten lemmikistä saadaan merikelpoinen miehistön jäsen.
6 sivua – lehti 5/2023
5.00 € -
Vanhan veneen viimeinen matka – Venekierrätys
Vanhan veneen viimeinen matka – Venekierrätys
3.00 € Lisää ostoskoriinVanhan veneen viimeinen matka – Venekierrätys
Lujitemuovivalmisteinen vene, eli kansanomaisemmin lasikuituvene, on elinkaareltaan pitkäikäinen ja kestää hyvällä huolen pidolla vuosikymmeniä. Jos vene ei kelpaa enää vesille edes kohtuullisella korjaamisella, on edessä sen romuttaminen. Kun vene on tullut käyttöikänsä päähän, saattaa sen kierrättämisestä tulla mutkia matkaan.
3 sivua – lehti 2/2021
3.00 € -
Väsymätön viestittäjä – Epirb-hätälähetin
Väsymätön viestittäjä – Epirb-hätälähetin
3.00 € Lisää ostoskoriinVäsymätön viestittäjä – Epirb-hätälähetin
Perjantaina marraskuun 10. päivä vuonna 2020 Portugalin meripelastuskeskus sai hätäsignaalin huviveneeseen rekisteröidystä Epirb-hätäpoijusta. Portugalin meripelastuskeskus määräsi suomalaisen rahtialuksen muuttamaan kurssiaan ja tarkistamaan tilanteen. Rahtialus löysi haveripaikalta ylösalaisin kaatuneen huvikatamaraanin pelastuslautan, jolta laivan miehistö pelasti kolme purjehtijaa. Epirb osoittautui korvaamattomaksi hätälähettimeksi haaksirikossa. Se ohjasi avun perille, vaikka kaikki muu elektroniikka oli pettänyt. Mikä on Epirb-hätälähetin?
2 sivua – lehti 11–12/2021
3.00 €