Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing all 12 results
-
Avotilan pöytä
Avotilan pöytä
5 sivua – Avotilan pöytä
Pienikin pöytä on tervetullut lisä veneen kuin veneen avotilaan. Nikkaroimme pienen apupöydän purjeveneen ruoripylvään päälle ja koostimme työstä askel askeleelta -ohjeet. -
Epoksipinnoite
Epoksipinnoite
4 sivua – Epoksipinnoite
Lasinkirkas epoksipinta on parhaimmillaan perinteisiä pintakäsittelypintoja helppohoitoisempi. Epoksin käytössä on omat niksinsä, joissa korostuvat huolellisuus ja oikeat työtavat. -
Lattiaritilät
Lattiaritilät
3 sivua – Lattiaritilät: vanhat trallit vaihtoon
Puutralli näyttää hyvältä, helpottaa kulkemista ja suojaa veneen lattiaa kulumiselta. Tässä tapauksessa ei ollut vanhoja tralleja malliksi ja teimme uudet alusta pitäen. -
Partaan kunnostus
Partaan kunnostus
3 sivua – Partaan kunnostus
Joissain tilanteissa ei partaan huoltolakkaus enää riitäkään. Tässä jutussa esittelemme Nauticat 33:n kosteusvaurioituneen partaan osittaisen uudelleenrakentamisen. -
Penkinrungon korjaus
Penkinrungon korjaus
3 sivua – Penkinrungon korjaus
Veneiden istuimissa on usein vanerirunko, joka voi lahota kosteissa olosuhteissa. Askel askeleelta -ohjeistuksessa korjataan penkki uuteen uskoon. -
Pinna purjeveneeseen
Pinna purjeveneeseen
3 sivua – Pinna purjeveneeseen
Purjeveneen ohjauspinna on paitsi toiminnallisesti tärkeä, myös esteettisesti isossa roolissa. Näytämme jutussa askel askeleelta, kuinka pinnan voi uusia itse. -
Puiset lattialevyt
Puiset lattialevyt
5 sivua – Puiset lattialevyt
Kun veneelle kertyy ikää, kyljet pidetään useimmiten siistinä, mutta kovalle rasitukselle altistuvat lattiapinnat jäävät usein huonommalle hoidolle. Lehden jutussa näytämme kaksi erilaista ja yksinkertaista tapaa herättää ne henkiin: rakennamme siistit puiset lattialevyt sekä sisä- että ulkokäyttöön. -
Puu materiaalina
Puu materiaalina
3 sivua – Puu materiaalina
Puu on vanhin veneenrakennusmateriaali. Ennen siitä valmistettiin koko vene, nykyään ehkä sisustus ja kannen pinta. Puu luo veneen sisälle kodikkuutta, lämpöä ja tunnelmaa. -
Puulajit ja käyttökohteet
Puulajit ja käyttökohteet
5 sivua – Puu paikallaan – puulajit ja käyttökohteet
Puuveneissä on perinteisesti käytetty tiikkiä ja mahonkia, Pohjoismaissa myös mäntyä, mutta lajeja on monia muitakin. Puulajien ominaisuudet tuleekin ottaa huomioon sekä puuveneiden rakentamisessa että niiden hoidossa ja talvisäilytyksessä. -
Puuosien kunnostus
Puuosien kunnostus
3 sivua – Puuosien kunnostus
Puiset detaljit tuovat veneeseen arvokasta ilmettä, varsinkin kun niistä pidetään huolta. Tiikkiosien hiomiseen ja öljyämiseen kuluu pari iltaa, mutta työ kiittää tekijäänsä, kun näkyvää jälkeä syntyy heti. -
Ruuvit ja niiden käyttö
Ruuvit ja niiden käyttö
3 sivua – Oikea ote ruuveihin: ruuvit ja niiden käyttö
Vuosikymmeniä sitten puuhun kierretyt ruuvit saattavat olla itsepäisiä avattavia. Ruuveissa yleisesti käytettävät kannat ovat myös jonkin verran vaihtuneet vuosien aikana, jolloin purkaessa tarvitaan monenlaista meisseliä. Jutussa esittelemme tyypillisesti veneissä käytetyt ruuvit ja näytämme askel askeleelta ohjeet vanhan puuruuvin poistoon. -
Uusi käyntiluukku
Uusi käyntiluukku
3 sivua – Uusi käyntiluukku
Reilut 30 vuotta näkyy Scampin vanhassa käyntiluukussa, joten päätimme tehdä uuden. Katso tarkat askel askeleelta -ohjeet luukun valmistukseen.