Showing 1–15 of 42 results

Jos et ole vielä kestotilaaja: A. Osta yksittäinen juttu (vain 3 tai 5 €/kpl, hinta laajuuden mukaan) B. Osta koko numero. C. Tee digilehden vuositilaus. Hyödyllisiä lukuhetkiä!
  • Aallokko saaristossa

    3,00 
    Add to cart

    Aallokko saaristossa

    Aallokon kasvu vie oman aikansa ja se jatkaa kasvamista vielä sen jälkeen, kun tuulen nopeus ei enää kasva. Saaristossa aallokko muuttuu epäsäännölliseksi sen kulkiessa saariston läpi kohti rantaa ja se voi myös muuttua hyvin lyhyen alueen sisällä. Aallon muodostumisen ymmärtäminen mahdollistaa tarkemmat aaltoennusteet ja siitä tiedosta on hyötyä myös veneilijälle. Veneilijän on hyvä muistaa, että korkein yksittäinen aalto voi olla kaksi kertaa niin korkea kuin merkitsevä aallon korkeus.

    3 sivua – lehti 6/2020

    3,00 
  • Äänentoisto veneessä

    3,00 
    Add to cart

    Äänentoisto veneessä

    Vene on äänentoistolle vaativa ympäristö. Mitä muita vaatimuksia veneäänentoistolla on kuin vedenpitävyys tai ainakin veden kestävyys. Ainakin on hyvä tietää minkälainen vene, mitä musiikinlähteitä halutaan käyttää, halutaanko paljon ääntä vai riittäkö hiljaisempi soundi, mihin sijoittaa kaiutin, sekä muita tärkeitä kriteerejä täytyy ottaa huomioon, kun aletaan päivittämään oman veneen äänentoistolaitteita. Veneäänentoiston muistilista.

    5 sivua – lehti 3/2021

    3,00 
  • Automaattiohjaus – Ota apukuski avuksi

    3,00 
    Add to cart

    Automaattiohjaus – Ota apukuski avuksi

    Pidemmällä reissulla jonkinlainen automaattiohjaus on enemmän kuin tervetullut apu. Valtameripurjehtijat ovat jo pitkään käyttäneet tuuliperäsimiä. Ne ovat käteviä apulaitteita, jotka asennetaan veneen perään ja joita on saatavilla eri malleja. Parasta niissä on se, että ne eivät käytä laisinkaan sähköä. Tuuliperäsinten ohella apua itseohjautuvuuteen saa myös autopiloteista. Autopiloteissa on tuuliperäsimiä enemmän säätövaihtoehtoja ja ohjelmoituja toimintoja, mutta toisaalta ne tarvitsevat sähköä toimiakseen. Kummassakin itseohjaustyypissä on etunsa ja haittansa. Ei ole myöskään tavatonta, että veneessä on sekä autopilotti että tuuliperäsin. Jutussa tietoa avuksi automaattiohjauksen valintaan.

    5 sivua – lehti 1/2022

    3,00 
  • Eliönestomaalit – myrkyllä vai ilman?

    3,00 
    Add to cart

    Eliönestomaalit – myrkyllä vai ilman?

    Veneiden myrkkymaalit ovat ympäristölle haitallisia. Myrkkymaalauksessa on kuitenkin kyse muustakin kuin estetiikasta. Vieraslajien leviämisen torjunta on nykyään erittäin tärkeä syy suojata pohjansa. Eliönestomaalin, kuten oikeampi ilmaus kuuluu, tehtävä on tehdä veneen pohjasta vähemmän houkutteleva kiinnitys- ja kasvualusta. Viime kesänä Suomen Ympäristökeskus tutki osana EU-rahoitteista COMPLETE-projektia viittä erilaista huviveneiden pohjassa käytettävää eliönestomaalia. COMPLETE-hanke etsii konkreettisia toimia vieraslajien saapumisen ja leviämisen estämiseksi Itämerellä.

    4 sivua – lehti 4/2021

    3,00 
  • Epu Coat -pinnoitus – suojaa ja kiiltoa uuteen ja vanhaan veneeseen

    3,00 
    Add to cart

    Epu Coat -pinnoitus – suojaa ja kiiltoa uuteen ja vanhaan veneeseen

    Veneen kylkiä rääkkää niin aurinko kuin mekaaninenkin kulutus. Merialueilla peliin tulee mukaan vielä suola, joka ei paranna tilannetta. Perinteinen tapa uusia kiilto ja puhtaus vaatii hartiavoimin töitä joka kevät. Suomalainen Epu Coat lupaa helpottaa urakkaa. Menetelmä sopii sekä lasikuitulaminaattisiin- että alumiiniveneisiin. Mistä siis on kysymys.

    3 sivua – lehti 7–8/2021

    3,00 
  • Genaakkeri – viistopurje myötätuuleen

    5,00 
    Add to cart

    Genaakkeri – viistopurje myötätuuleen

    Spinaakkeri siivittää menoa myötätuulessa. Sen käsittely ei kuitenkaan ole kaikille helppoa. Vaihtoehto haasteelliselle spinaakkerille on sen ja genuan risteytys, genaakkeri. Vähän tietoa genaakkereista ja sopivan genaakkerin valinnasta.

    6 sivua – 1/2020

    5,00 
  • Hurraa hiljaisuudelle – Dieselin vaihto sähköön, osa 2

    5,00 
    Add to cart

    Hurraa hiljaisuudelle – Dieselin vaihto sähköön, osa 2

    Viime kesäkuun Venemestarissa seurattiin Primeur 700 T -veneen sähköistysprojektin toteutusta. Sähköistysprojektin viimeinen haaste oli potkurin valinta. Potkuri saatiin perään ja nyt vene on myös koeajettu. Puoliliukuvarunkoisessa veneessä koettiin vakaan hiljaista kyytiä. Mitä muuta tuli koeajossa esille?

    6 sivua – lehti 2/2022

    5,00 
  • Kätevä käsihöylä

    3,00 
    Add to cart

    Kätevä käsihöylä

    Vanhan ajan käsihöylä on yhä käyttökelpoinen työkalu veneen korjaajalle. Käsihöylällä teet pienen korjauspalan ilman että tarvitsee hankkia erikoisterää jyrsinkoneeseen. Tässä muutamia vinkkejä sekä höylän valintaan, huoltamiseen että höyläämiseen.

    4 sivua – lehti 4/2020

    3,00 
  • Kosteuden poisto veneessä – sota kosteutta vastaan perustuu kemiaan

    3,00 
    Add to cart

    Kosteuden poisto veneessä – sota kosteutta vastaan perustuu kemiaan

    Veneilyssä ongelmaksi muodostuu, että vesi tuppaa olemaan väärällä puolella venettä. Vedellä on viheliäinen tapa tunkeutua veneen sisätiloihin joko pohjasta, kannesta tai ilmasta. Mitä keinoja löytyy kosteuden poistoon.

    2 sivua – lehti 1/2020

    3,00 
  • Köysihuolto – Kauniit köydet kaiken kautta

    3,00 
    Add to cart

    Köysihuolto – Kauniit köydet kaiken kautta

    Kokenut veneilijä ymmärtää hyväkuntoisen köysistön merkityksen turvallisuutta ja mukavuutta edistävänä tekijänä. Köysistä on helppo pitää huolta, kun muistaa keskeisimmät asiat. Lisäksi köysistön ylläpito hellii lompakkoa, sillä köysien uusiminen maksaa maltaita.

    5 sivua – lehti 3/2021

    3,00 
  • Langaton 4G-verkko veneessä – oikea reititin 4G-veneverkkoon

    3,00 
    Add to cart

    Langaton 4G-verkko veneessä – oikea reititin 4G-veneverkkoon

    Sähköpostit ja varsinkin pelit, pikaviestipalvelut sekä some kuuluvat etenkin perheen nuorison elämään tiiviisti, jolloin toimiva netti saattaa olla koko pesueen veneeseen saamisen kannalta jopa välttämättömyys. Langaton verkko veneessä palvelee kaikkia miehistön jäseniä sekä tarjoaa lisämukavuutta esimerkiksi navigointiin. Selvittelimme, kuinka veneessä pysyy parhaiten 4G-verkossa.

    3 sivua – 2/2020

    3,00 
  • Läpivienti on turvavaruste

    3,00 
    Add to cart

    Läpivienti on turvavaruste

    Läpiviennit ovat veneen niitä osia, joille ei uhrata yleensä kovin paljoa aikaa tai ajatusta. Kuitenkin läpivientien kunto ja oikea toiminta ovat kriittisiä veneen toiminnalle ja turvallisuudelle. Läpivientien kunnon tarkastaminen säännöllisesti voi säästää monelta murheelta.

    3 sivua – lehti 4/2022

    3,00 
  • Meriturvan pelastautumiskurssi

    5,00 
    Add to cart

    Meriturvan pelastautumiskurssi

    Meriturvan järjestämä veneilijän pelastautumiskurssi on päivän kestävä intensiivinen kurssi, missä osallistujat oppivat käyttämään veneen turvavarusteita, liivejä ja lauttoja aidon tuntuisissa olosuhteissa. Pelastautumisharjoituksiin pystytään luomaan lähes minkälaisia olosuhteita tahansa – tuulta, sadetta pimeyttä ja savua. Kokemus on mieleenpainuva.

    Katso myös video.

    6 sivua – lehti 3/2021

    5,00 
  • Näin se toimii – Hätälähetin

    3,00 
    Add to cart

    Näin se toimii – Hätälähetin

    Vesillä ollessa apua voi kutsua soittamalla kännykällä meripelastuskeskukseen tai yleiseen hätänumeroon 112. Meripelastuskeskuksen hätänumeroon 0294 1000 pitäisi soittaa vain, jos ollaan merellä. Kun lähdemme vesille, tapoja kutsua apua on useampia. Kerromme miten toimivat erityyppiset hätälähettimet.

    3 sivua – lehti 2/2020

    3,00 
  • Näin se toimii: Kestävä veneily

    5,00 
    Add to cart

    Näin se toimii: Kestävä veneily

    Ympäristön huomioiminen on veneilijälle aina kunnia-asia. Kuljetamme roskat jäteastioihin ja tyhjennämme wc-jätteet septipisteisiin. Tiskauskin on siirtynyt pääasiassa satamien tiskauspaikoille. Hiljalleen myös veneala alkaa nostaa kestävää kehitystä paremmin esille. Artikkelissa esitellään niitä tekijöitä, joista veneilyn ekologisuus ja hiilijalanjälki syntyvät, sekä keinoja säästää energiaa ja generoida sitä mahdollisimman pienillä päästöillä.

    4,5 sivua – lehti 7–8/2023.

    kestävä veneily

    5,00