Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing all 9 results
-
Irrotus ja kiinnitys – Potkurin vaihto
3,00 € Lisää ostoskoriinIrrotus ja kiinnitys – Potkurin vaihto
Potkurin vaihto on helppoa. Mutta jos vaihdat potkuria veneeseen, joka on vedessä, kannattaa mukaan varata ylimääräinen lukkoprikka ja mutteri. Aina voi osia tippua. Mukana kuvasarja vaihdosta ja tarkistuslista, siitä mitä kannattaa käydä lävitse ennen potkurin vaihtoa. Potkuriteema 4/5.
2 sivua – lehti 3/2020
3,00 € -
Käytännön potkurikokeiluja – Potkuritesti
3,00 € Lisää ostoskoriinKäytännön potkurikokeiluja – Potkuritesti
Potkurin valinta on kompromissi. Siksi teimme käytännön vertailun, jotta saamme selville, mikä vaikutus potkurin nousulla, materiaalilla ja lapojen lukumäärällä on veneen kulkuun käytännössä. Testiveneenä oli viisimetrinen Ryds 510, jossa oli 60 hevosvoiman Mercury. Vakiopotkurina on kolmelapainen Black Max -alumiinipotkuri 13 tuuman nousulla. Tavoitteena oli testata tuuman vaikutusta nousussa sekä suurempaan että pienempään, ja samalla vertailla myös saman sarjan nelilapaisia vaihtoehtoja. Lue tulokset. Potkuriteema 3/5.
3 sivua – lehti 3/2020
3,00 € -
Näin se tehdään: Potkuriakselin suoruuden mittaus
3,00 € Lisää ostoskoriinNäin se tehdään: Potkuriakselin suoruuden mittaus
Kun potkuri kolahtaa kiville, saattaa vaurio näyttää päälle päin pieneltä. Kevyeltäkin tuntuva törmäys saattaa kuitenkin vaikuttaa potkuriakselin linjaukseen. Niinpä akselin ja sen osien kunto on syytä tarkistuttaa, vaikka veneen kulussa ei huomaisikaan poikkeavuuksia. Näin se tehdään.
3 sivua – lehti 1/2024
3,00 € -
Näin se toimii: Potkurikoulu, osa 1
5,00 € Lisää ostoskoriinNäin se toimii: Potkurikoulu, osa 1
Venemestarin potkurikoulu alkaa! Ensimmäisessä osassa kerrataan perustermistö ja kerrotaan, mitkä asiat vaikuttavat potkurin vaintaan.
5 sivua – lehti 1/2024
5,00 € -
Näin se toimii: Potkurikoulu, osa 2
3,00 € Lisää ostoskoriinNäin se toimii: Potkurikoulu, osa 2
Potkurikoulun toisessa osassa kerrotaan potkurin ominaisuuksista, luistosta, kavitaatiosta ja ventiloinnista sekä käydään läpi potkurimateriaalit.
4 sivua – lehti 2/2024
3,00 € -
Näin se toimii: Potkurikoulu, osa 3
3,00 € Lisää ostoskoriinNäin se toimii: Potkurikoulu, osa 3
Venemestarin potkurikoulun kolmannessa osassa perehdymme lapojen lukumäärään, kuppiin ja kulmaan.
4 sivua – lehti 3/2024
3,00 € -
Nopeus vastaan kiihtyvyys – Potkurin ominaisuudet
5,00 € Lisää ostoskoriinNopeus vastaan kiihtyvyys – Potkurin ominaisuudet
Optimaalinen potkuri on aina kompromissi, mutta hyvän ja huonon kompromissin välillä on vissi ero. Yleisesti ottaen tehokas moottori raskaassa veneessä vaatii suuremman potkurin halkaisijan ja enemmän lapapintaa saadakseen tehon siirretyksi veteen. Kevyt ja nopea vene taas voi käyttää pienempää potkuria. Pienemmällä potkurilla on myös pienempi vastus vedessä. Potkuriteema 2/5.
6 sivua – lehti 3/2020
5,00 € -
Säädettävälapainen potkuri
3,00 € Lisää ostoskoriinSäädettävälapainen potkuri
Säädettävät lavat mahdollistavat potkurin nousun ja ominaisuuksien muuttamisen kulloiseenkin ajokertaan sopivaksi. Otimme selvää maksaako lapojen säätäminen vaivan. Teimme testit Propulsen säädettävällä potkurilla. Propulsen potkureita on ollut markkinoilla jo 1990-luvulta alkaen, ja niitä löytyy moottoreille 20–300 hevosvoimaan saakka. Ne tehdään lasikuituvahvisteisesta polyamidista, ja niissä on aina neljä lapaa. Mittaustulokset ja kuvasarja. Potkuriteema 5/5.
2 sivua – 3/2020
3,00 € -
Voimaa veteen – Potkurin perusteet
3,00 € Lisää ostoskoriinVoimaa veteen – Potkurin perusteet
Harvat asiat vaikuttavat moottoriveneen ominaisuuksiin enemmän kuin potkuri. Silti monessa veneessä on potkuri, joka ei ole sopiva suhteessa veneen painoon, käyttötarkoitukseen tai nopeuteen. Jos vertaa autoon, ajaa veneen potkuri periaatteessa vaihteiston, renkaan ja vanteen asian, siinä on paljon virkaa yhdelle rusetille. Potkuriteemassa tutustumme potkuriin hieman perusteellisemmin. Potkuriteema 1/5.
3 sivua – lehti 3/2020
3,00 €