Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing 1–15 of 18 results
-
Aistit auki alkaneeseen veneilykauteen
Aistit auki alkaneeseen veneilykauteen
3.00 € Lisää ostoskoriinAistit auki alkaneeseen veneilykauteen
Vilkastunut liikenne tuo mukanaan monta muuttujaa. Mitä on huomioitava liikuttaessa vesillä etenkin veneilykauden alkaessa.
3 sivua – lehti 5/2021
3.00 € -
Genaakkerin asennus ja käyttö
Genaakkerin asennus ja käyttö
5.00 € Lisää ostoskoriinGenaakkerin asennus ja käyttö
Edellisessä numerossa tutustuimme genaakkereihin, tässä numerossa asennamme sen. Esimerkki veneessä oli entuudestaan spinaakkeri, joten erityisen suuria muutoksia veneeseen ei tarvittu. Joitakin hankintoja kuitenkin joutui tekemään. Näytämme myös, kuinka purjehtia genaakkerin kanssa. Kuvasarja
7 sivua – lehti 2/2020
5.00 € -
Hyvästit dieselille, sähkömoottori tilalle
Hyvästit dieselille, sähkömoottori tilalle
3.00 € Lisää ostoskoriinHyvästit dieselille, sähkömoottori tilalle
Dieselin vaihto sähköön, osa 1
Primeur 700 Tender on suosittu päiväretkivene Euroopassa, Suomessa venemalli on kuitenkin vähemmän tunnettu. Vene oli Suomeen tullessaan varustettu dieselmoottorilla, mutta se oli tarkoitus sähköistää ja asentaa siihen Bellmarinen sähkömoottori ja akusto. Tenderin sähköisen version koeajosta tullaan raportoimaan jossakin Venemestarin seuraavissa numerossa. Kuvasarja moottorin vaihdosta.
5 sivua – lehti 6/2021
3.00 € -
Isopurjeen trimmaus – Parasta purjehdusta, osa 2
Isopurjeen trimmaus – Parasta purjehdusta, osa 2
3.00 € Lisää ostoskoriinIsopurjeen trimmaus – Parasta purjehdusta, osa 2
Parasta purjehdusta -juttusarjan toisessa osassa käymme läpi isopurjeen trimmejä ja trimmausta.
3 sivua – lehti 3/2022
3.00 € -
Keulapurjeen trimmaus – Parasta purjehdusta, osa 3
Keulapurjeen trimmaus – Parasta purjehdusta, osa 3
3.00 € Lisää ostoskoriinKeulapurjeen trimmaus – Parasta purjehdusta, osa 3
Parasta purjehdusta -juttusarjan kolmannessa osassa käymme läpi keulapurjeen trimmausta. Keulapurjetta eli pienempää fokkaa tai isompaa maston takapuolelle ulottuvaa genoaa kuvataan usein purjeilla liikkuvan veneen ”moottoriksi”, sillä se tuottaa suurimman osan venettä eteenpäin vievästä voimasta. Siksi on selvää, että keulapurjeen trimmaamiselle kannattaa uhrata muutama ajatus.
4 sivua – lehti 4/2022
3.00 € -
Komposiittirakenteiset puuveneet
Komposiittirakenteiset puuveneet
5.00 € Lisää ostoskoriinKomposiittirakenteiset puuveneet
Uusia puuveneitä rakentavat hyödyntävät puuta toisin kuin perinteisessä puuveneenveistossa. Venemestari kävi tutustumassa, kuinka Elwoodin rakentamisessa käytetään puukomposiittia.
7 sivua – lehti 9/2021
5.00 € -
Lisää vauhtia veneeseen – Purjetyypin valinta
Lisää vauhtia veneeseen – Purjetyypin valinta
3.00 € Lisää ostoskoriinLisää vauhtia veneeseen – Purjetyypin valinta
Isopurje ja fokka tai genua ovat useimpien veneiden tavallisimmat purjeet, mutta spinaakkeri, genaakkeri tai ehkä code-purje voivat parantaa purjehduskokemusta huomattavasti. Tässä kerromme lisää eri purjetyypeistä.
5 sivua – lehti 9/2020
3.00 € -
Myötätuulipurjeet – parasta purjehdusta, osa 4
Myötätuulipurjeet – parasta purjehdusta, osa 4
3.00 € Lisää ostoskoriinMyötätuulipurjeet – parasta purjehdusta, osa 4
Spinaakkeri, asymmetrinen, genaakkeri, code 0 ja niin edelleen. Myötätuuli ja myötätuulipainotteisia purjeita löytyy moneen eri käyttötarkoitukseen. Terminologia ja purjeiden nimeämiset saattavat olla haastavia ymmärtää. Tässä numerossa kerrotaan spinaakkereiden ja erilaisten epäsymmetristen myötätuulipurjeiden eroja.
4 sivua – lehti 4/2022
3.00 € -
Pelastusliivien valinta ja käyttö
Pelastusliivien valinta ja käyttö
3.00 € Lisää ostoskoriinPelastusliivien valinta ja käyttö
Pelastusliivit ovat veneillessä halpa henkivakuutus ja ne kannattaa pitää puettuna aina, kun liikkuu vesillä. Vuonna 2020 sattui yhteensä 2 204 vesiliikenneonnettomuutta. Kaikki kuolemaan johtaneet vesiliikenneonnettomuudet olivat huviveneilyonnettomuuksia. Pelastusliivien käyttö olisi pelastanut kahdeksan kymmenestä hukkuneesta huviveneilijästä.
2 sivua – lehti 7–8/2021
3.00 € -
Pohja puhtaaksi puhaltamalla – veneen pohjan märkäpuhallus
Pohja puhtaaksi puhaltamalla – veneen pohjan märkäpuhallus
3.00 € Lisää ostoskoriinPohja puhtaaksi puhaltamalla – veneen pohjan märkäpuhallus
Märkäpuhallus tekee siistiä jälkeä ja paljastaa armotta myös huoltoa vaativat alueet rungosta. Märkähiekkapuhallus on veneelle hellävarainen käsittely, jossa hiekkapölyn sijaan ilmoille pääsee vain vesisumua. Puhalluskäsittelyn myötä lujitemuoviin syntyy siisti karhea pinta, minkä ansiosta pohjaa ei tarvitse hioa ennen maalaamista – pelkkä pesu puhalluksen jälkeen riittää.
3 sivua – lehti 10/2021
3.00 € -
Purjeen tarina
Purjeen tarina
5.00 € Lisää ostoskoriinPurjeen tarina
Uuden purjeen hankkimiseen ja valmistukseen liittyy yllättävän monia vaiheita. Purjeen hankkimisen voisi kuvitella olevan varsin yksinkertainen prosessi. Jokainen purje on kuitenkin yksilö, kuten jokainen veneilijäkin. Purjeista iso osa myydään huoltojen yhteydessä ja joka vuosi löytyy vanhoja purjeita, joiden huolto ei enää kannata vaan on fiksumpaa ostaa uusi purje. Kun purjeneulomo havaitsee tällaisen purjeen, alkaa tästä yleensä keskustelu asiakkaan kanssa. Tässä jutussa käydään koko purjeenvalmistusprosessi läpi.
7 sivua – lehti 11–12/2021
5.00 € -
Purjehdusköysien valinta
Purjehdusköysien valinta
3.00 € Lisää ostoskoriinPurjehdusköysien valinta
Veneen köydet ovat olennainen osa purjeveneilyä. Köysien ominaisuuksilla on merkitystä koko veneilykokemuksen kannalta ja oikeat valinnat tekevät vesillä olosta mukavampaa, turvallisempaa ja joissain tapauksissa jopa nopeampaa. Veneen köysien valinta lähtee käyttötarkoituksesta, lujuudesta, mukavuudesta ja kulutuskestävyydestä. Veneen nostimet vaativat erilaisia ominaisuuksia kuin skuutit, ja säätököysillä voi olla myös erilaisia vaatimuksia ominaisuuksien suhteen. Tässä jutussa keskitytään nimenomaan purjehdusköysiin ja kiinnitysköydet jätetään seuraavaan juttuun.
5 sivua – lehti 4/2021
3.00 € -
Tuoretta voimaa ja taloudellisuutta – Sisäperämoottorin vaihto
Tuoretta voimaa ja taloudellisuutta – Sisäperämoottorin vaihto
3.00 € Lisää ostoskoriinTuoretta voimaa ja taloudellisuutta – Sisäperämoottorin vaihto
Moni vene voisi saada vielä paljon lisävuosia uudella moottorilla. Sisäperämoottorin vaihto uuteen ei ole ihan pieni homma, mutta moottorin vaihdolla saadaan esimerkiksi energiatehokkuus nykypäivän tasolle, ja tarvittaessa suorituskykyä voidaan hienosäätää sopivammaksi. Veneen ominaisuudet voivat parantua oleellisesti. Seurasimme Chris-Craft 215 Sea Hawkin moottorinvaihtoa Suomen Venehuollossa Lauttasaaressa.
4 sivua – lehti 3/2020
3.00 € -
Uusi sisäverhoilu veneeseen käsityönä
Uusi sisäverhoilu veneeseen käsityönä
3.00 € Lisää ostoskoriinUusi sisäverhoilu veneeseen käsityönä
Kävimme seuraamassa kuinka Hopeasalmen Telakan osakas ja verhoilija Sanna Vartio loihtii Targan sisustukselle täysin uuden ilmeen. Työn alla on vuosimallia 1999 olevan Targa 27:n verhoilun uusiminen. Miten sisustusprojekti etenee sekä asiakkaan että tekijän näkökulmasta. Tällä kertaa uusitaan sekä patjat että penkit.
5 sivua – lehti 11–12/2021
3.00 € -
Uutta eloa veneeseen – Purjeveneen moottorin vaihto
Uutta eloa veneeseen – Purjeveneen moottorin vaihto
3.00 € Lisää ostoskoriinUutta eloa veneeseen – Purjeveneen moottorin vaihto
Monessa veneessä on vielä virtaa, vaikka moottori tulisikin tiensä päähän. Jos vene on mieluisa, on uuden moottorin asennus hyvä vaihtoehto.
Intohimoisille purjehtijoille tuli tenkkapoo, kun pidetyn purren huomattavaan ikään ehtinyt moottori sanoi sopimuksensa irti ja kieltäytyi kaikenlaisesta yhteistyöstä. Pienen tuumailun jälkeen vanha voimanlähde päätettiin vaihtaa kokonaan uuteen, tinkimättä kuitenkaan merkkiuskollisuudesta. Kuvasarja.4 sivua – lehti 1/2021
3.00 €