Showing 1–24 of 238 results
-
Bensiinimoottorin vianetsintä
Bensiinimoottorin vianetsintä
3.00 € Lisää ostoskoriinBensiinimoottorin vianetsintä
Bensamoottori tarvitsee kolme asiaa, jotta se ylipäätään pystyy käymään Nämä ovat ilma, bensa ja kipinä. Jos missä tahansa näistä on pientäkään häikkää, se yksinään voi riittää käynnistys ongelman syyksi. Näytämme askel askeleelta miten lähteä etsimään vikaa bensakoneesta. Kuvasarja.
4 sivua – lehti 6/2019
3.00 € -
Imussa – perävetolaitteen vesiletkujen vaihto
Imussa – perävetolaitteen vesiletkujen vaihto
3.00 € Lisää ostoskoriinImussa – perävetolaitteen vesiletkujen vaihto
Vetolaitteen irrotuksen yhteydessä on kohtuullisen helppoa vaihtaa myös jäähdytysveden imuletku, vaikka sille ei ole määritelty huoltoväliä. Kun vetolaitteet ovat niiden huollon yhteydessä muutenkin irti, letkujen vaihtamiseen menee pari tuntia ylimääräistä työtä, ja varaosat maksavat muutaman kympin. Siksi niiden vaihtaminen esimerkiksi kymmenen vuoden välein kuulostaa ihan järkevältä ja vastuulliselta. Kuvasarja.
4 sivua – lehti 11–12/2019
3.00 € -
Jännitteitä veneilyyn – mitä sähkömoottori vaihtoehtoja löytyy veneisiin
Jännitteitä veneilyyn – mitä sähkömoottori vaihtoehtoja löytyy veneisiin
5.00 € Lisää ostoskoriinJännitteitä veneilyyn – mitä sähkömoottori vaihtoehtoja löytyy veneisiin
Sähkömoottoreiden myynti veneisiin kasvaa hurjilla prosenteilla, ja uusia maahantuojia nousee kuin sieniä sateella. Kolmannes Suomeen myytävistä uusista perämoottoreista on sähkömoottoreita. Sähkömoottori on usein perä- tai keulamoottori, joita käytetään yleisesti soutu- ja kalastusveneissä. Nyt on aika katsoa, mistä sähkömoottoreissa on kyse. Sähköveneteema ja markkinakatsaus.
4 sivua – lehti 3/2019
5.00 € -
Käyttötesti – Tohatsu MFS20E, osa 2
Käyttötesti – Tohatsu MFS20E, osa 2
3.00 € Lisää ostoskoriinKäyttötesti – Tohatsu MFS20E, osa 2
Sata tuntia pikkukoneella – huoletonta menoa
Edellisessä venemestarissa asensimme uuden Tohatsun 20-hevosvoimaisen nelitahtimoottorin vanhaan Marino Swingiin. Kauden aikana paketilla ajettiin yli sadan tunnin aikana noin tuhat meripeninkulmaa. On käyttökokemusten aika.
4 sivua – lehti 5/2019
3.00 € -
Keskimoottoriveneen kolmilapaisen potkurin vaihto nelilapaiseen
Keskimoottoriveneen kolmilapaisen potkurin vaihto nelilapaiseen
3.00 € Lisää ostoskoriinKeskimoottoriveneen kolmilapaisen potkurin vaihto nelilapaiseen
Tällä kertaa kimmokkeena potkurin vaihdolle ei ollut klassinen tilanne, jossa kiville karahtanut rusetti vaati vaihtoa uuteen. Kolmilapaisen potkurin vaihto nelilapaiseen syntyi tarpeesta parantaa ja vakauttaa keskimoottoriveneen kulkua sekä saada ohjaushytin äänimaailmaa miellyttävämmäksi.
3 sivua – lehti 11–12/2020
3.00 € -
Kierrokset oikein – analogisen kierroslukumittarin kalibrointi
Kierrokset oikein – analogisen kierroslukumittarin kalibrointi
3.00 € Lisää ostoskoriinKierrokset oikein – analogisen kierroslukumittarin kalibrointi
Kierroslukumittari auttaa ajamaan taloudellisesti ja antaa tärkeää tietoa oikean potkurin valinnassa. Mutta sen pitää näyttää oikein. Jos potkuri on väärän kokoinen tai kierroslukumittaria on joku käynyt vuosien saatossa ruuvailemassa, se näyttää väärin. Kuvasarjassa näytetään, miten kierroslukumittari kalibroidaan.
4 sivua – lehti 7–8/2019
3.00 € -
Konehuone – Uutta tekniikkaa 10/2019
Konehuone – Uutta tekniikkaa 10/2019
3.00 € Lisää ostoskoriinKonehuone – Uutta tekniikkaa 10/2019
Volvo Penta kertoi jo keväällä 2018 keskittyvänsä vuosina 2020 erilaisten sähköpropulsiojärjestemien lanseeraukseen. Cannesin venemessuilla esiteltiin niistä ensimmäinen Volvo Penta Electric Saildrive -prototyyppi ja vihjaistiin toisesta. Ensimmäinen sähköpropulsiojärjestemien prototyyppi asennetaan Fountaine Pajot Lucia 40 -katamaraaniin.
2 sivua – lehti 10/2019
3.00 € -
Konehuone – Uutta tekniikkaa 11–12/2019
Konehuone – Uutta tekniikkaa 11–12/2019
3.00 € Lisää ostoskoriinKonehuone – Uutta tekniikkaa 11–12/2019
Väkevä esitys Evinrudelta – Evinrude G2 115 H.O./140/150. Evinrude E-Tec -perämoottorien päivittyminen G2-sukupolveen jatkuu uudella 3-sylinteristen moottorien K-sarjalla. Myös siihen kuuluu Evinruden tyyliin nimellistehoa tehokkaampi H.O. eli high output -versio.
3 sivua – lehti 11–12/2019
3.00 € -
Konehuone – Uutta tekniikkaa 3/2019
Konehuone – Uutta tekniikkaa 3/2019
3.00 € Lisää ostoskoriinKonehuone – Uutta tekniikkaa 3/2019
Lisää tehoa Torqeedoon
Saksalainen Torqeedo on esitellyt entistä tehokkaammat sähkömoottorit sekä kompaktien perämoottorien että suurien sisämoottorien sarjoihinsa.
2 sivua – lehti 3/2019
3.00 € -
Konehuone – Uutta tekniikkaa 5/2019
Konehuone – Uutta tekniikkaa 5/2019
3.00 € Lisää ostoskoriinKonehuone – Uutta tekniikkaa 5/2019
Esittelyssä kevyt ja siro 60-hevosvoimaisen Tohatsu MFS60.
2 sivua – lehti 5/2019
3.00 € -
Konehuone – Uutta tekniikkaa 7-8/2019
Konehuone – Uutta tekniikkaa 7-8/2019
3.00 € Lisää ostoskoriinKonehuone – Uutta tekniikkaa 7-8/2019
Volvo Pentan mallivuosi – nyt ei enää kolise
Volvo Pentan mallivuosi 2020 tuo tullessaan muun muassa kattavasti uudistettu D4- ja D6-moottorit sekä täysin uuden DPI-vetolaitteen
4 sivua – lehti 7–8/2019
3.00 € -
Konehuone 10/2020
Konehuone 10/2020
3.00 € Lisää ostoskoriinKonehuone 10/2020
NaviWheel on uusi helppokäyttöinen ohjausjärjestelmä, jonka avulla aloittelijakin osaa ajaa veneen laituriin. Järjestelmän keskiössä on neljä vesijettiä, joilla venettä voi käännellä ja liikutella kaikkiin mahdollisiin suuntiin.
2 sivua – lehti 10/2020
3.00 € -
Konehuone 11–12/2020
Konehuone 11–12/2020
3.00 € Lisää ostoskoriinKonehuone 11–12/2020
Tohatsu MFS115A on Tohatsun omaa suunnittelua oleva uusi perämoottori, joka on väkevän tuntuinen tulokas suosittuun teholuokkaan.
2 sivua – lehti 11–12/2020
3.00 € -
Konehuone 2/2020 – Tohatsu MFS3.5C, MFS5D ja MFS6D sekä MFS75/90/100/115
Konehuone 2/2020 – Tohatsu MFS3.5C, MFS5D ja MFS6D sekä MFS75/90/100/115
3.00 € Lisää ostoskoriinKonehuone 2/2020 – Tohatsu MFS3.5C, MFS5D ja MFS6D sekä MFS75/90/100/115
Tohatsu on julkistanut sarjan kannettavia pikkukoneita, joita voi kuljettaa ja säilyttää kolmessa eri asennossa. Myös malliston tehokkaampaan päähän on tulossa uutta. Kaikki uutuudet esitellään ensimäistä kertaa Suomessa Helsingin venemessuilla.
2 sivua – lehti 2/2020
3.00 € -
Konehuone 2/2021
Konehuone 2/2021
3.00 € Lisää ostoskoriinKonehuone 2/2021
Esittelyssä Yamaha F225/250/300 4,2L V6. Muotojen lisäksi V6-malleihin on omaksuttu myös uutta teknologiaa. Kenties merkittävin niistä on steer-by-wire-mallien sähköinen DES-ohjaus (Digital Electric Steering). Se on täysin moottoriin sisään rakennettu järjestelmä, joka paitsi parantaa veneen ohjaustuntumaa kaikissa tilanteissa.
2 sivua – lehti 2/2021.
3.00 € -
Konehuone 3/2020 – Yanmar 6LF ja 6LT ja Yanmar Suspension Boat
Konehuone 3/2020 – Yanmar 6LF ja 6LT ja Yanmar Suspension Boat
3.00 € Lisää ostoskoriinKonehuone 3/2020 – Yanmar 6LF ja 6LT ja Yanmar Suspension Boat
Japanilainen Yanmar on esitellyt entistä tehokkaampia moottoreita sekä julkistanut aikeen jousitetun veneen saattamisesta tuotantoon.
2 sivua – lehti 3/2020
3.00 € -
Konehuone 9/2020
Konehuone 9/2020
3.00 € Lisää ostoskoriinKonehuone 9/2020
Kanadalainen BRP yllätti alkukesästä ilmoittamalla lopettavansa Evinrude-perämoottorien valmistuksen. Evinruden myötä markkinoilta katoaa maailman vanhin ja viimeinen kaksitahtitekniikkaan uskonut perämoottorimerkki.
1 sivu – lehti 9/2020
3.00 € -
Lämmönvaihtimen vaihto
Lämmönvaihtimen vaihto
5.00 € Lisää ostoskoriinLämmönvaihtimen vaihto
Periaatteessa lämmönvaihtimen tulisi kestää koko moottorin elinikä, mutta joskus se menee rikki. Onneksi lämmönvaihtimen vuodosta käynnistynyt vaihto on yksinkertaisempi operaatio kuin äkkiseltään uskoisi. Esimerkkimoottorina on tässä jutussa 16 hevosvoiman Vetus vuodelta 1999, mikä on varsin tuore venemoottoriksi. Kuvasarja.
6 sivua – lehti 1/2019
5.00 € -
Langaton ahtopainemittari – Pieniä paineita
Langaton ahtopainemittari – Pieniä paineita
3.00 € Lisää ostoskoriinLangaton ahtopainemittari – Pieniä paineita
Tässä on esimerkki todellisesta tee-se-itse-ahtopainemittarista. Ongelmana oli, että haluttiin langattomat ahtopainemittarit, ja mahdollisimman edullisesti. Tällä kertaa ei ollut tarvetta jatkuvasti toiminnassa oleville mittareille, vaan tarkoitus vain oli löytää, miksi kahdessa moottorissa oli epätasapainoisuutta. Ongelma ratkaistiin varsin yllättävällä tavalla ja varsin edullisesti.
3 sivua – lehti 11–12/2020
3.00 € -
Perämoottorin kausihuolto – Vireen varmistus
Perämoottorin kausihuolto – Vireen varmistus
3.00 € Lisää ostoskoriinPerämoottorin kausihuolto – Vireen varmistus
Perämoottorista huolehtiminen syksyn noston jälkeen sekä pidentää moottorin ikää että antaa varmuuden käynnistymisestä taas keväällä. Otamme työn alle viisihevosvoimaisen Mercuryn, ja kiikutamme sen ammattilaisen hoitoon. Me tarkkailemme hänen työtään – ja toivottavasti opimme jotakin. Kuvasarja.
5 sivua – lehti 11–12/2020
3.00 € -
Perävetolaitteen irrotus – näytämme kuinka vetolaite irrotetaan peräpeilistä
Perävetolaitteen irrotus – näytämme kuinka vetolaite irrotetaan peräpeilistä
3.00 € Lisää ostoskoriinPerävetolaitteen irrotus – näytämme kuinka vetolaite irrotetaan peräpeilistä
Tietyt perävetolaitteet voi huoltaa peräpeilissä, mutta ne kannattaa silti irrottaa muutaman vuoden välein. Samalla kannattaa vaihtaa ohjausnivelen puslat. Kuvasarja.
3 sivua – lehti 11–12/2019
3.00 € -
Pieni vene, suuri seikkailu! Sata tuntia pikkukoneella – käyttötestissä Tohatsu MFS20E
Pieni vene, suuri seikkailu! Sata tuntia pikkukoneella – käyttötestissä Tohatsu MFS20E
3.00 € Lisää ostoskoriinPieni vene, suuri seikkailu! Sata tuntia pikkukoneella – käyttötestissä Tohatsu MFS20E
Venemestarin 20-hevosvoimaisen Tohatsun käyttötesti ja yksi kaikkien aikojen hellekesistä tarjosivat puitteet Helsingistä Maarianhaminaan tapahtuvaan veneretkeen. Perälautana toimiva Marino Swing piti huolen siitä, että koko reissu tehtiin taivasalla ilman nykyajan vaatimukset täyttäviä mukavuuksia. Koneen toiminnan lisäksi reissusta opittiin paljon muutakin. Kestotestissä Tohatsu MFS20E, osa 3.
4 sivua – lehti 6/2019
3.00 € -
Potkua nokkaan – asennetaan veneeseen keulasähkömoottori
Potkua nokkaan – asennetaan veneeseen keulasähkömoottori
5.00 € Lisää ostoskoriinPotkua nokkaan – asennetaan veneeseen keulasähkömoottori
Keulasähkömoottori lienee jokaisen urheilukalastajan ja uistelijan suosikki. Jos sellaista ei omassa veneessä ole, sellainen on ainakin suunnitelmissa. Nyt asennamme Faster 560-veneeseen Minn Kota -keulasähkömoottorin venesähköjen erikoisliike Aditan tiloissa Helsingin Malmilla. Kuvasarja.
7 sivua – lehti 6/2019
5.00 € -
Purjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
Purjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
5.00 € Lisää ostoskoriinPurjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
Purjevenevetolaitteen tiivistekumi on paljon vartijana, joten sen kuntoa tulee seurata. Jos kumin ikä ei ole tiedossa, se on päässyt haperoituimaan tai muuten vaurioitunut, se pitää vaihtaa välittömästi. Kumitiivisteen vaihto on iso ja kallis työ, koska se edellyttää moottorin siirtämistä ja toisinaan jopa moottorin poistamista veneestä. Jos työn tekee itse, säästää pitkän pennosen, mutta nyt seuraamme miten ammattilainen hoitaa homman. Kuvasarja
8 sivua – lehti 11–12/2020
5.00 €