Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing 31–45 of 253 results
-
Perävetolaitteen irrotus – näytämme kuinka vetolaite irrotetaan peräpeilistä
3,00 € Add to cartPerävetolaitteen irrotus – näytämme kuinka vetolaite irrotetaan peräpeilistä
Tietyt perävetolaitteet voi huoltaa peräpeilissä, mutta ne kannattaa silti irrottaa muutaman vuoden välein. Samalla kannattaa vaihtaa ohjausnivelen puslat. Kuvasarja.
3 sivua – lehti 11–12/2019
3,00 € -
Pieni vene, suuri seikkailu! Sata tuntia pikkukoneella – käyttötestissä Tohatsu MFS20E
3,00 € Add to cartPieni vene, suuri seikkailu! Sata tuntia pikkukoneella – käyttötestissä Tohatsu MFS20E
Venemestarin 20-hevosvoimaisen Tohatsun käyttötesti ja yksi kaikkien aikojen hellekesistä tarjosivat puitteet Helsingistä Maarianhaminaan tapahtuvaan veneretkeen. Perälautana toimiva Marino Swing piti huolen siitä, että koko reissu tehtiin taivasalla ilman nykyajan vaatimukset täyttäviä mukavuuksia. Koneen toiminnan lisäksi reissusta opittiin paljon muutakin. Kestotestissä Tohatsu MFS20E, osa 3.
4 sivua – lehti 6/2019
3,00 € -
Potkua nokkaan – asennetaan veneeseen keulasähkömoottori
5,00 € Add to cartPotkua nokkaan – asennetaan veneeseen keulasähkömoottori
Keulasähkömoottori lienee jokaisen urheilukalastajan ja uistelijan suosikki. Jos sellaista ei omassa veneessä ole, sellainen on ainakin suunnitelmissa. Nyt asennamme Faster 560-veneeseen Minn Kota -keulasähkömoottorin venesähköjen erikoisliike Aditan tiloissa Helsingin Malmilla. Kuvasarja.
7 sivua – lehti 6/2019
5,00 € -
Purjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
5,00 € Add to cartPurjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
Purjevenevetolaitteen tiivistekumi on paljon vartijana, joten sen kuntoa tulee seurata. Jos kumin ikä ei ole tiedossa, se on päässyt haperoituimaan tai muuten vaurioitunut, se pitää vaihtaa välittömästi. Kumitiivisteen vaihto on iso ja kallis työ, koska se edellyttää moottorin siirtämistä ja toisinaan jopa moottorin poistamista veneestä. Jos työn tekee itse, säästää pitkän pennosen, mutta nyt seuraamme miten ammattilainen hoitaa homman. Kuvasarja
8 sivua – lehti 11–12/2020
5,00 € -
Sisämoottorin kausihuolto
3,00 € Add to cartSisämoottorin kausihuolto
Sisämoottorin kausihuolto on helppo tehdä itse. Kun huoltokohteet ja tarvittavat toimenpiteet ovat selvillä, hommaan ei useinkaan kulu puolta päivää enempää. Iso osa huoltotoimista voidaan tehdä veneen ollessa vielä vedessä, koska silloin moottoria on helppo käyttää ja saada voiteluaineet juokseviksi. Kauden viimeisen käynnistyksen yhteydessä kannattaa myös tarkkailla, ettei näkyviä vesi- tai öljyvuotoja esiinny.
4 sivua – lehti 10/2021
3,00 € -
Stefojen uusinta – perävetolaitteen potkuriakselin tiivisteiden vaihto
3,00 € Add to cartStefojen uusinta – perävetolaitteen potkuriakselin tiivisteiden vaihto
Potkuriakselin tiivisteiden tehtävä on pitää verolaitteen öljy ja vesistön vesi erillään. Vuotavat tiivisteet kannattaa vaihtaa, ennen kuin niistä seuraa kallis remontti. Uusimme siis stefat yksipotkuriseen Volvo Penta 290. Kuvasarja.
5 sivua – lehti 9/2020
3,00 € -
Talvitelakointi teema osa 4 – sisämoottorin talvitelakointi
3,00 € Add to cartTalvitelakointi teema osa 4 – sisämoottorin talvitelakointi
Voitele, säilö ja tyhjennä. Valmistelemme 29-hevosvoimaisen Volvo Penta MD2030 -moottorin talviteloille. Kuvasarja.
4 sivua – lehti 10/2019
3,00 € -
Tankkipöpöt kuriin ja diesel puhtaaksi – Dieselbakteerin karkotus
3,00 € Add to cartTankkipöpöt kuriin ja diesel puhtaaksi – Dieselbakteerin karkotus
Dieseltankissa, dieselissä ja niiden rajapinnoissa pääsee kehittymään mikrobeja, kuten bakteereja, hiivoja ja homeita. Vaikka dieselbakteeri kuolisi, ei tilanne ole ohi. Jäljelle jää kuollutta biomassaa. Artikkelissa tutustutaan kuinka tankki ja polttoaine puhdistetaan kiertohuuhtelun avulla.
5 sivua – lehti 9/2021
3,00 € -
TELAKOINTI – Sisämoottorin syyshuolto
3,00 € Add to cartTELAKOINTI – Sisämoottorin syyshuolto
Moottori on veneen tärkeimpiä ja arvokkaimpia osia. Vuosittain syksyllä tehtävällä kausihuollolla pidennät koneen ikää ja ennaltaehkäiset suurempia remontteja tulevaisuudessa. Käymme läpi tärkeimmät moottorin huoltotoimenpiteet ennen telakointia.
4 sivua – lehti 10/2020
3,00 € -
Testissä integroidulla akulla varustetut sähköperämoottorit
5,00 € Add to cartTestissä integroidulla akulla varustetut sähköperämoottorit
Venemestari laittoi testiin kaksi integroidulla akulla varustettua sähköperämoottoria, Epropulsion Spirit 1 ja Torqeedo Travel 1103 C. Yhdysrakenteinen akku parantaa sähköperämoottorin kilpailuasetelmaa huimasti pienten veneiden voimanlähteenä.
5 sivua – lehti 5/2020
5,00 € -
Turbo seurantaan – Ahtopainemittarin asennus
3,00 € Add to cartTurbo seurantaan – Ahtopainemittarin asennus
Monilla kippareilla on tapana tarkkailla moottorin valvontamittareita. Ahtopaine kertoo paljon turbon toiminnasta. Sellainen on varsin helppo asentaa itsekin. Veneessämme ei kuitenkaan ollut ahtopainemittaria, joten asensimme sen. Kuvasarja.
5 sivua – lehti 9/2020
3,00 € -
Uusitaan perämoottorin hallintakaapelit
5,00 € Add to cartUusitaan perämoottorin hallintakaapelit
Kun kaasunsäätö alkaa olla kankeaa, on aika katsoa kaapeleita. Hallintakaapelit ovat kulutustavaraa, jotka täytyy aika ajoin vaihtaa. Kaasu- ja vaihdevaijereiden vaihto on suhteellisen yksinkertaista, mutta vaatii sorminäppäryyttä ja voi osoittautua melko hankalaksi toteuttaa. Kuvasarja.
6 sivua – lehti 7–8/2019
5,00 € -
Uutta virtaa sähkömoottorilla – askel askeleelta kuinka dieselmoottori vaihdettiin sähkömoottoriin
5,00 € Add to cartUutta virtaa sähkömoottorilla – askel askeleelta kuinka dieselmoottori vaihdettiin sähkömoottoriin
Kun purjeveneen dieselmoottori tavoittaa eläkeikänsä, on sen korvaaminen sähkömoottorilla realistinen ja varteenotettava vaihtoehto.
Kuvasarja. Sähköveneteema.
4 sivua – lehti 3/2019
5,00 € -
Konehuone – Uutta tekniikkaa 11–12/2018
3,00 € Add to cartKonehuone – Uutta tekniikkaa 11–12/2018
Isot Dieselperämoottorit tulevat
Isobritannialaisen Coxin ja ruotsalaisen Oxen isoja dieselperämoottoreita on esitelty eriasteisina prototyyppeinä maailman venemessuilla jo parin vuoden ajan. Nyt ne ovat valmiita sarjatuotantoon ja myyntiin.
4 sivua, lehti 11–12/2018
3,00 € -
Sata tuntia pikkukoneella eli kannattaako moottorin vaihto
3,00 € Add to cartSata tuntia pikkukoneella eli kannattaako moottorin vaihto
Halusimme selvittää, kuinka paljon vanhan kaksitahtiperämoottorin vaihto nykyaikaiseen nelitahtimoottoriin parantaa samassa perheessä pitkään palvelleen pienen avoveneen käyttöominaisuuksia. Kokeilu laajentui Tohatsu MFS20E:n sadan tunnin käyttötestiksi. Kestotestissä Tohatsu MFS20E, osa 1.
4 sivua – lehti 4/2019
3,00 €