Näytetään tulokset 31–45 / 256
-
Perämoottorin kausihuolto – Vireen varmistus
3,00 € Lisää ostoskoriinPerämoottorin kausihuolto – Vireen varmistus
Perämoottorista huolehtiminen syksyn noston jälkeen sekä pidentää moottorin ikää että antaa varmuuden käynnistymisestä taas keväällä. Otamme työn alle viisihevosvoimaisen Mercuryn, ja kiikutamme sen ammattilaisen hoitoon. Me tarkkailemme hänen työtään – ja toivottavasti opimme jotakin. Kuvasarja.
perämoottorihuolto * moottorin huolto *Mercury
5 sivua – lehti 11–12/2020
3,00 € -
Perävetolaitteen irrotus – näytämme kuinka vetolaite irrotetaan peräpeilistä
3,00 € Lisää ostoskoriinPerävetolaitteen irrotus – näytämme kuinka vetolaite irrotetaan peräpeilistä
Tietyt perävetolaitteet voi huoltaa peräpeilissä, mutta ne kannattaa silti irrottaa muutaman vuoden välein. Samalla kannattaa vaihtaa ohjausnivelen puslat. Kuvasarja.
perävetolaite * perävetolaitteen irrotus
3 sivua – lehti 11–12/2019
3,00 € -
Pieni vene, suuri seikkailu! Sata tuntia pikkukoneella – käyttötestissä Tohatsu MFS20E
3,00 € Lisää ostoskoriinPieni vene, suuri seikkailu! Sata tuntia pikkukoneella – käyttötestissä Tohatsu MFS20E
Venemestarin 20-hevosvoimaisen Tohatsun käyttötesti ja yksi kaikkien aikojen hellekesistä tarjosivat puitteet Helsingistä Maarianhaminaan tapahtuvaan veneretkeen. Perälautana toimiva Marino Swing piti huolen siitä, että koko reissu tehtiin taivasalla ilman nykyajan vaatimukset täyttäviä mukavuuksia. Koneen toiminnan lisäksi reissusta opittiin paljon muutakin. Kestotestissä Tohatsu MFS20E, osa 3.
4 sivua – lehti 6/2019
3,00 € -
Potkua nokkaan – asennetaan veneeseen keulasähkömoottori
5,00 € Lisää ostoskoriinPotkua nokkaan – asennetaan veneeseen keulasähkömoottori
Keulasähkömoottori lienee jokaisen urheilukalastajan ja uistelijan suosikki. Jos sellaista ei omassa veneessä ole, sellainen on ainakin suunnitelmissa. Nyt asennamme Faster 560-veneeseen Minn Kota -keulasähkömoottorin venesähköjen erikoisliike Aditan tiloissa Helsingin Malmilla. Kuvasarja.
keulamoottori * keulasähkömoottori
7 sivua – lehti 6/2019
5,00 € -
Purjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
5,00 € Lisää ostoskoriinPurjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
Purjevenevetolaitteen tiivistekumi on paljon vartijana, joten sen kuntoa tulee seurata. Jos kumin ikä ei ole tiedossa, se on päässyt haperoituimaan tai muuten vaurioitunut, se pitää vaihtaa välittömästi. Kumitiivisteen vaihto on iso ja kallis työ, koska se edellyttää moottorin siirtämistä ja toisinaan jopa moottorin poistamista veneestä. Jos työn tekee itse, säästää pitkän pennosen, mutta nyt seuraamme miten ammattilainen hoitaa homman. Kuvasarja
8 sivua – lehti 11–12/2020
5,00 € -
Sisämoottorin kausihuolto
3,00 € Lisää ostoskoriinSisämoottorin kausihuolto
Sisämoottorin kausihuolto on helppo tehdä itse. Kun huoltokohteet ja tarvittavat toimenpiteet ovat selvillä, hommaan ei useinkaan kulu puolta päivää enempää. Iso osa huoltotoimista voidaan tehdä veneen ollessa vielä vedessä, koska silloin moottoria on helppo käyttää ja saada voiteluaineet juokseviksi. Kauden viimeisen käynnistyksen yhteydessä kannattaa myös tarkkailla, ettei näkyviä vesi- tai öljyvuotoja esiinny.
4 sivua – lehti 10/2021
syyshuolto * sisämoottori
3,00 € -
Stefojen uusinta – perävetolaitteen potkuriakselin tiivisteiden vaihto
3,00 € Lisää ostoskoriinStefojen uusinta – perävetolaitteen potkuriakselin tiivisteiden vaihto
Potkuriakselin tiivisteiden tehtävä on pitää verolaitteen öljy ja vesistön vesi erillään. Vuotavat tiivisteet kannattaa vaihtaa, ennen kuin niistä seuraa kallis remontti. Uusimme siis stefat yksipotkuriseen Volvo Penta 290. Kuvasarja.
perävetolaite * potkuriakseli * tiivisteet * tiivisteiden vaihto
5 sivua – lehti 9/2020
3,00 € -
Talvitelakointi teema osa 4 – sisämoottorin talvitelakointi
3,00 € Lisää ostoskoriinTalvitelakointi teema osa 4 – sisämoottorin talvitelakointi
Voitele, säilö ja tyhjennä. Valmistelemme 29-hevosvoimaisen Volvo Penta MD2030 -moottorin talviteloille. Kuvasarja.
talvitelakointi* moottorin syyshuolto * sisämoottori * sisämoottorin syyshuolto
4 sivua – lehti 10/2019
3,00 € -
Tankkipöpöt kuriin ja diesel puhtaaksi – Dieselbakteerin karkotus
3,00 € Lisää ostoskoriinTankkipöpöt kuriin ja diesel puhtaaksi – Dieselbakteerin karkotus
Dieseltankissa, dieselissä ja niiden rajapinnoissa pääsee kehittymään mikrobeja, kuten bakteereja, hiivoja ja homeita. Vaikka dieselbakteeri kuolisi, ei tilanne ole ohi. Jäljelle jää kuollutta biomassaa. Artikkelissa tutustutaan kuinka tankki ja polttoaine puhdistetaan kiertohuuhtelun avulla.
5 sivua – lehti 9/2021
dieselbakteeri * moottori
3,00 € -
TELAKOINTI – Sisämoottorin syyshuolto
3,00 € Lisää ostoskoriinTELAKOINTI – Sisämoottorin syyshuolto
Moottori on veneen tärkeimpiä ja arvokkaimpia osia. Vuosittain syksyllä tehtävällä kausihuollolla pidennät koneen ikää ja ennaltaehkäiset suurempia remontteja tulevaisuudessa. Käymme läpi tärkeimmät moottorin huoltotoimenpiteet ennen telakointia.
moottorihuolto * kausihuolto * syyshuolto * talvitelakointi
4 sivua – lehti 10/2020
3,00 € -
Testissä integroidulla akulla varustetut sähköperämoottorit
5,00 € Lisää ostoskoriinTestissä integroidulla akulla varustetut sähköperämoottorit
Venemestari laittoi testiin kaksi integroidulla akulla varustettua sähköperämoottoria, Epropulsion Spirit 1 ja Torqeedo Travel 1103 C. Yhdysrakenteinen akku parantaa sähköperämoottorin kilpailuasetelmaa huimasti pienten veneiden voimanlähteenä.
5 sivua – lehti 5/2020
5,00 € -
Turbo seurantaan – Ahtopainemittarin asennus
3,00 € Lisää ostoskoriinTurbo seurantaan – Ahtopainemittarin asennus
Monilla kippareilla on tapana tarkkailla moottorin valvontamittareita. Ahtopaine kertoo paljon turbon toiminnasta. Sellainen on varsin helppo asentaa itsekin. Veneessämme ei kuitenkaan ollut ahtopainemittaria, joten asensimme sen. Kuvasarja.
ahtopainemittari * ahtopainemittarin asennus
5 sivua – lehti 9/2020
3,00 € -
Uusitaan perämoottorin hallintakaapelit
5,00 € Lisää ostoskoriinUusitaan perämoottorin hallintakaapelit
Kun kaasunsäätö alkaa olla kankeaa, on aika katsoa kaapeleita. Hallintakaapelit ovat kulutustavaraa, jotka täytyy aika ajoin vaihtaa. Kaasu- ja vaihdevaijereiden vaihto on suhteellisen yksinkertaista, mutta vaatii sorminäppäryyttä ja voi osoittautua melko hankalaksi toteuttaa. Kuvasarja.
kaukohallintakaapelit * kaapeleiden vaihto * kaukohallintakaapeleiden vaihto * tee se itse * hallintakaapelit
6 sivua – lehti 7–8/2019
5,00 € -
Uutta virtaa sähkömoottorilla – askel askeleelta kuinka dieselmoottori vaihdettiin sähkömoottoriin
5,00 € Lisää ostoskoriinUutta virtaa sähkömoottorilla – askel askeleelta kuinka dieselmoottori vaihdettiin sähkömoottoriin
Kun purjeveneen dieselmoottori tavoittaa eläkeikänsä, on sen korvaaminen sähkömoottorilla realistinen ja varteenotettava vaihtoehto.
dieselmoottori * sähkömoottori * moottorin vaihto
Kuvasarja. Sähköveneteema.
4 sivua – lehti 3/2019
5,00 € -
Konehuone – Uutta tekniikkaa 11–12/2018
3,00 € Lisää ostoskoriinKonehuone – Uutta tekniikkaa 11–12/2018
Isot Dieselperämoottorit tulevat
Isobritannialaisen Coxin ja ruotsalaisen Oxen isoja dieselperämoottoreita on esitelty eriasteisina prototyyppeinä maailman venemessuilla jo parin vuoden ajan. Nyt ne ovat valmiita sarjatuotantoon ja myyntiin.
4 sivua, lehti 11–12/2018
3,00 €