Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing 16–30 of 253 results
-
Konehuone 11–12/2021 – Candela C-Pod
3,00 € Add to cartKonehuone 11–12/2021 – Candela C-Pod
Aina silloin tällöin eteen tulee jotain silmiä avaavaa, ja sähkömoottorien kohdalla se taitaa olla nyt tässä. Candela C-Pod sopii kuin nakutettu foilaaviin moottoriveneisiin, ja C-Podin myötä nekin tuntuvat taas astetta todellisemmilta ja vakavammin otettavilta vaihtoehdoilta ainakin yhdeksi moottoriveneilyvaihtoehdoksi tulevaisuudessa.
2 sivua – lehti 11–12/2021
3,00 € -
Konehuone 11–12/2022
3,00 € Add to cartKonehuone 11–12/2022
Esittelyssä Rotax S -perämoottori
2 sivua – lehti 11–12/2022
moottorit * perämoottorit
3,00 € -
Konehuone 2/2020 – Tohatsu MFS3.5C, MFS5D ja MFS6D sekä MFS75/90/100/115
3,00 € Add to cartKonehuone 2/2020 – Tohatsu MFS3.5C, MFS5D ja MFS6D sekä MFS75/90/100/115
Tohatsu on julkistanut sarjan kannettavia pikkukoneita, joita voi kuljettaa ja säilyttää kolmessa eri asennossa. Myös malliston tehokkaampaan päähän on tulossa uutta. Kaikki uutuudet esitellään ensimäistä kertaa Suomessa Helsingin venemessuilla.
2 sivua – lehti 2/2020
3,00 € -
Konehuone 2/2021
3,00 € Add to cartKonehuone 2/2021
Esittelyssä Yamaha F225/250/300 4,2L V6. Muotojen lisäksi V6-malleihin on omaksuttu myös uutta teknologiaa. Kenties merkittävin niistä on steer-by-wire-mallien sähköinen DES-ohjaus (Digital Electric Steering). Se on täysin moottoriin sisään rakennettu järjestelmä, joka paitsi parantaa veneen ohjaustuntumaa kaikissa tilanteissa.
2 sivua – lehti 2/2021.
3,00 € -
Konehuone 3/2020 – Yanmar 6LF ja 6LT ja Yanmar Suspension Boat
3,00 € Add to cartKonehuone 3/2020 – Yanmar 6LF ja 6LT ja Yanmar Suspension Boat
Japanilainen Yanmar on esitellyt entistä tehokkaampia moottoreita sekä julkistanut aikeen jousitetun veneen saattamisesta tuotantoon.
2 sivua – lehti 3/2020
3,00 € -
Konehuone 3/2021
3,00 € Add to cartKonehuone 3/2021
Vuoden moottoriuutinen voitaisiin hyvin jo nimetä näin alkuvuodesta. Se on Mercuryn uusi mammutti, 600-hevosvoimainen V12-perämoottori. Pinnan alla on muutakin oleellista uutta kuin vain lisää tehoa, kuten automaattivaihteisto ja kääntyvä vaihteistokotelo.
3 sivua – lehti 3/2021
3,00 € -
Konehuone 5/2021
3,00 € Add to cartKonehuone 5/2021
Yamaha julkistaa jo täyttä päätä mallivuoden 2022 perämoottoriuutuuksia. Se ei ryhdy vielä sähköistämään perämoottoreita, mutta sähkön osuus niiden hallintalaiteteknologiassa kasvaa. Yamaha F150/200.
Esittelyssä myös maailman tehokkain sähköperämoottori, norjalaisen Evoyn Gale Force 150.2 sivua – lehti 5/2021
3,00 € -
Konehuone 7–8/2021
3,00 € Add to cartKonehuone 7–8/2021
Mercuryn uusi pieni perämoottori Mercury F5 MH LPG astuu sinne, minne muut perämoottorivalmistajat eivät ole vielä menneet. Valmistaja käyttää nimittäin polttoaineenaan nestekaasua – sitä samaa, jota grillikansa rahtaa koteihin ja mökeille ruoan käristystarkoituksessa.
4 sivua – lehti 7–8/2021
3,00 € -
Konehuone 7–8/2023: Volvo Penta Hybrid Electric Prototype
5,00 € Add to cartKonehuone 7–8/2023: Volvo Penta Hybrid Electric Prototype
Veneilyn sähköistyminen on monilta osin kiven takana, mutta Volvo Penta uskoo vahvasti sen tavalla tai toisella tapahtuvan. Yhtenä purona päämäärää kohti virtaavat erilaiset hybridiratkaisut. Testasimme Volvo Penta Electric -prototyypin.
Kuuntele uutuusmoottorin äänet Youtube-videokirjastostamme: https://youtu.be/ImgGGMCbChc4,5 sivua – lehti 7–8/2023
5,00 € -
Konehuone 9/2020
3,00 € Add to cartKonehuone 9/2020
Kanadalainen BRP yllätti alkukesästä ilmoittamalla lopettavansa Evinrude-perämoottorien valmistuksen. Evinruden myötä markkinoilta katoaa maailman vanhin ja viimeinen kaksitahtitekniikkaan uskonut perämoottorimerkki.
1 sivu – lehti 9/2020
3,00 € -
Lämmönvaihtimen vaihto
5,00 € Add to cartLämmönvaihtimen vaihto
Periaatteessa lämmönvaihtimen tulisi kestää koko moottorin elinikä, mutta joskus se menee rikki. Onneksi lämmönvaihtimen vuodosta käynnistynyt vaihto on yksinkertaisempi operaatio kuin äkkiseltään uskoisi. Esimerkkimoottorina on tässä jutussa 16 hevosvoiman Vetus vuodelta 1999, mikä on varsin tuore venemoottoriksi. Kuvasarja.
6 sivua – lehti 1/2019
5,00 € -
Langaton ahtopainemittari – Pieniä paineita
3,00 € Add to cartLangaton ahtopainemittari – Pieniä paineita
Tässä on esimerkki todellisesta tee-se-itse-ahtopainemittarista. Ongelmana oli, että haluttiin langattomat ahtopainemittarit, ja mahdollisimman edullisesti. Tällä kertaa ei ollut tarvetta jatkuvasti toiminnassa oleville mittareille, vaan tarkoitus vain oli löytää, miksi kahdessa moottorissa oli epätasapainoisuutta. Ongelma ratkaistiin varsin yllättävällä tavalla ja varsin edullisesti.
3 sivua – lehti 11–12/2020
3,00 € -
Näin se tehdään: Moottorin marinointi
3,00 € Add to cartNäin se tehdään: Moottorin marinointi
Dieselmoottori saadaan toimimaan veneessä asentamalla siihen oikeat lisäosat. Erityistä huomiota on kiinnitettävä moottorin jäähdyttämiseen. Myös veden pääsy polttoainejärjestelmän on padottava tehokkaalla suodattamisella.
3 sivua – lehti 9/2023
moottorin marinointi
3,00 € -
Nelitahtimoottorin kausihuolto
3,00 € Add to cartNelitahtimoottorin kausihuolto
Nelitahtisen perämoottorin säännöllinen huolto säästää hermoja ja lompakkoa. Usein myös monelle merkittävästi näitä arvokkaampaa resurssia eli aikaa. Nelitahtisen perämoottorin huolto ei ole rakettitiedettä, siihen tarvitaan pääsääntöisesti kärsivällisyyttä ja käyttöopas sekä osaan huoltoa ammattiauttaja. Huolla nelarisi vähintään kerran vuodessa.
5 sivua – lehti 4/2021
3,00 € -
Perämoottorin kausihuolto – Vireen varmistus
3,00 € Add to cartPerämoottorin kausihuolto – Vireen varmistus
Perämoottorista huolehtiminen syksyn noston jälkeen sekä pidentää moottorin ikää että antaa varmuuden käynnistymisestä taas keväällä. Otamme työn alle viisihevosvoimaisen Mercuryn, ja kiikutamme sen ammattilaisen hoitoon. Me tarkkailemme hänen työtään – ja toivottavasti opimme jotakin. Kuvasarja.
5 sivua – lehti 11–12/2020
3,00 €