Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing 496–510 of 3965 results
-
Puiset lattialevyt
Puiset lattialevyt
5 sivua – Puiset lattialevyt
Kun veneelle kertyy ikää, kyljet pidetään useimmiten siistinä, mutta kovalle rasitukselle altistuvat lattiapinnat jäävät usein huonommalle hoidolle. Lehden jutussa näytämme kaksi erilaista ja yksinkertaista tapaa herättää ne henkiin: rakennamme siistit puiset lattialevyt sekä sisä- että ulkokäyttöön. -
Purjeen tarina
5,00 € Lisää ostoskoriinPurjeen tarina
Uuden purjeen hankkimiseen ja valmistukseen liittyy yllättävän monia vaiheita. Purjeen hankkimisen voisi kuvitella olevan varsin yksinkertainen prosessi. Jokainen purje on kuitenkin yksilö, kuten jokainen veneilijäkin. Purjeista iso osa myydään huoltojen yhteydessä ja joka vuosi löytyy vanhoja purjeita, joiden huolto ei enää kannata vaan on fiksumpaa ostaa uusi purje. Kun purjeneulomo havaitsee tällaisen purjeen, alkaa tästä yleensä keskustelu asiakkaan kanssa. Tässä jutussa käydään koko purjeenvalmistusprosessi läpi.
7 sivua – lehti 11–12/2021
5,00 € -
Purjehdusköysien valinta
3,00 € Lisää ostoskoriinPurjehdusköysien valinta
Veneen köydet ovat olennainen osa purjeveneilyä. Köysien ominaisuuksilla on merkitystä koko veneilykokemuksen kannalta ja oikeat valinnat tekevät vesillä olosta mukavampaa, turvallisempaa ja joissain tapauksissa jopa nopeampaa. Veneen köysien valinta lähtee käyttötarkoituksesta, lujuudesta, mukavuudesta ja kulutuskestävyydestä. Veneen nostimet vaativat erilaisia ominaisuuksia kuin skuutit, ja säätököysillä voi olla myös erilaisia vaatimuksia ominaisuuksien suhteen. Tässä jutussa keskitytään nimenomaan purjehdusköysiin ja kiinnitysköydet jätetään seuraavaan juttuun.
5 sivua – lehti 4/2021
3,00 € -
Purjemateriaalin valinta – Näin valitset oikean purjekankaan
3,00 € Lisää ostoskoriinPurjemateriaalin valinta – Näin valitset oikean purjekankaan
Nykyaikaiset tuotantomenetelmät ja purjemateriaalit mahdollistavat aikaisempaa monipuolisemman purjevalikoiman. Seuraavassa käymme läpi purjeidenmateriaaleja vitivalkoisesta polyesterista lähestulkoon mustaan hiilikuituituun.
4 sivua – lehti 10/2020
3,00 € -
Purjeveneen ajotekniikat – parasta purjehdusta, osa 5
3,00 € Lisää ostoskoriinPurjeveneen ajotekniikat – parasta purjehdusta, osa 5
Parasta purjehdusta -juttusarjan viidennessä ja viimeisessä osassa aiheena on aiheena purjeveneen ajotekniikat. Jutussa vinkit mm. eri tuulensuuntiin purjehtimisesta, peräsimen käytöstä ja vasta-aaltoon ajamisesta.
3 sivua – lehti 6/2022
purjehdus * purjeet
3,00 € -
Purjeveneen peräpeilin muutostyö
Purjeveneen peräpeilin muutostyö
Integroidut uimatasot alkoivat yleistyä vasta 90-luvulla, mutta sellaisen voi raknetaa vanhempaakin veneeseen. Muutostyö on kuitenkin mittava. Veneeseen haluttiin uusi peräpeili ja käytännöllisyyden lisäksi luoda myös modernimpi ilme. Peräpeilin remonttivaihtoehtojen kartoittamisen jälkeen ratkaisuksi valikoitui erillisen moduulin rakentaminen, joka valmiissa muodossaan laminoitiin kiinni veneen runkoon. Kuvasarja.
8 sivua – lehti 1/2021
-
Purjeveneiden kansanmalli Bavaria 33 Cruiser
5,00 € Lisää ostoskoriinPurjeveneiden kansanmalli Bavaria 33 Cruiser
Vuosituhannen vaihteen tienoilla Suomen markkinoille tulleiden Bavarioiden kilpailuvaltti oli ensisijaisesti niiden huokea hinnoittelu muiden valmistajien veneisiin verrattuna. Hintaansa nähden Bavaria 33 Cruiser on varsin tilava ja hyvin purjehtiva vene. Vanhan Bavarian arvo määräytyy pitkälti siitä, kuinka hyvää huolta sen edellinen tai edelliset omistajat ovat veneestä pitäneet.
7 sivua – lehti 5/2022
purjeveneet * käytetty vene * Bavaria
5,00 € -
Purjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
5,00 € Lisää ostoskoriinPurjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
Purjevenevetolaitteen tiivistekumi on paljon vartijana, joten sen kuntoa tulee seurata. Jos kumin ikä ei ole tiedossa, se on päässyt haperoituimaan tai muuten vaurioitunut, se pitää vaihtaa välittömästi. Kumitiivisteen vaihto on iso ja kallis työ, koska se edellyttää moottorin siirtämistä ja toisinaan jopa moottorin poistamista veneestä. Jos työn tekee itse, säästää pitkän pennosen, mutta nyt seuraamme miten ammattilainen hoitaa homman. Kuvasarja
8 sivua – lehti 11–12/2020
5,00 € -
Puu materiaalina
Puu materiaalina
3 sivua – Puu materiaalina
Puu on vanhin veneenrakennusmateriaali. Ennen siitä valmistettiin koko vene, nykyään ehkä sisustus ja kannen pinta. Puu luo veneen sisälle kodikkuutta, lämpöä ja tunnelmaa. -
Puulajit ja käyttökohteet
Puulajit ja käyttökohteet
5 sivua – Puu paikallaan – puulajit ja käyttökohteet
Puuveneissä on perinteisesti käytetty tiikkiä ja mahonkia, Pohjoismaissa myös mäntyä, mutta lajeja on monia muitakin. Puulajien ominaisuudet tuleekin ottaa huomioon sekä puuveneiden rakentamisessa että niiden hoidossa ja talvisäilytyksessä. -
Puuosien kunnostus
Puuosien kunnostus
3 sivua – Puuosien kunnostus
Puiset detaljit tuovat veneeseen arvokasta ilmettä, varsinkin kun niistä pidetään huolta. Tiikkiosien hiomiseen ja öljyämiseen kuluu pari iltaa, mutta työ kiittää tekijäänsä, kun näkyvää jälkeä syntyy heti. -
Puuveneellä on valoisa tulevaisuus
3,00 € Lisää ostoskoriinPuuveneellä on valoisa tulevaisuus
Puuveneenrakennustaidon salat ovat perinteisesti siirtyneet mestareilta uusille veneentekijöille työn lomassa. Nykyisellään osa kokeneesta veistäjäkaartista on lähestymässä eläkeikää, joten veistämöillä tulee aika siirtää työt uuden polven harteille. Kävimme Nurmijärvellä sijaitsevalla Vallilan Veneveistämöllä jututtamassa Jukka Jääskeläistä.
3 sivua – lehti 9/2019
3,00 € -
Puuveneen kyllästys
Puuveneen kyllästys
4 sivua – Puuveneen pintakäsittely
Puuveneen sisäpuolen huoltaminen kannattaa tehdä ajatuksella. Vaihtoehtoja ovat lakkaaminen ja öljyäminen. Lehden jutussa perehdymme jälkimmäiseen vaihtoehtoon. -
Puuveneen perälaudan korotus
Puuveneen perälaudan korotus
3 sivua – Puuveneen perälaudan korotus
Puisen avoveneen perälaudan yläosaan oli syntynyt kolhun seurauksena vaurio. Lisäksi perämoottorin asennuskorkeutta haluttiin muuttaa, ja siksi päädyttiinkin uusimaan koko perän yläosa. -
Puuveneen peruskunnostus
Puuveneen peruskunnostus
2 sivua – Hyvät pohjatyöt ja hyvä lakka, puuveneen peruskunnostua
Pyhtääläisellä Heinlahden veistämöllä on tehty mahonkisia veneitä 1920-luvulta lähtien. Kauniisti punertavaa mahonkipintaa voi ihailla vaikka veistämön tunnetuimpien tuotteiden, eli Tiiskeri-veneiden sisustuksessa ja kansirakenteissa.