Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing 16–30 of 4019 results
-
Ankannokan kunnostus – Nokka pystyyn
3,00 € Add to cartAnkannokan kunnostus – Nokka pystyyn
Veneen edellinen omistaja oli asentanut ankannokkaan 12 mm paksua vaneria tiikkirimojen sijaan. Vanha ankannokka oli muuttunut liukkaaksi ja todelliseksi turvallisuusriskiksi, joten se päätettiin vaihtaa. Uudeksi materiaaliksi valittiin tiikkirimat, jotka ostettiin valmiiksi sahattuina.
4 sivua – lehti 1/2022
3,00 € -
Anna kuulua – Äänimerkinantolaitteen asennus
5,00 € Add to cartAnna kuulua – Äänimerkinantolaitteen asennus
On selvää, että veneessä pitää olla äänimerkinantolaite, vaikka sitä tarvittaisiin suhteellisen harvoin. Parhaiten äänimerkkejä antaa kiinteällä äänitorvella. Asennukseen valittiin Seaworldin laite, jossa on rosterikuori, ja se sopi aiottuun asennuskohtaan. Töötin asennus osoittautui kuitenkin hieman odotettua vaikeammaksi.
8 sivua – lehti 4/2021
5,00 € -
Arktika on näkemisen arvoinen näytelmä
3,00 € Add to cartArktika on näkemisen arvoinen näytelmä
Arktika saapuu joka vuosi yhtä mykistävänä luonnonnäytelmänä itäiselle Suomenlahdelle. Samoihin aikoihin kun veneilijät laskevat Etelä-Suomessa veneensä ensimmäistä kertaa vesille, nähdään itäisellä Suomenlahdella arktisten lintujen massamuutto pohjoiseen. Sitä ei syyttä kutsuta Suomen suurimmaksi luonnonnäytelmäksi.
3 sivua – lehti 5/2022
3,00 € -
Asennetaan keulapotkurille kauko-ohjain
3,00 € Add to cartAsennetaan keulapotkurille kauko-ohjain
Keulapotkurin hallinta langattomasti helpottaa laituriin kiinnittymistä. Kaukosäätimen hyödyllisyyden huomaa helposti, kun siirtyy keulaan ja ohjaa keulapotkuria keulaknaapin vierestä. Asennamme tarvikekauko-ohjaimen, koska se oli alkuperäistä järjestelmää edullisempi.
3 sivua – lehti 7–8/2020
3,00 € -
Asennetaan meri-vhf veneeseen
5,00 € Add to cartAsennetaan meri-vhf veneeseen
Kuten niin moni muukin veneasennus, myös kiinteän meri-vhf:n asennus on teoriassa helppo, mutta käytännössä aiheuttaa helposti hieman pään raapimista. Asennustyö vanhaan veneeseen vaatii usein purkamista ja pähkimistä. Työ on kuitenkin lähtökohtaisesti niin yksinkertainen, että se onnistuisi tumpelommaltakin kaupunkiveneilijältä. Kuvasarja.
6 sivua – lehti 9/2019
5,00 € -
Asennetaan rullapurje keulaan
3,00 € Add to cartAsennetaan rullapurje keulaan
Kun retkipurjehtijan purjekerta alkaa ominaisuuksiltaan muistuttaa enemmän puuvillaa kuin dacronia, on aika suunnata purjeneulojan pakeille ja päivittää purjeet. Keulapurjeen uusimisen yhteydessä päättettiin asentaa veneeseen myös rullalaitte ja siirtää ison purjeen nostimet istumalaatikkoon. Tee-se-itse kuvasarja.
4 sivua – lehti 4/2019
3,00 € -
Automaattiohjaus – Ota apukuski avuksi
3,00 € Add to cartAutomaattiohjaus – Ota apukuski avuksi
Pidemmällä reissulla jonkinlainen automaattiohjaus on enemmän kuin tervetullut apu. Valtameripurjehtijat ovat jo pitkään käyttäneet tuuliperäsimiä. Ne ovat käteviä apulaitteita, jotka asennetaan veneen perään ja joita on saatavilla eri malleja. Parasta niissä on se, että ne eivät käytä laisinkaan sähköä. Tuuliperäsinten ohella apua itseohjautuvuuteen saa myös autopiloteista. Autopiloteissa on tuuliperäsimiä enemmän säätövaihtoehtoja ja ohjelmoituja toimintoja, mutta toisaalta ne tarvitsevat sähköä toimiakseen. Kummassakin itseohjaustyypissä on etunsa ja haittansa. Ei ole myöskään tavatonta, että veneessä on sekä autopilotti että tuuliperäsin. Jutussa tietoa avuksi automaattiohjauksen valintaan.
5 sivua – lehti 1/2022
3,00 € -
Automaattisen pilssipumpun asennus
3,00 € Add to cartAutomaattisen pilssipumpun asennus
Sähköinen pilssipumppu tunnistaa veden ja tyhjentää tarvittaessa veneen sadevedestä. Helppoa ja automaattista. Asennamme nyt sähköisen pilssipumpun, jossa on oma automaattinen kytkin.
4 sivua – lehti 7–8/2019
3,00 € -
Avokeulalla, kiitos! – AMT 210 BR
3,00 € Add to cartAvokeulalla, kiitos! – AMT 210 BR
Daycruiser- ja bowrider-tyyppiset veneet muodostavat luontevasti samalle rungolle rakentuvan malliparin, jotka poikkeavat yleensä toisistaan vain keulan osalta. DC-malleissa on keulakansi ja sen alla kahden maattava matala kajuutta, BR:ssä taas avoin etuavotila. AMT 210 BR:llä on hyvä lähtökohta, Venemestarin DC-vertailun vertailuvoittaja 210 DC. Katso myös video.
4 sivua – lehti 11–12/2020
3,00 € -
Avotilan pöytä
Avotilan pöytä
5 sivua – Avotilan pöytä
Pienikin pöytä on tervetullut lisä veneen kuin veneen avotilaan. Nikkaroimme pienen apupöydän purjeveneen ruoripylvään päälle ja koostimme työstä askel askeleelta -ohjeet. -
Axopar 45 XC Cross Cabin -koeajo
5,00 € Add to cartAxopar 45 XC Cross Cabin -koeajo
Järjen jättiläinen – Axopar 45 XC Cross Cabin -koeajoraportti.
Suomalaisen veneosaamisen ylpeydellä, Axoparilla on hyvä tapa yllättää. Uudessa 45-jalkaisessa lippulaivassa on taas nippu innovaatioita.6 sivua – lehti 11–12/2022
moottoriveneet * koeajot * Axopar
5,00 € -
Bavariaa parhaimmillaan – koeajossa SR36 Hard Top
5,00 € Add to cartBavariaa parhaimmillaan – koeajossa SR36 Hard Top
Nyt ollaan Bavarian kannalta asian ytimessä: sen suosituimpiin kuuluvassa kokoluokassa ja venetyypissä. Monipuolinen SR36 on paljon suurempi kuin mallinumero antaa ymmärtää ja korvaa onnistuneesti aiemman S36:n.
6 sivua – lehti 10/2022
Bavaria SR36 HT * venetesti * koeajo * moottoriveneet
5,00 € -
Bensiinimoottorin vianetsintä
3,00 € Add to cartBensiinimoottorin vianetsintä
Bensamoottori tarvitsee kolme asiaa, jotta se ylipäätään pystyy käymään Nämä ovat ilma, bensa ja kipinä. Jos missä tahansa näistä on pientäkään häikkää, se yksinään voi riittää käynnistys ongelman syyksi. Näytämme askel askeleelta miten lähteä etsimään vikaa bensakoneesta. Kuvasarja.
4 sivua – lehti 6/2019
3,00 € -
Dieselbakteeri – suodattimen tukkijat
3,00 € Add to cartDieselbakteeri – suodattimen tukkijat
Dieselbakteeri on viheliäinen pöpö, sillä se voi pysäyttää veneen. Nyt keväällä on aika kerrata, mistä se tulee, minne se menee ja mitä se saa aikaan.
3 sivua – lehti 5/2019
3,00 € -
Eliönestomaalit – myrkyllä vai ilman?
3,00 € Add to cartEliönestomaalit – myrkyllä vai ilman?
Veneiden myrkkymaalit ovat ympäristölle haitallisia. Myrkkymaalauksessa on kuitenkin kyse muustakin kuin estetiikasta. Vieraslajien leviämisen torjunta on nykyään erittäin tärkeä syy suojata pohjansa. Eliönestomaalin, kuten oikeampi ilmaus kuuluu, tehtävä on tehdä veneen pohjasta vähemmän houkutteleva kiinnitys- ja kasvualusta. Viime kesänä Suomen Ympäristökeskus tutki osana EU-rahoitteista COMPLETE-projektia viittä erilaista huviveneiden pohjassa käytettävää eliönestomaalia. COMPLETE-hanke etsii konkreettisia toimia vieraslajien saapumisen ja leviämisen estämiseksi Itämerellä.
4 sivua – lehti 4/2021
3,00 €