Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing 1–15 of 23 results
-
Dieselbakteeri – suodattimen tukkijat
3,00 € Add to cartDieselbakteeri – suodattimen tukkijat
Dieselbakteeri on viheliäinen pöpö, sillä se voi pysäyttää veneen. Nyt keväällä on aika kerrata, mistä se tulee, minne se menee ja mitä se saa aikaan.
3 sivua – lehti 5/2019
3,00 € -
Akkujen huolto kannattaa
3,00 € Add to cartAkkujen huolto kannattaa
Akku on eräs veneen sähköjärjestelmän tärkeimpiä osia. Akkutyyppi vaikuttaa siihen minkälaista huoltoa se kaipaa. Huoltamalla ja säilyttämällä akkua oikein talven yli voit pidentää sen käyttöikää.
3 sivua – lehti 07/2005
3,00 € -
Anodien aakkoset
3,00 € Add to cartAnodien aakkoset
Veneiden kaikki metalliset, veteen suoraan tai välillisesti kosketuksiin joutuvat osat tulee suojata syöpymisetä vastaan anodeilla. Oli vene sitten rungoltaan lujitemuovinen, puinen teräksiestä tai alumiinista tehty.
4 sivua – lehti 08/2006
3,00 € -
Erilaisia takiloita – Purjeveneen anatomia, osa 8
5,00 € Add to cartErilaisia takiloita – Purjeveneen anatomia, osa 8
Bermudan takila ja sen muodot ovat ylivoimaisesti yleisimmät takilatyypit nykyajan veneissä. Eikä mikään ihme, sillä ne muodostavat yleensä tehokkaan ja helppokäyttöisen kokonaisuuden. Perinteisiä takiloita asennetaan joskus veneisiin puhtaasti esteettisistä syistä, mutta toki niilläkin on omat vahvuutensa ja kannattajansa.
6 sivua – lehti 08/2008
5,00 € -
Kerrosrakenne
3,00 € Add to cartKerrosrakenne
Lujuutta ja keveyttä
Lähes kaikissa lujitemuoviveneissä on käytetty useissa kohdissa kerrosrakennetta, joka sekä lujittaa että keventää venettä.
2 sivua – lehti 05/2015
3,00 € -
Kölimuotoja ja kölimuotia – Purjeveneen anatomia, osa 6
5,00 € Add to cartKölimuotoja ja kölimuotia – Purjeveneen anatomia, osa 6
Köli vakauttaa ja tasapainottaa purjeveneen kulkua monella tavalla. Syvempien ja tehokkaampien eväkölien kehittäminen on luonut entistä suorituskykyisempiä veneitä.
6 sivua – lehti 06/2008
5,00 € -
Merikelpoisuus – Purjeveneen anatomia, osa 3
5,00 € Add to cartMerikelpoisuus – Purjeveneen anatomia, osa 3
Veneen merikelpoisuudesta puhutaan usein, mutta joskus käsite jää hieman hämäräksi. Aihe on sikseen moniulotteinen, että tutkijoiden ja kokeineidenkin purjehtijoiden parissa mielipiteitä on monia. Mitä merikelpoisuus on ja minkälaista merikelpoisuutta veneeltä voi edellyttää?
Purjeveneen anatomia -sarja pureutuu syvemmin purjeveneen luonteeseen ja sen tarkoitus on parantaa kykyäsi arvioida ja ymmärtää purjeveneitä.
6 sivua – lehti 03/2008
5,00 € -
Mikä määrää veneen rungon muodon
3,00 € Add to cartMikä määrää veneen rungon muodon
Kaikki moottoriveneet eivät ole samanmuotoisia. Venemestari selvitti, mitkä seikat tekevät eri runkotyypeistä tehokkaita.
4 sivua – lehti 01/2005
3,00 € -
Mikä määrää veneen rungon muodon?
0,00 €Mikä määrää veneen rungon muodon?
Kaikki moottoriveneet eivät ole samanmuotoisia. Venemestari selvitti, mitkä seikat tekevät eri runkotyypeistä tehokkaita.
4 sivua – lehti 01/2005
0,00 € -
Paritestissä Bavariat: Kun raha ei ratkaise – Purjeveneen anatomia, osa 10
5,00 € Add to cartParitestissä Bavariat: Kun raha ei ratkaise – Purjeveneen anatomia, osa 10
Jos käytössä on 200 000 euroa purjeveneen hankintaa varten, niin valinnan varaa piisaa. Mutta mikä olisi sopiva vene? Tässä testissä emme julista voittajaa, mutta esitämme sitäkin enemmän näkökohtia veneen valintaa varten. Lähikuvassa Bavariat 43 Cruiser ja X-34.
12 sivua – lehti 10/2008
5,00 € -
Porraspohja on taas muotia
3,00 € Add to cartPorraspohja on taas muotia
Porraspohja on vanha keksintö, joka on tehnyt uuden tulemisen hetken hiljaiselon jälkeen. Malleja on monia, kuten rungon poikki kulkeva porras tai useilla portailla varustettuja pohjia.
1 sivu – lehti 04/2005
3,00 € -
Purjeveneen rakenteet – Purjeveneen anatomia, osa 9
5,00 € Add to cartPurjeveneen rakenteet – Purjeveneen anatomia, osa 9
Tuuli, aallokko ja suola ovat vaativa ympäristö myös purjeveneelle. Ei siis ole yhdentekevää miten veneiden rakenteet suunnitellaan, mistä materiaaleista ja millä tavoin.
7 sivua – lehti 09/2008
5,00 € -
Purjeveneen rakenteet
3,00 € Add to cartPurjeveneen rakenteet
Tuuli ja aallokko altistavat purjeveneen monille erlaisille rasituksille, joista sen on selviydyttävä vaurioitumatta. Veneen kestävyyden takaavat rakenteet ovat usein sisustuksen alla piilossa, joten niiden toimivuutta on vaikea hahmottaa. Kurkistamme tässä lujitemuovisen purjeveneen rakenteisiin.
5 sivua – lehti 01/2006
3,00 € -
Rautalankaa vai väylätekniikkaa?
3,00 € Add to cartRautalankaa vai väylätekniikkaa?
Tiesitkö, että normaalin viisimetrisen alumiiniveneen perussähköistykseen tarvitaan yhteensä noin 80 metriä johtoa. Ja 50 jalan jahdissa vastaavasti johtoa on veneen varustelusta riippuen yhteenlaskettuna 2 000–2 500 metriä. Siis 2–5 kilometriä!
3 sivua – lehti 05/2007
3,00 € -
Suhteellista suorituskykyä – Purjeveneen anatomia, osa 4
3,00 € Add to cartSuhteellista suorituskykyä – Purjeveneen anatomia, osa 4
Veneen, olipa se millainen hyvänsä, suorituskyky kiinnostaa aina sen käyttäjiä. Purjevene ei tee tässä poikkeusta, päinvastoin. Sarjan neljännessä osassa keskitymme selvittämään mitä suorituskyky on ja mistä se syntyy.
Purjeveneen anatomia -sarja pureutuu syvemmin purjeveneen luonteeseen ja sen tarkoitus on parantaa kykyäsi arvioida ja ymmärtää purjeveneitä.
5 sivua – lehti 04/2008
3,00 €