Showing all 21 results
-
Dieselbakteeri – suodattimen tukkijat
Dieselbakteeri – suodattimen tukkijat
3.00 € Lisää ostoskoriinDieselbakteeri – suodattimen tukkijat
Dieselbakteeri on viheliäinen pöpö, sillä se voi pysäyttää veneen. Nyt keväällä on aika kerrata, mistä se tulee, minne se menee ja mitä se saa aikaan.
3 sivua – lehti 5/2019
3.00 € -
Anodien aakkoset
Anodien aakkoset
3.00 € Lisää ostoskoriinAnodien aakkoset
Veneiden kaikki metalliset, veteen suoraan tai välillisesti kosketuksiin joutuvat osat tulee suojata syöpymisetä vastaan anodeilla. Oli vene sitten rungoltaan lujitemuovinen, puinen teräksiestä tai alumiinista tehty.
4 sivua – lehti 08/2006
3.00 € -
Erilaisia takiloita – Purjeveneen anatomia, osa 8
Erilaisia takiloita – Purjeveneen anatomia, osa 8
5.00 € Lisää ostoskoriinErilaisia takiloita – Purjeveneen anatomia, osa 8
Bermudan takila ja sen muodot ovat ylivoimaisesti yleisimmät takilatyypit nykyajan veneissä. Eikä mikään ihme, sillä ne muodostavat yleensä tehokkaan ja helppokäyttöisen kokonaisuuden. Perinteisiä takiloita asennetaan joskus veneisiin puhtaasti esteettisistä syistä, mutta toki niilläkin on omat vahvuutensa ja kannattajansa.
6 sivua – lehti 08/2008
5.00 € -
Kerrosrakenne
Kerrosrakenne
3.00 € Lisää ostoskoriinKerrosrakenne
Lujuutta ja keveyttä
Lähes kaikissa lujitemuoviveneissä on käytetty useissa kohdissa kerrosrakennetta, joka sekä lujittaa että keventää venettä.
2 sivua – lehti 05/2015
3.00 € -
Kölimuotoja ja kölimuotia – Purjeveneen anatomia, osa 6
Kölimuotoja ja kölimuotia – Purjeveneen anatomia, osa 6
5.00 € Lisää ostoskoriinKölimuotoja ja kölimuotia – Purjeveneen anatomia, osa 6
Köli vakauttaa ja tasapainottaa purjeveneen kulkua monella tavalla. Syvempien ja tehokkaampien eväkölien kehittäminen on luonut entistä suorituskykyisempiä veneitä.
6 sivua – lehti 06/2008
5.00 € -
Merikelpoisuus – Purjeveneen anatomia, osa 3
Merikelpoisuus – Purjeveneen anatomia, osa 3
5.00 € Lisää ostoskoriinMerikelpoisuus – Purjeveneen anatomia, osa 3
Veneen merikelpoisuudesta puhutaan usein, mutta joskus käsite jää hieman hämäräksi. Aihe on sikseen moniulotteinen, että tutkijoiden ja kokeineidenkin purjehtijoiden parissa mielipiteitä on monia. Mitä merikelpoisuus on ja minkälaista merikelpoisuutta veneeltä voi edellyttää?
Purjeveneen anatomia -sarja pureutuu syvemmin purjeveneen luonteeseen ja sen tarkoitus on parantaa kykyäsi arvioida ja ymmärtää purjeveneitä.
6 sivua – lehti 03/2008
5.00 € -
Mikä määrää veneen rungon muodon
Mikä määrää veneen rungon muodon
3.00 € Lisää ostoskoriinMikä määrää veneen rungon muodon
Kaikki moottoriveneet eivät ole samanmuotoisia. Venemestari selvitti, mitkä seikat tekevät eri runkotyypeistä tehokkaita.
4 sivua – lehti 01/2005
3.00 € -
Paritestissä Bavariat: Kun raha ei ratkaise – Purjeveneen anatomia, osa 10
Paritestissä Bavariat: Kun raha ei ratkaise – Purjeveneen anatomia, osa 10
5.00 € Lisää ostoskoriinParitestissä Bavariat: Kun raha ei ratkaise – Purjeveneen anatomia, osa 10
Jos käytössä on 200 000 euroa purjeveneen hankintaa varten, niin valinnan varaa piisaa. Mutta mikä olisi sopiva vene? Tässä testissä emme julista voittajaa, mutta esitämme sitäkin enemmän näkökohtia veneen valintaa varten. Lähikuvassa Bavariat 43 Cruiser ja X-34.
12 sivua – lehti 10/2008
5.00 € -
Porraspohja on taas muotia
Porraspohja on taas muotia
3.00 € Lisää ostoskoriinPorraspohja on taas muotia
Porraspohja on vanha keksintö, joka on tehnyt uuden tulemisen hetken hiljaiselon jälkeen. Malleja on monia, kuten rungon poikki kulkeva porras tai useilla portailla varustettuja pohjia.
1 sivu – lehti 04/2005
3.00 € -
Purjeveneen rakenteet – Purjeveneen anatomia, osa 9
Purjeveneen rakenteet – Purjeveneen anatomia, osa 9
5.00 € Lisää ostoskoriinPurjeveneen rakenteet – Purjeveneen anatomia, osa 9
Tuuli, aallokko ja suola ovat vaativa ympäristö myös purjeveneelle. Ei siis ole yhdentekevää miten veneiden rakenteet suunnitellaan, mistä materiaaleista ja millä tavoin.
7 sivua – lehti 09/2008
5.00 € -
Purjeveneen rakenteet
Purjeveneen rakenteet
3.00 € Lisää ostoskoriinPurjeveneen rakenteet
Tuuli ja aallokko altistavat purjeveneen monille erlaisille rasituksille, joista sen on selviydyttävä vaurioitumatta. Veneen kestävyyden takaavat rakenteet ovat usein sisustuksen alla piilossa, joten niiden toimivuutta on vaikea hahmottaa. Kurkistamme tässä lujitemuovisen purjeveneen rakenteisiin.
5 sivua – lehti 01/2006
3.00 € -
Rautalankaa vai väylätekniikkaa?
Rautalankaa vai väylätekniikkaa?
3.00 € Lisää ostoskoriinRautalankaa vai väylätekniikkaa?
Tiesitkö, että normaalin viisimetrisen alumiiniveneen perussähköistykseen tarvitaan yhteensä noin 80 metriä johtoa. Ja 50 jalan jahdissa vastaavasti johtoa on veneen varustelusta riippuen yhteenlaskettuna 2 000–2 500 metriä. Siis 2–5 kilometriä!
3 sivua – lehti 05/2007
3.00 € -
Suhteellista suorituskykyä – Purjeveneen anatomia, osa 4
Suhteellista suorituskykyä – Purjeveneen anatomia, osa 4
3.00 € Lisää ostoskoriinSuhteellista suorituskykyä – Purjeveneen anatomia, osa 4
Veneen, olipa se millainen hyvänsä, suorituskyky kiinnostaa aina sen käyttäjiä. Purjevene ei tee tässä poikkeusta, päinvastoin. Sarjan neljännessä osassa keskitymme selvittämään mitä suorituskyky on ja mistä se syntyy.
Purjeveneen anatomia -sarja pureutuu syvemmin purjeveneen luonteeseen ja sen tarkoitus on parantaa kykyäsi arvioida ja ymmärtää purjeveneitä.
5 sivua – lehti 04/2008
3.00 € -
Tasapaino ja purjehdustuntuma – Purjeveneen anatomia, osa 5
Tasapaino ja purjehdustuntuma – Purjeveneen anatomia, osa 5
3.00 € Lisää ostoskoriinTasapaino ja purjehdustuntuma – Purjeveneen anatomia, osa 5
Veneen purjehdusominaisuudet koostuvat useiden ominaisuuksien summasta. Parhaimmillaan lopputulos on käsin kosketeltavissa veneen ruoripinnassa. Pinna tai ruorituntuma kertoo siitä, minkälaiset eväät suunnittelija on veneelle antanut.
5 sivua – lehti 05/2008
3.00 € -
Tulevaisuuden sähköä polttokennoista
Tulevaisuuden sähköä polttokennoista
3.00 € Lisää ostoskoriinTulevaisuuden sähköä polttokennoista
Polttokennoja markkinoidaan puhtaina ja vihreinä energianlähteinä. Jotkut povaavat niiden syrjäyttävän piakkoin veneiden generaattorit. Mistä näissä mötiköissä on kyse?
2 sivua – lehti 08/2007
3.00 € -
Tuuli ja purje – imua ja painetta – Purjeveneen anatomia, osa 7
Tuuli ja purje – imua ja painetta – Purjeveneen anatomia, osa 7
5.00 € Lisää ostoskoriinTuuli ja purje – imua ja painetta – Purjeveneen anatomia, osa 7
Tuulta on tuhansien vuosien ajan osattu hyödyntää veneen liikuttamiseen, vaikka purjeiden toimintaa ei välttämättä osattu selittää. Tässä osassa Purjeveneen anatomia -sarjaa tarkastelemme, miten purjeiden avulla voidaan valjastaa tuulen energiaa hyötykäyttöön.
6 sivua – lehti 07/2008
5.00 € -
Vakavasti purjeveneistä – Purjeveneen anatomia, osa 2
Vakavasti purjeveneistä – Purjeveneen anatomia, osa 2
3.00 € Lisää ostoskoriinVakavasti purjeveneistä – Purjeveneen anatomia, osa 2
Vakavuus vaikuttaa purjeveneen turvallisuuteen, suorituskykyyn ja turvallisuuteen. Normaalissa matkapurjehduksessa ollaan hyvin kaukana tilanteesta, jossa vene olisi vaarassa keikahtaa ympäri. Missä kulkevat rajat?
Purjeveneen anatomia -sarja pureutuu syvemmin purjeveneen luonteeseen ja sen tarkoitus on parantaa kykyäsi arvioida ja ymmärtää purjeveneitä.
5 sivua – lehti 02/2008
3.00 € -
Venemateriaalit – osa 1 / Lujitemuovit
Venemateriaalit – osa 1 / Lujitemuovit
5.00 € Lisää ostoskoriinVenemateriaalit – osa 1 / Lujitemuovit
Veneitä voidaan rakentaa monesta materiaalista, joista yleisimpiä ovat lujitemuovi, teräs ja puu. Käymme läpi näitä materiaaleja ja rakennustekniikoita. Aloitamme lujitemuovista.
6 sivua – lehti 09/2011
5.00 € -
Venemateriaalit – osa 2 / Metallit
Venemateriaalit – osa 2 / Metallit
5.00 € Lisää ostoskoriinVenemateriaalit – osa 2 / Metallit
Metallit ovat yleensä melko lujia materiaaleja, mutta meriolosuhteissa niillä on omat haittansa. Niissä voi esiintyä harmitonta patinoitumista tai haitallisempaa ruostumista tai syöpymistä. Kerromme, mitä metalleja voidaan käyttää eri kohteissa.
7 sivua – lehti 10/2011
5.00 € -
Venesuunnittelun pyörteissä – Purjeveneen anatomia, osa 1
Venesuunnittelun pyörteissä – Purjeveneen anatomia, osa 1
3.00 € Lisää ostoskoriinVenesuunnittelun pyörteissä – Purjeveneen anatomia, osa 1
Purjeveneen suunnittelija joutuu pallottelemaan monella osa-alueella. Eikä työtä helpota lainkaan se tosiasia, että moni tavoiteltava ominaisuus veneessä on ristiriidassa johonkin toiseen nähden. Hyvä purjevene syntyy, kun suunnittelijalla on kirkkaasti mielessä veneen käyttötarkoitus ja sen käyttäjä.
Purjeveneen anatomia -sarja pureutuu syvemmin purjeveneen luonteeseen ja sen tarkoitus on parantaa kykyäsi arvioida ja ymmärtää purjeveneitä.
4 sivua – lehti 01/2008
3.00 € -
Vesi virtaa veneessä
Vesi virtaa veneessä
3.00 € Lisää ostoskoriinVesi virtaa veneessä
LVI-järjestelmät veneessä ovat haasteellisia juttuja, joita kokeneempikin veneilijä pähkäilee. Periaatteessa kyse on yksinkertaisista asioista, jotka voi helposti oppia huoltamaan ja ylläpitämään.
5 sivua – lehti 08/2006
3.00 €