Sähkö voimanlähteenä on tullut vakavasti otettavana vaihtoehtona veneilyyn. Moottorien myyntiä vauhdittavat pienet soutu- ja kalastusveneissä käytettävät perä- ja keulamoottorit, joita on jo varsin paljon.
Sähkömoottorilla on selkeitä etuja polttomoottoriin verrattuna. Siitä saadaan suurin vääntö jo matalilla kierroksilla. Se on hiljaisempi ja värinättömämpi. Sillä ei ole käynnistysvaikeuksia, ja sen huoltotarve on vähäinen.
Sähkömoottoreiden käyttöalaa rajaa kuitenkin niiden akkukapasiteetti, joka rajaa paitsi käyttökapasiteettia myös varausvalmiutta. Samaan haasteeseen liittyy myös akkujen varaaminen, joka vie tavallisesta pistorasiasta tunteja. Sähkömoottoreiden oheen tarjotaan sekä lyijy- että litium-akkuja, joissa molemmissa on mahdollisuutensa ja kipukohtansa. Toimittajamme tutustui markkinoiden tarjontaan.
Vanhan dieselin vaihto sähköiseksi
Entäpä isommat sähkökoneet? Suomessa vaihdetaan edelleen vanha ja nikotteleva diesel toiseen dieseliin. Läntisessä naapurissamme Ruotsissa sen sijaan yleistyy trendi, jossa muun muassa vähäisen moottoritarpeen omaaviin purjeveneisiin vaihdetaan suosiolla ilma- tai vesijäähdytteinen sähkömoottori. Seurasimme Volvo Pentan MD 5 ja 110S-vetolaitteen vaihtoa EMS 3kW-moottoriin lisäosineen.
Sähköveneet esittelyssä
Kävimme tapaamassa sähkövene Q30:n suunnittelija Janne Kjellmania, ajoimme itse Q30:n aidoissa oloissa, tutustuimme foilaavaan Candelaan sekä Nauvossa kotisatamaansa pitävään sähköistettyyn perinnevene Tacksamheteniin.
Ajankohtaisia veneiden sähköistymisen teemoja enemmän Venemestarissa 3/19 (ilm. 7.3.).