Evikan uudet alle 150 hv-perämoottorit säväyttävät

Evinrude aloitti viisi vuotta sitten kattavan mallistouudistuksen esittelemällä uuden G2-sukupolven E-Tec -moottorit. Ensimmäisenä erottuvasti muotoiltuun G2-sukupolveen siirtyivät tehokkaimmat, 3,4-litraiseen V6-lohkoon perustuvat E200 H.O., E225, E225 H.O., E250, E250 H.O. ja E300.

Kaksi vuotta sitten vuorossa oli pienemmän, 2,7-litraisen V6-moottorien sarjan vuoro, johon kuuluvat mallit C150, C150 H.O., C175 ja C200. Tänä syksynä G2-mallisto laajenee jälleen alaspäin, sillä vuoron tulee 3-sylinteriseen rivimoottorirakenteeseen perustuvat K115 H.O., K140 ja K150.

Kuten ennenkin, jatkaa Evinrude teknisten ratkaisujen osalta aivan omalla polulla. G2-sukupolven E-Tecit ovat vähäpäästöisiä, taloudellisia ja suorituskykyisiä, polttoaineen suoraruiskutuksella varustettuja kaksitahtimoottoreita, joiden huoltoväli on nelitahtisiin kilpailijoihin verrattuna huimat viisi vuotta tai 500 käyttötuntia.

Evinrude ei ole vielä julkistanut uusien mallien tarkempia teknisiä tietoja, mutta mikään nelitahtimoottoreita valmistava kilpailija ei kompaktista kolmisylinterisestä rakenteesta saa vastaavia tehoja ulos. Niiden 115–150-hevosvoimaiset mallit ovat iskutilavuudeltaan 1,8–3,0-litraisia nelisylinterisiä rivimoottoreita. Evinrude hyödynsi laajasti jo ensimmäisen sukupolven E-Tec -moottoreissa yhteisiä osakokonaisuuksia ja rakenteita, joten hyvä arvaus voisi olla, että uusien 3-sylinteristen mallien lähtökohtana on 3,4-litraisen V6-moottorin ”puolikas”.

K-sarjan uutuusmoottoreihin tulee saataville myös isommista G2-moottoreista tuttua hallintalaiteteknologiaa, kuten iTrim-moottoritrimmiavustin, sähköinen iCommand-kaukohallintalaite ja täysin moottoriin integroitu sähkötehosteinen iSteer-ohjausjärjestelmä. Kahta viimeistä vastaavaa ei ole alle 150-hevosvoiman teholuokissa aiemmin nähty.

 

www.evinrude.com 

Lue myös: