Säätaidot haltuun

Veneilyn perusteisiin kuuluu lukea, katsoa tai kuunnella säätiedotukset ennen vesille lähtemistä. Nettiaikana ei tarvitse enää odotella radion merisäätä, vaan sen voi lukea nopeasti esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen verkkosivuilta.

Virallinen suositus veneilijöille on, että Suomen vesillä seurataan ensisijaisesti Ilmatieteen laitoksen säätiedotuksia. Kun matkataan vaikkapa Viron tai Ruotsin rannikolle, pitäisi seurata näiden maiden paikallisten sääviranomaisten tiedotuksia.

Se, mikä sääpalvelu on paras ja osuu eniten oikeaan, jakaa veneilijöitä vahvasti eri leireihin. Lopulta kyse on vahvasti makuasioista. Suomen vesille säätiedotuksia laativat myös ulkomaiset sääpalvelut. Hyväksi havaittu on esimerkiksi Norjan meteorologi- sen instituutin sääpalvelu, joka löytyy verkkosivulta www.yr.no.

Seuraa säätiedotuksia ja kertaa raja-arvot

Jotta säätiedotusten varoituksista saa hyötyä, on kuitenkin ymmärrettävä, mitkä ovat varoitusten raja-arvot.

Myrskyvaroitus annetaan, kun kymmenen minuutin keskituuli kymmenen metrin korkeudella on 21 m/s tai enemmän. Hirmumyrskyvaroituksen raja on 33 m/s. Kovan tuulen varoitus annetaan, kun keskituuli on vähintään 14–20 m/s. Huomautus veneilijöille annetaan 1.5.–31.10. välisenä aikana, kun keskituuli on vähintään 11–13 m/s tai esiintyy voimakkaita puuskia.

Merten tuulivaroitukset koskevat avomerta. Rannikon lähellä ja saaristossa tuuli voi olla selvästikin heikompaa, ja myös sen suunta voi poiketa.

Tuulivaroitus sisävesille annetaan, kun tuulennopeuden 10 sekunnin keskiarvo on vähintään 10 m/s tai tuuli on puuskaista.

Rajun ukonilman varoituksissa on kolme eri vaaratasoa. Varoitus annetaan, kun tuuli on ukkospuuskissa yli 15, 25 tai 30 m/s.

Kinkkinen aallonmuodostus

Tuulennopeutta tärkeämpi seikka käytännön veneilyturvallisuuden vinkkelistä syntyy usein aallon korkeudesta ja aaltojen kulkusuunnasta suhteessa veneen kulkusuuntaan. Luonnollisesti aallonkorkeus korreloi vahvasti tuulennopeuden kanssa, mutta etenkin merialueilla aallonmuodostus ei ole aivan yksinkertainen ilmiö. Tuulen suunta, saaret, selät, pohjan muodot ja matalikot vaikuttavat voimakkaasti aallonmuodostukseen.

Lisäksi oma vene on tunnettava sen verran hyvin, että tietää, minkälaisen aallokon vene sietää ja miten vene käyttäytyy vasta-aallokossa, myötäaallokossa, sivuaallokossa, sivumyötäisessä ja sivuvastaisessa aallokossa

Aaltoa on myös monenlaista: pitkää ja lyhyttä, terävää ja pehmeää, tiuhaa ja harvaa, murtuvaa ja ei-murtuvaa, korkeaa ja matalaa. Lisäksi on ristiaallokkoa ja tavallista aallokkoa.

Tuulensuunnalla ja merialueella on suuri vaikutus aallonmuodostukseen. Ahvenanmaan ja Turun välissä suuri aallokko syntyy pohjoistuulilla, kun aallot ottavat voimaa koko Pohjanlahden pituudelta.

Ilmatieteen laitoksen merisäässä aallokkovaroituksia annetaan merkitsevästä aallonkorkeudesta. Käytössä on kolme eri raja-arvoa: 2,5; 4 ja 7 metriä. Yksittäinen aalto voi olla puolitoista- tai jopa kaksinkertainen merkitsevään aallonkorkeuteen nähden. Kun merkitsevä aallonkorkeus on 2,5 metriä, se on jo suurimmalle osalle veneilijöistä liikaa. Pienimmillä veneillä jo metrin korkuinen aallokko on vaarallista.

Aallonkorkeuden ja sen ennusteen voi lukea Ilmatieteen laitoksen verkkosivulta www.ilmatieteenlaitos.fi /aallonkorkeus.

Aina suojaan ukkoselta

Hyvä tapa välttää ukkosta vesillä on tarkistaa sääennusteesta ukkosen todennäköisyys. Silmät kannattaa silloin pitää auki ja luottaa omiin havaintoihinsa.

Joissain tapauksissa yllättävältä ukkoselta tai myrskyltä suojautuakseen on sallittua rantautua yksityiseenkin rantaan. Tämä johtuu siitä, että säätilan muutos voi olla niin nopea, että muuta turvallista vaihtoehtoa ei ole. Tällöin kyse on niin sanotusta hätäsatamaan rantautumisesta. Hätä ei lue lakia. Jopa puolustusvoimien suljettuja saaria ja rantoja voi käyttää hätäsatamana. Hätäsataman tarve korostuu, jos kyydissä on lapsia.

Jos ukkonen on raju, ei rannalla pidä jäädä veneeseen, vaan on hakeuduttava sisemmäs rantaviivasta. Puun suojaankaan ei saa jäädä sadetta pitämään. Jos et ukkosella ehdi sisätiloihin, kyykisty aukealle kohdalle ja odota ukonilman loppumista.

Miksi säätiedotukset ennustavat ukkosia niin epätarkasti?

– Kesäkuun alun helleaalto toi mukanaan rannikolle ja sisävesille tukevia ukkoskuuroja. Ne ovat aina vaikeita ennustettavia, Ilmatieteen laitoksen meteorologi kertoo.

Ukkoskuuro on hankalimpia sääilmiöitä veneilijöille. Ongelma ei muodostu niinkään salamoinnista, koska salamanisku veneeseen on melko harvinainen (ja purjeveneissä on yleensä kunnolliset ukkossuojaukset). Haastavaksi ukkosen tekee veneilijälle ukkoskuuroon kuuluvat voimakkaat puuskat, joissa tuulennopeus voi nousta jopa yli 25 metriin sekunnissa.

Sääilmiö, josta on veneilijälle eniten haittaa, on kuitenkin samalla vaikeimmin ennustettavissa. Katso videolta Ilmatieteen laitoksen meteorologi Antti Mäkelän vastaus ukkoseen.

 

5 veneilijän säävinkkiä

1. Suomessa liikkuessa käytä Ilmatieteen laitoksen ennusteita. Kun veneilet esimerkiksi Viroon ja Ruotsiin, tarkista myös paikalliset sääennusteet ja varoitukset.

2. Varmista, että ennuste on tarkoitettu veneilyyn.

3. Käytä vain ajantasaisia ennusteita.

4. Tunne veneesi. Vain sinä voit tietää miten veneesi käyttäytyy erilaisessa aallokossa.

5. Luota omaan kykyysi ennustaa: Hyvä veneilijä selviää kelistä, johon viisas ei edes joudu.

 

Lue myös: