Venetrailerin ongelmat eivät yleensä johdu ajokilometreistä, vaan niiden puutteesta.
Trailerin sielunelämälle rankinta on veteen upottaminen. Erityisesti merivesi toimii elektrolyyttiliuoksena, joka hapettaa sähköosia, perä- ja sivuvaloja ja johtojen liitoksia nopeasti vaihtokuntoon.
Kuumasinkityn trailerin runko kestää uittamista, mutta laitteen metalliset nivelpinnat, vaijerit, jarruosat ja laakerit jumiutuvat tai vaurioituvat helpommin. Nykyisin trailereissa käytetään tyypillisesti vesitiiviitä ja huoltovapaita laakereita.
Trailerin peruspesuun riittää lämmin vesi ja autoshampoo. Jos traileri on ollut kosketuksissa maantiesuolan tai meriveden kanssa höyry- tai painepesu on hyvä ratkaisu, sillä suolavesi saattaa värjätä sinkitystä. Pinttyneemmän lian poistamiseen voi käyttää liuotinpesuainetta.
Huolla trailerisi osat näin:
Runko
Pientä syöpymistä ja pintaruostetta ei kannata säikähtää, mutta jos runkoon on kohdistunut iskuja, vääntymistä tai muuta sinkkauksen läpäisevää vauriota, riskit ruosteen aiheuttamiin rakennevaurioihin kasvavat. Ota aikalisä käytössä, jos havaitset isompia klommoja ja valpastu käytettyä traileria ostaessa tarkkaamaan peittelyn jälkiä
Renkaat
Trailerin rengaspaineet on pidettävä veneen painon mukaisina, eli kuorman kasvaessa lisää painetta rengasvalmistajan määrittelemissä rajoissa. Trailerin renkaiden urasyvyys on oltava myös vähintään 1,6 millimetriä. Veneen säilytys trailerilla ei ole suositeltavaa. Kunnon pukki on paras myös veneelle
Jarrut
Jarrujen toimintahäiriöistä keskeisimpiä ovat jarrujen pitämättömyys tai jumittuminen päälle. Jos jarrut eivät toimi, on paikallaan tarkistaa vaijerit ja linjaston toiminta.
Työntöjarrumekanismin testaaminen on parempi toteuttaa koeajona. Huolla työntöjarruja tarjoilemalla rasvanippoihin vaseliinia ja tarkista työntöjarrun liike. Poista rengas, irrota jarrurumpu ja tarkista jarruosat pyörännapojen ympärillä. Tarkista jarruhihnat ja jarrurumpu kulumisen ja ruostumisen osalta, putsaa liat.
Tarvittaessa jarrukenkiä voidaan säätää. Oikein säädettyinä jarrut ”laahaavat” kevyesti, eli pieni vastus täytyy tuntua.
Nykyisin useimmissa jarruissa on peruutusautomatiikka, joka kääntää peruutettaessa takimmaista jarrukenkää irti rummusta. Jos jarrut on säädetty liian tiukalle, automatiikka ei toimi varsinkaan lastattua traileria ylämäkeen peruutettaessa, vaan jarrut lukkiutuvat.
Laakerit
Trailerin laakerit joutuvat koetukselle kastuessaan toistuvasti. Ohjeiden mukaan traileri tulisi peruuttaa veteen vain niin syvälle, että vesi ei ulotu vanteeseen saakka. Jokainen kuitenkin tietää tämän olevan joskus mahdotonta. Siksipä laakerien kunnon tarkistusta ei kannata väheksyä.
Laakerivälykset tarkistetaan tarttumalla renkaasta kiinni vaunun pituus suunnassa ja heiluttamalla edestakaisin. Mikäli renkaassa tuntuu välystä, laakerit kiristetään tai vaihdetaan. Tässä tosin on eroa huolto- vapaiden kompaktilaakereiden ja perinteisten kartiolaakereiden välillä.
Kompaktilaakeri on umpinainen paketti, jota ei huolleta, kiristetä tai rasvailla. Jos se on kulunut, se vaihdetaan uuteen. Sen sijaan perinteinen kartiolaakeri on huollettavissa.
JOUSITUS
Trailerin jousituksen tulee olla parhaimmillaan silloin, kun trailerissa on vene päällä. Tästä syystä tyhjä traileri pomppii ilman, että jousituksessa on mitään vikaa.
SÄHKÖOSAT
Parkki-, vilkku-, jarru- ja sivuvalot nikottevat tavallisemmin. Irrotettava valosarja on varma valinta niille, jotka aikovat välttyä valolaitteiden kastumisen aiheuttamilta ongelmilta. Yleistyneet ledivalosarjat ovat perinteisiä kestävämpiä myös trailereissa.
KÖLIRULLAT JA SIVUPYÖRÄT
Trailerin kölirullien kunto voi helposti jäädä huomiotta. Niillä on kuitenkin tapana halkeilla, jolloin ne eivät rullaa kunnolla. Kölirullien ja sivupyörien liukupintojen rasvaus ohuella vaseliinilla tai öljyllä kuuluu myös säännöllisiin huoltotoimenpiteisiin.
VETOKUULA JA KUULAKYTKIN
Vetokuula ja kuulakytkin ovat tärkeä linkki ajoneuvon ja trailerin välillä. Niiden tarkistuksessa nivelen tulee istua ja lukittua kuulaan kunnolla. Jos näin ei tapahdu, vetokuula tai nivel on kulunut tai viimeksi mainittu on jumissa.
Kuulakytkimen liikkuvat osat kannattaa rasvata säännöllisesti. Vaikka kytkin onkin kestävä, vaihtaminen voi kulumisen vuoksi tulla joskus eteen.
VINSSI
Vinssin rattaat vaativat säännöllistä rasvausta. Uuden polven trailereissa suositaan vetoliinoja, jotka onkin joustavina kätevämpi kiertää vinssikelalle.
Tarkista liina tai vaijeri vetämällä se kokonaan ulos kelalta. Repeillyt liina tai säikeinen vaijeri kannattaa vaihtaa välittömästi.
Vinssin tehtävä on saattaa vene hallitusti veteen ja vetää se sieltä pois, mutta se ei ole veneen kiinnityslaite traileriin.
NOKKAPYÖRÄ
Nokkapyörän tulee pyöriä hyvin ja sen korkeus- säädön on toimittava, joten sen mekanismi rasvataan ja nokka- pyörän kiinnikkeen pultit kiristetään kunnolla.
Kuulakytkin voidellaan öljyllä tai kestävämmällä sprayvaseliinilla. Teflonpintaiset huoltovapaat vetokuulat sen sijaan eivät tarvitse minkäänlaista voitelua.