OTKESin raportti Ra­ja­var­tio­lai­tok­sen par­tio­ve­neen up­poa­mi­sesta valmistui – nopeissa veneissä yhteistyö korostuu

Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turvan partiovene PV 83:ssa oli käytännössä vain yksi pelastautumistie.

Onnettomuustutkintakeskus – OTKES on saanut valmiiksi tutkinnan, jossa Rajavartiolaitoksen partiovene PV83 sai pohjakosketuksen ja upposi Loviisan edustalla 20.6.2020. Veneen reitti oli ennen pohjakosketusta kulkenut väylän ulkopuolella ja miehistö oli siirtymässä tauolle vartiolaiva Turvalle. Yksi miehistön jäsen menehtyi onnettomuudessa.

– Onnettomuusvene oli suunniteltu VL Turvan apuveneeksi, mutta käytännössä sitä käytettiin valvontatehtäviin. Veneen käyttötarkoitus oli eri, eikä PV83:sta ollut suunniteltu eikä varustettu näitä pidempiaikaisia partiointitehtäviä varten, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi Otkesin onnettomuutta käsittelevässä tiedotustilaisuudessa tiistaina 4.5.

Valvontatehtävissä tarvittava runsas varustelu teki ohjaamosta ahtaan. Ohjaamosta oli rajattu näkyvyys ulos, ja paperisia karttoja oli hankala käyttää ilman karttapöytää. Ohjaamoergonomia johti siihen, että navigoinnissa tukeuduttiin käytännössä sähköisen merikartan käyttöön. Lisäksi ohjaus ja navigointi oli käytännössä yhden henkilön vastuulla.

– Onnettomuustilanteessa veneen miehistö kyllä tiedosti saaneen veneen uppoamisvaaran, mutta ei vaaran vakavuutta. Miehistö alkoi evakuoida työvälineitä veneestä. Tällaisessa tilanteessa ensisijalla tulisi olla ihmishengen turvaaminen, vaikka sitten materiaalisten menetysten kustannuksella, kertoo tutkinnanjohtaja Risto Haimila.

– Veneessä oli vain yksi hätäpoistumistien vaatimukset täyttävä poistumistie. Tilanne kehittyi yllättäen kuitenkin siten, että pelastuspuvussa ohjaamoon jääneen miehistön jäsenen oli käytännössä mahdotonta poistua uppoavasta veneestä, lisää Haimila.

Meripelastuskeskus ja Hätäkeskus hälyttivät onnettomuuspaikalle eri pelastusorganisaatioiden yksiköitä. Meripelastuskeskuksen, Hätäkeskuksen ja Ensihoidon yhteistyössä ilmeni kehittämistarpeita: oli kommunikaatiovaikeuksia, eikä paikalle hälytettyjä resursseja saatu täysin hyödynnettyä.

Onnettomuustutkintakeskus antaa onnettomuuden seurauksena neljä turvallisuussuositusta, jotka liittyvät turvalliseen ohjaamotyöskentelyyn, tietouteen vuototilanteiden vaarallisuudesta, ohjeistukseen ihmisten pelastamiselle uppoavasta veneestä sekä toimintamalleihin ja ohjeistukseen ensihoitotehtävien johtamisessa ja toimijoiden välisessä viestinnässä. Turvallisuussuositukset kohdennetaan Rajavartiolaitokselle sekä Liikenne- ja viestintävirastolle.

 

Onnettomuustutkintakeskus OTKES

Lue myös: