Varaudu yllätyksiin vesillä

Tiedolla, taidolla ja tekniikan ylläpidolla ennaltaehkäistään monia onnettomuuksia ja vaaratilanteita. Joskus paraskaan varautuminen ei riitä ja kun tilanne on päällä, kiperät ongelmat pitää pystyä ratkaisemaan nopeasti ja päättäväisesti.

Karu fakta on, että tulevanakin kesän vesiliikenteessä taas kolisee. Veneiden väliset yhteentörmäykset ovat onneksi hyvin harvinaisia, mutta karilleajot sen sijaan hyvin yleisiä. Sanotaankin, että Suomessa on kahdenlaisia kippareita: niitä jotka ovat ajaneet karille ja niitä jotka eivät ole tehneet sitä vielä.

Näppärästä sananlaskusta huolimatta kiville rysäyttämistä on tietysti syytä välttää. Se on pahimmillaan ikävä kokemus, joka aiheuttaa syviä lommoja niin sieluun kuin kukkaroonkin.

Kareja vältetään parhaiten turvamarginaalilla, eli kiertämällä ne sopivalla etäisyydellä. Jos kiville kuitenkin päädytään, on ensimmäinen haaste pysyä mahdollisimman rauhallisena. Tilanteessa kannattaa koettaa muistaa, että tilastojen mukaan suuri osa kiville ajaneista selviää vaaratilanteesta ilman suurempia vaurioita miehistölle tai veneelle.

Jos ajat karille, tarkista ensin, ettei vene vuoda. Jos rungossa on isompia reikiä, ei venettä kannata edes yrittää siirtää. Tukevasti kivellä ollessa vene ei ainakaan uppoa.

Moottoriveneessä karilleajo vaurioittaa yleensä potkuria, akseleita ja vetolaitetta.

Mikäli paatti ei vuoda mutta on jumissa karilla, voi sen yrittää saada irti siirtämällä painopistettä. Jo miehistön asemoituminen oikein saattaa irrottaa veneen. Purjeveneilijöillä on omat niksinsä veneen irrottamiseksi: puomia tai mastoa hyödyntämällä veneen voi yrittää vivuttaa irti. Jos onnistut saamaan veneen irti ja ohjaus toimii, kannattaa välittömästi nilkuttaa lähimpään satamaan tekemään tarkempi vaurioanalyysi.

Purjevenettä irrotetaan karilta mastosta vipuamalla. 

Mikäli peräsin on vaurioitunut käyttökelvottomaan kuntoon, on veneen hallitseminen vaikeaa, tai jopa mahdotonta. Vaurioituneen ohjauksen tilapäiseen korjaukseen on omat keinonsa.

Aloita selvittämällä, onko peräsinlapa vielä kiinni. Monien venemallien ruoritukkeihin on asennettu kiinnikkeet hätäohjaukselle ja perämoottoreihin on suhteellisen helppoa askarrella esimerkiksi mela tai puoshaka toimittamaan väliaikaista ruoripinnan virkaa.

Mikäli ohjausjärjestelmä on kärsinyt niin, että nämä keinot ovat poissuljettuja, on vielä pari oljenkortta: Kiinnitä ämpäri noin viiden metrin köyden päähän ja raahaa sitä vedessä veneen perässä. Vene ohjautuu, kun narun vie laidalle.

Moottoriveneen trimmitasoillakin voi ohjata venettä yksinkertaisesti kääntämällä halutun kurssin puoleinen taso ala-asentoon. Kahdella moottorilla varustettujen veneiden kääntely ja ohjailu onnistuu ilman rattia paikallaankin.

Moottorin polttoaineongelmat

Moottorin yhtäkkisen sammumisen taustalla voi olla lukuisia syitä. Useimmiten ongelmat ovat löydettävissä polttoainejärjestelmässä. Seuraavassa listaamme kolme yleisintä ongelmaa ja tarjoamme niille ratkaisut.

Vettä polttoaineessa

Dieselmoottori: Poista ensin polttoainesuodattimeen kertynyt vesi. Useimmissa suodattimissa on vedenerotin. Irrota seuraavaksi polttoainesuuttimet ja pyöritä moottoria startilla, kunnes suuttimista tulee puhdasta dieseliä. Tämän jälkeen kiinnitä suuttimet ja käynnistä.

Kaasutinperämoottorit: Tyhjennä vettä erotteleva suodatin, mikäli sellainen on. Kuivaa sitten kaasuttimet avaamalla niiden pohjassa sijaitseva ruuvi.

Polttoaineensuihkutuksella varustetut perämoottorit: Tyhjennä vettä erotteleva suodatin, mikäli sellainen on. Avaa polttoainepumpun pohjassa sijaitseva tyhjennysruuvi.

Bensiinisisäperämoottorit: Tarkista moottorin käyttöohjekirja ennen järjestelmän kuivaamisen aloittamista. Vältä polttoaineen läikyttämistä. Bensiini syttyy herkästi kuumilla pinnoilla, kuten pakoputkilla.

Polttoainevuodot

Yksi yleinen ongelma on, että polttoaine ei pääse kulkemaan moottoriin asti vuodon tai tukoksen takia. Eräs tavallinen ongelma on myös ilma polttoainejärjestelmässä.

Vaurioitunut polttoaineletku kannattaa pyrkiä korvaamaan täsmälleen samanlaisella mutta tilanteen ollessa päällä oikeastaan mikä tahansa letkun pätkä saattaa kelvata.

Leikkaa ensin letkusta sopivan pituinen kappale, viillä siihen halkio ja vuoraa se sitten polttoaineletkun päälle. Asenna lopuksi letkukiristin vuotokohdan päälle ja tiukkaa. Lopputuloksesta tulee parhaimmillaan yllättävän tiivis.

Murtuneet kupari- ja alumiinitiivisteet voidaan korvata tilapäisesti alumiinisista säilykepurkeista leikatuilla sopivan kokoisilla paloilla. Myös tyhjistä vahatusta pahvista valmistetuista maitopurkeista voi olla hyötyä erityisesti vesivuotojen paikkaamisessa.

Polttoainesuodatin tukossa

Tämä klassinen oire johtuu useimmiten laiminlyödystä huollosta. Helpoin korjaus on tietenkin uuden suodattimen vaihto, eli uusi suodatin kannattaa aina pitää mukana. Jos näin ei kuitenkaan ole, toimi seuraavasti:

Mikäli polttoainejärjestelmässä on sekä esi- että hienosuodatin, voit ohittaa tukkeutuneen suodattimen. Tiukassa paikassa voit viedä polttoaineletkun suoraan tankkiin. Tätäkin parempi hätäkeino on ulkoisen varakanisterin käyttäminen väliaikaisena tankkina.

Jos hienosuodatin on tukossa, irrota ja ravista mahdolliset roskat pois. Pese seuraavaksi suodatin puhtaassa polttoaineessa ja kiinnitä. Näin voit hyvässä lykyssä ansaita juuri ne tärkeät merimailit, joilla pääset lähimpään satamaan turvaan.

Jos suodattimessa on levää tai mikrobikasvustoa, tilanne on astetta ikävämpi, sillä levää on lähestulkoon mahdotonta pestä pois.

HUOM! Älä aja konetta ilman mitään suodatinta. Vaarana on, että kone sammuu ja vaurioituu pysyvästi.

Moottorin jäähdytysongelmat

Impelleri eli siipipyörä rikki

Vaihtoimpelleri on aina syytä pitää mukana. Jos ei ole, toimi seuraavasti:

Sisäperämoottorin tilapäinen jäähdytys

Aloita poistamalla rikkoutunut impelleri ja siitä mahdollisesti irronneet palaset. Kiinnitä sitten ratasta peittävä kansi. Sulje seuraavaksi jäähdytinveden hana ja irrota letku. Vie irrotettu pää veneen ulkopuolelle ja aseta veteen niin että letkun suu osoittaa eteenpäin.

Jos letku on liian lyhyt, voit jatkaa sitä millä tahansa toisella letkun pätkällä. Pääasia on, että liitos on mahdollisimman tiivis. Kun vene kulkee eteenpäin, meri- tai järvivesi tunkeutuu putkeen jäähdyttäen moottorin. Lisätehoja saa, kun kiinnittää letkun päähän puoliksi leikatun muovipullon suppilon virkaa toimittamaan. Joissakin kilpaveneissä jäähdytys toimii samalla periaatteella.

Mikäli perämoottorin impelleri rikkoutuu merellä, keinot ovat vähissä. Pääset kuitenkin etenemään, kun ajat lyhyitä pätkiä ja annat koneen viiletä välissä. Tällaisella intervalliajolla pääset esimerkiksi pois ruuhkaisesta väylästä.

Sähköviat

Sähköviat ovat yleisiä. Seuraavassa sähköjärjestelmän tyypillisimmät ongelmat.

Starttimoottorin viat

Solenoidi naksahtaa mutta startti ei pyöritä. Kokeile koputtaa starttimoottoria kevyesti vasaralla tai jakoavaimella samalla kun käännät virta-avainta. Toista muutamia kertoja. Tämä kikka toimii hämmästyttävän usein. Ongelma piilee siinä, että solenoidi ei saa kontaktia.

Huonot sulakkeet

Hyvin usein pulmaksi osoittautuvat hapettuneet sulakkeet, jotka voi irrottaa, hioa puhtaaksi, puhdistaa ja kiinnittää takaisin.

Sulakkeet voivat kärähtää vanhuuttaan, mutta sulakkeiden palaminen voi johtua myös muista syistä kuin ikääntymisestä. Jos matkassa ei ole varasulakkeita, ne voidaan korvata pienillä foliopaloilla tai kaapelinpätkillä. Kun virität oman väliaikaisen ratkaisun, muista varmistaa, etteivät kaapelit ylikuumene.

Kontaktivika pääkytkimessä

Kehno kontakti pääkytkimessä on yleinen ongelma. Jos tiedät mitä teet, voit koettaa ohittaa pääkytkimen esimerkiksi keittiöveitsellä tai isolla ruuvimeisselillä. Jos tämä kikka toimii, olet suorittanut pätevän diagnoosin ja paikallistanut ongelman pääkytkimeen. Nyt voit tehdä väliaikaisen korjauksen kytkemällä päävirtakytkimen takana olevat navat eli niihin liitetyn kaapelin yhteen. Näin ohitat vikaantuneen pääkytkimen helposti ja turvallisesti, mutta älä jätä päävirtakytkennän ohitusta pysyväksi.

Etenkin vanhat päävirtakytkimet voivat vioittua. Päävirtakytkimen voi ohittaa kytkemällä navat yhteen. 

Vuodon sattuessa

Vuotojen yleisimmät syyt ovat irronneet putket ja perävetolaitteiden pettäneet palkeet. Useimmat vuodot ovat onneksi helposti tilkittävissä ja tyhjennettävissä vuotaneesta vedestä. Muista kuitenkin aina isompien vuotojen sattuessa tehdä hälytys merivartiostoon. Ei vara venettä kaada, vuoto sen voi sen sijaan tehdä.

Perävetolaitteiden palkeet

Iän myötä perävetolaitteiden palkeet kovettuvat ja halkeilevat, jolloin vesi pääsee tunkeutumaan konehuoneeseen. Jo vaikean sijaintinsa takia niitä on lähes mahdoton korjata tiiviiksi merellä ollessa. Tässä tilanteessa ei kannata pysähtyä, vaan painaa kaasua. Pyri pitämään vene liu’ussa, jolloin vetolaitteen paljekumi pysyy vedenpinnan yläpuolella ja veneeseen vuotanut vesi virtaa painovoiman avittamana itsestään ulos.

Useimmissa veneissä noin 12 solmun vauhti pitää veneen plaanissa. Tällä tavalla ostat itsellesi aikaa ajaa lähimpään satamaan.

Purjevenevetolaitteen palje

Jos purkkarin paljekumi pettää, ainoa keino tilkitä vuoto on tunkemalla se täyteen käsillä olevaa materiaalia. Mitkä tahansa tekstiilit, kuten verhot ja vaatteet sopivat tähän hommaan. Vuoto tyrehtyy vielä tehokkaammin jos tekstiilit on mahdollista vuorata muovikelmuun. Jos ei tilkitseminen onnistu veneestä käsin, se täytyy tehdä ulkoa vesilinjan alapuolella.

Hajonneet läpiviennit

Tälläkin oireella on monta taustatekijää. Jos ei vika ole itse läpiviennissä, se löytyy suurella todennäköisyydellä irronneesta tai vaurioituneesta letkusta.

Läpiviennin tai sen letkun hajoaminen synnyttää pian vähintäänkin kiusallisen tilanteen. Nämä ongelmat on helppo korjata sulkemalla hana. Seuraavassa lähtökohta kuitenkin on, että hana on ruostunut tai hapettunut jumiin.

Pelastustyötä helpottavat erityiset vuotojen tukkimiseen tarkoitetut puutapit, tiivistemassa tai erilaiset hätäsulkijat. Ellei näitä tuiki tärkeitä välineitä ole kyydissä, joudut käyttämään mielikuvitusta ja innovaatiota.

Voit esimerkiksi askarella muovikelmuun käärityn paperitollon, jonka tunget vaurioituneeseen läpivientiin. Vai sopisiko vuotavaan reikään muovinen samppanjalasi, josta on poistettu jalka? Voipaketilla saa ihmeitä aikaiseksi ja rätit toimivat aina.

Tässä kuvassa vene vuotaa keskellä Ahvenanmerta. Vuoto tilkittiin vanhalla paidalla ja pesusienellä. 

Vuoto on tehokkaampi tilkitä veneen ulkopuolelta vesirajan alla, koska paine varmistaa, että tukos pysyy tiiviisti paikoillaan.

Kuumottavat vuodot

Nestekaasu

Jos nestekaasujärjestelmä vuotaa, etkä ole muistanut sulkea kaasupullon hanan, veneesi täyttyy nopeasti kaasulla. Toimi tässä tilanteessa seuraavasti.

  • Vältä koskemasta mihinkään. Älä sammuta sähköä tai muita käynnissä olevia laitteita. Poikkeuksen muodostaa veneen pääkytkin, jos se on asennettu tarpeeksi korkealle. Jos yhtään epäröit, jätä myös pääkytkin sammuttamatta.
  • Avaa kaikki venttiilit, ikkunat ja lattialuukut.
  • Poistu veneestä. Mene jollaan, jos sellainen on. Jos vene seisoo muiden veneiden välittömässä läheisyydessä, koeta siirtää se väljemmille vesille esimerkiksi jollalla hinaamalla.
  • Hälytä meripelastus
Isompi polttoainevuoto

Tee hälytys merivartiostoon ja kuuntele ohjeet. Kovassa merenkäynnissä saatat joutua tyhjentämään vuotaneen polttoaineen suoraan mereen joko pumpulla tai ämpärillä äyskäröiden.

Jos olosuhteet sallivat, voit koettaa pumpata bensan tai löpön takaisin tankkiin, olettaen ettei juuri tankki vuotoa ole aiheuttanut, tai varakanistereihin.

Diesel ei ole kovin helposti syttyvää, mutta bensiini haihtuu erittäin tulenarkana kaasuna. Poista polttoaine siis välittömästi.

Artikkeli on julkaistu kokonaisuudessaan otsikolla ”Varmana vesillä” Venemestari-lehden numerossa 7–8/2021.
Tekijät: Fredrik Olsson, Lars Guiditz, Johannes Nordemar ja Fredrik Eriksson

 

Lue myös: