Traficom on julkaissut uudet merikartat Pietarsaaresta Vaasaan. Uusien karttojen syvyys- ja väylätiedot on päivitetty N2000-korkeusjärjestelmän mukaisiksi. N2000 väylä- ja merikarttauudistus tuo vesillä liikkujille uudet ja tarkemmat merikartat koko Suomeen.
N2000 väylä- ja merikarttauudistusuudistuksen myötä merikartoilla ja vesiliikenteen väylillä otetaan käyttöön yksi yhtenäinen N2000-korkeusjärjestelmään sidottu syvyystietojen vertaustaso. Sillä korvataan nykyinen teoreettiseen keskivedenkorkeuteen perustuva taso. Tulevaisuudessa kaikki Itämeren merikartat noudattavat samaa vertaustasoa.
– Vesillä tulee kiinnittää huomiota siihen, minkä korkeusjärjestelmän mukainen merikartta on käytössä. Kun käytössä on uusi N2000-järjestelmässä oleva merikartta, tulee merivedenkorkeudet katsoa N2000-korkeusjärjestelmän mukaisina, kertoo johtava asiantuntija Jarmo Mäkinen.
Uudet N2000-kartat ovat saatavilla sekä elektronisina (ENC) että painettuina merikarttoina, ja ne tunnistaa BSCD (N2000) -merkinnästä.
Käytettävissä oleva vesi ei vähene
Vesillä liikkujan tulee siis jatkossa huomioida merialueilla entistä tarkemmin Ilmatieteen laitoksen antamat reaaliaikaiset vedenkorkeushavainnot ja niiden ilmoittamisessa käytetty korkeusjärjestelmä. Ilmatieteen laitos esittää vedenkorkeustiedot rinnakkain sekä N2000-järjestelmässä että teoreettisen keskiveden suhteen.
Koska N2000-järjestelmän nollataso on nykyisen meriveden keskivesipinnan (MSL) alapuolella, syvyyslukemat kartoilla pienenevät vertaustason muutoksesta johtuen keskimäärin 10–20 cm, mutta vastaavasti Ilmatieteen laitoksen esittämät N2000-vedenkorkeuslukemat ovat saman verran suurempia.
– Käytettävissä oleva vesisyvyys säilyy kuitenkin väylillä entisellään, kun käytettään N2000-vedenkorkeustietoa, Mäkinen jatkaa.
Suomalaiset merikartat uusitaan vaiheittain noin 5-6 vuoden aikana. Ajantasainen syvyystieto luo pohjan tulevaisuuden navigointimenetelmille ja takaa vesiväylien tehokkaan hyödyntämisen. Seuraavaksi uudistus jatkuu Vaasasta etelään.