Tapio Lehtinen tiimeineen starttaa legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Raceen nyt uudelleennimetyllä Swan 55 -joolilla Galiana WithSecure. Veneen ja venekunnan kummina toimii suomalaispurjehtijan Intian valtamerestä marraskuussa pelastanut ja GGR-voitollaan kilpapurjehduksen historiaan purjehtinut Kirsten Neuschäfer.
Yksinpurjehtija Tapio Lehtinen joutui keskeyttämään Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailun toiselta sijalta hänen Asteria-veneensä upottua yllättäen Intian valtamereen marraskuussa. Pelastuslautassa vuorokauden ajelehdittuaan paikalle ehti kolmantena ollut kisakumppani Kirsten Neuschäfer, joka pelasti suomalaispurjehtijan merestä ja auttoi häntä siirtymään paikalle saapuneeseen rahtialukseen. Lehtisen pelastusoperaation aiheuttamasta viivästyksestä huolimatta eteläafrikkalainen Kirsten Neuschäfer lopulta voitti maailman haastavimman purjehduskilpailun. Hänestä tuli voittonsa myötä purjehdushistorian seitsemäs ihminen, joka on onnistunut pysähtymättä purjehtimaan maapallon ympäri ilman modernia teknologiaa, sekstantilla eteläisten mantereiden suurten niemien kautta navigoiden.
Suomalaisen valtameripurjehduksen seuraava sukupolvi
Ocean Globe Race on noin kahdeksan kuukauden mittainen purjehdus maailman ympäri klassisilla purjeveneillä ilman tietokoneita, satelliittinavigointia, GPS:ää tai muitakaan modernia teknologiaa edustavia apuvälineitä tai materiaaleja. Southamptonista syyskuun 10. päivänä alkavan kilpailun 27 000 merimailin pituinen reitti kulkee kolmen eteläisen mantereen suuren niemimaan ympäri ja jakautuu neljään etappiin. Välipysähdykset ovat Kapkaupunki, Auckland ja Punta del Este. Paluuta takaisin Southamptoniin odotetaan huhtikuussa 2024.
65-vuotiaan kapteenin Tapio Lehtisen lisäksi tiimiin kuuluvat kakkoskippari Ville Norra, 51, tiimipäällikkö Pia Grönblom, 50, Kaisla Jacoby, 20, Viivi Moisio, 20, Mauri de Meulder, 26, Anton Eklund, 25, Alexander von Flittner, 27, Elia Koski, 27, Juho Sattanen, 28, Lassi Liimatainen, 29 ja Mikko Hongell, 33.
– Olemme tiiminä työskennelleet nyt kolme purjehduskautta paitsi omia vahvuuksiamme kehittäen ja niillä yhteistyötä vahvistaen, myös valmistelleet venettä kisakuntoon. Tunsimme Asterian ja tunnemme Galiana WithSecuren läpikotaisin. Vaikka Tapion GGR keskeytyi dramaattisesti, lähdemme omaan kilpailuumme luottavaisin mielin. Kirsten on mahtava kannustaja ja hänen esimerkkinsä näytti, että kaikki on kaikille mahdollista. Olemme valmistautuneet henkisesti ja fyysisesti myös kaikkein epätodennäköisimpiin uhkiin, ja luotan tiimin jokaiseen jäseneen ja meihin yhdessä kuin vuoreen. Olemme valmiita”, lupaa Galiana WithSecurity -tiimin nuorin jäsen Kaisla Jacoby.
– Toivon Tapiolle ja hänen tiimilleen parasta mahdollista myötätuulta ja onnea. Hänen kohtaamisensa Intian valtamerellä on unohtumaton hetki myös minulle. Tapion rauhallisuus ja määrätietoisuus tekivät lähtemättömän vaikutuksen. Olenkin iloinen nähdessäni, että Galiana WithSecuren tiimissä on myös nuoria naisia, jotka varmasti tietävät, että kaikki on kaikille mahdollista, kunhan valmistautuu hyvin. En itse lähtenyt kisaan kilpaillakseni missään tietyssä lokerossa, vaan rinta rinnan kaikkien kanssa kilpailemaan voitosta. Sen sitten tein ja toivon, että saan voitollani kannustettua lisää naisia toteuttamaan unelmiaan”, kannustaa Kirsten Neuschäfer ja jatkaa:
– Tapio on erinomainen purjehtija ja osaa ottaa kaiken huomioon. Silti meri on arvaamaton. Kun adrenaliinintäytteisen pelastusoperaation jälkeen olin taas yksin merellä ajatusteni kanssa, mietin kuinka olosuhteet voivat muuttua nopeasti ja kuinka suuri osuus myös onnella on tässä pelissä. Olenkin onnellinen, että sain kunnian tutustua Tapioon ja kutsun hänen OGR-tiiminsä kummiksi. Tiedän, että he ovat nimensä mukaisesti turvassa.
Purjehdusalalla arvostettu Cruising Club of America -avomeripurjehdusjärjestö myönsi Kirsten Neuschfärille toiminnastaan Tapio Lehtisen pelastamiseksi Rod Stephens Seamanship Trophy -palkinnon, joka annetaan vuosittain yhden tai useamman henkilön pelastamisesta merellä. Myös Ocean Cruising Club -yhteisö palkitsi Neuschäferin, Lehtisen ja rahtilaiva Darya Gayatrin kapteeni Mehrotran miehistöineen merimiestaitopalkinnolla.
S/Y Galiana WithSecure
Yhdysvaltalaisen Sparkman & Stephens -veneensuunnittelutoimiston suunnittelema kaksimastoinen Swan 55 -jooli. Rakentaja Nautor, Pietarsaari, Suomi, 1970. Pituus 17 m, paino 19 tonnia, purjeiden pinta-ala 120 m2, spinaakkkerien kanssa 350 m2. Galiana-tiimin nyt julkistettu pääyhteistyökumppani on suomalainen yritystietoturvayhtiö WithSecure, jonka missiona on turvallisempi ja kestävämpi digitaalinen maailma.