Juttusarjan kahdessa ensimmäisessä osassa purettiin (Venemestari 1/25) ja kunnostettiin (Venemestari 2/25) jäähdytysjärjestelmä. Nyt kun kaikki olisi saatava takaisin paikoilleen, on taas aika nousta veneeseen ja laskeutua konehuoneeseen.
Tämän juttusarjan edellisessä osassa (Venemestari 2/25) lämpimässä verstaassa purettiin jäähdytysjärjestelmästä irti kaikki mikä uskallettiin, kunnostettiin mitä voitiin ja vaihdettiin uusiin ne osat, jotka olivat tulleet tiensä päähän.
Kuten aina jotain irrotettaessa ja purettaessa, on hyvä idea dokumentoida osien sijainti kännykän kameralla. Näin muistin tueksi on jotain konkreettista, kun osat on jälleen kiinnitettävä takaisin omille paikoilleen. Tässä tapauksessa olikin erinomaista, että kuvia oli runsaasti, sillä paikalleen kytkettäviä osia ja letkuja oli melkoinen määrä.
Tuttu murheenkryyni
Mutta ensin tartumme vanhaan murheenkryyniin, pakomutkaan, joka on nyt korvattu täysin uudella. Keskeistä on saada tiivis ja siisti liitoskohta pinnoille, joihin pakomutka kiinnitetään moottorin lohkoon. Jos siihen kerran tulee vuoto, vaikka kuinka pieni, se johtaa helposti ruostumiseen – ja juuri siitä näimme merkkejä vanhassa pakomutkassa.
Tämä on Venemestarin maksullista sisältöä. Mikäli haluat lukea koko lehtijutun, kirjaudu, tai osta pdf-artikkeli tai koko artikkelin sisältämä pdf-lehti.
Mikäli olet Venemestarin tilaaja, kirjaudu: https://venemestari.fi/kirjaudu/
Osta tästä artikkeli (3 €): https://venemestari.fi/tuote/tee-se-itse-jaahdytysjarjestelman-kunnostus-osa-3/
Osta tästä tämä artikkeli sisältävä Venemestari-lehden irtonumero sähköisenä (7,90 €):
https://venemestari.fi/tuote/3-2025/