PK: KIMOLAN KANAVALLE ODOTETAAN VILKASTA KESÄÄ

Vies­tin­tä ja Vi­sit­Kou­vo­lan mat­kai­lu­pääl­lik­kö Rai­ja Sier­man ar­vi­oi Pohjois-Kymenlaakson ja Anjalankosken kaupunkilehdelle antamassaan haastattelussa, et­tä ko­ti­maan mat­kai­lu on myös tu­le­va­na su­ve­na mat­kai­lu­ yk­kös­jut­tu.

– Työ- ja elin­kei­no­mi­nis­te­ri­ön te­ke­mäs­sä haas­tat­te­lu­sel­vi­tyk­ses­sä nou­si­vat esiin ko­ti­mai­set vaih­to­eh­dot, ku­ten kau­pun­ki­koh­teet, kan­sal­lis­puis­tot, ul­koi­lu­a­lu­eet sekä ran­ta- ja saa­ris­to­koh­teet. Eri­tyi­ses­ti us­kon Ki­mo­lan ka­na­van suo­si­oon ve­nei­li­jöi­den kes­kuu­des­sa. Vii­me lop­pu­ke­sän va­jaat kol­me kuu­kaut­ta kes­tä­neen jak­son ai­ka­na kir­jat­tiin ka­na­val­la noin 800 su­lu­tus­ta, mikä ylit­ti rei­lus­ti en­nak­ko­ar­vi­on, Raija Sierman kertoo.

Fasiliteetit ret­kei­ly­ve­nei­lyyn al­ka­vat ol­la Kou­vo­lan osal­ta kun­nos­sa.

– Vir­ta­ki­ven vie­ras­ve­ne­sa­ta­ma val­mis­tui jo vii­me ke­sä­nä. Val­mis­teil­la ole­vas­sa kaa­va­muu­tos­hank­kees­sa Vir­ta­ki­ven alu­een ase­ma­kaa­vaa tar­ken­ne­taan si­ten, et­tä vie­ras­ve­ne­sa­ta­man alu­eel­le saa­daan si­joi­tet­tua toi­nen lai­va­lai­tu­ri, jo­hon esi­mer­kik­si mat­kus­ta­ja-alus­ten on mah­dol­lis­ta ran­tau­tua niin sa­no­tul­la kyl­ki­kiin­ni­tyk­sel­lä. Li­säk­si kaa­va­muu­tok­sel­la on tar­koi­tus mah­dol­lis­taa ve­nei­li­jöi­den ta­hol­ta pal­jon ky­sy­tyn polt­to­ai­ne­a­se­man pe­rus­ta­mi­nen.

– Pai­kal­li­sil­le ve­nei­li­jöil­le tar­koi­tet­tu ko­ti­sa­ta­ma kau­si­ve­ne­paik­koi­neen si­jait­see Hir­ve­läs­sä muu­ta­ma sata met­riä Vir­ta­ki­ves­tä poh­joi­seen. Hir­ve­lään ra­ken­tuu myös tu­ki­koh­ta Kou­vo­lan jär­vi­pe­las­tus­seu­ral­le ja pai­kal­li­sil­le ve­ne­seu­roil­le, mai­nit­see Sier­man.

Haku sulkualueelle toi­vo­tun ki­os­kiy­rit­tä­jän suh­teen on me­neil­lään.

– Kil­pai­lu­tus­me­net­te­ly on avat­tu uu­del­leen edeltävän yrittäjän pe­rut­tua tu­lon­sa. Nyt yrit­tä­jäl­tä ei vaa­di­ta pit­kä­ai­kais­ta vuok­ra­so­pi­mus­ta tai py­sy­vää ra­ken­nel­maa, vaan kah­vi­lan tar­pei­siin riit­tää ke­vy­em­pi rat­kai­su, ku­ten kont­ti tai asun­to­au­to.

– Sul­ku­a­lu­eel­la­han liik­kuu run­saas­ti vä­keä, jois­ta lä­hes­kään kaik­ki ei­vät ole ve­nei­li­jöi­tä, vaan iso osa on au­toil­la tai moot­to­ri­pyö­ril­lä sul­kua näh­tä­vyy­te­nä kat­so­maan tu­le­via hen­ki­löi­tä. Sul­ku­a­lu­eel­le maan­tien var­teen – pai­koi­tu­sa­lu­een ja nä­kö­a­la­ta­san­teen vä­liin – ra­ken­ne­taan­kin kul­ku­sil­ta, joka pa­ran­taa ja­lan liik­ku­vien tur­val­li­suut­ta, ker­too Sier­man-Hent­to­nen ja li­sää, et­tä suun­ni­tel­mis­sa on kun­nos­taa tu­le­vi­na vuo­si­na nä­kö­a­la­ta­san­teel­le toi­nen ka­na­van uit­to­kau­den ai­kai­sien nip­pu­nos­tu­rien ”kou­ris­ta”.

– Ve­nei­ly­reit­ti on tar­kis­tet­tu ja mer­kit­ty Kou­vo­lan osal­ta. Kuu­san­kos­ken Ve­nei­ly­seu­ra teet­tä­nyt rei­tis­tä pa­pe­ri­kar­tan, sel­vit­tää Sier­man-Hent­to­nen ja ko­ros­taa, et­tä ka­na­van mark­ki­noin­ti ta­pah­tuu EU-ra­hoit­tei­sel­la hank­keel­la.

 

(Kuvat: Kouvolan kaupunki)

Lue myös: