Fossiilitonta työntövoimaa purjeveneelle

Laulussa sanotaan, että kaikki paitsi purjehdus on turhaa. Tämä pitää monen harrastajan mielestä varmasti myös paikkansa. Silloin kun purjeet eivät pullistu, tarvitaan kuitenkin myös mekaanista työntövoimaa. Tässä moottorinvaihtoprojektissa vanha dieselmylly korvattiin täyssähköisellä voimanlähteellä.

Varmasti tuttu tilanne monelle purjeveneen etsijälle: itse vene perusvarusteineen on hyvässä kunnossa, mutta veneen moottori on parhaat päivänsä nähnyt. Voimanlähde on purjehduskauden aikana vain satunnaisesti käytössä, eikä sen perushuoltoihinkaan ole välttämättä kovin syvällisesti paneuduttu, sillä tärkeintähän on purjehtiminen.

Samantapainen ongelma oli Fabio Bellonilla, kun hän löysi Albin Scampi -purjeveneen syksyllä 2022. Veneen historia oli hyvin tiedossa ja sen edellinen omistaja oli pitänyt hyvää huolta sekä veneestä että moottorista. Dieselkäyttöinen voimanlähde alkoi kuitenkin 45 vuoden jälkeen olla kalkkiviivoilla elinkaarensa suhteen.

Scampi 30 on ruotsalaisen Peter Norlinin suunnittelema monikäyttöinen purjevene, jonka ensimmäiset yksilöt valmistuivat vuonna 1970. Venemalli osoittautui kaupalliseksi menestykseksi ja sillä pärjäsi hyvin myös puolitonnareiden purjehduskilpailuissa.

Tämä on Venemestarin maksullista sisältöä. Mikäli haluat lukea koko lehtijutun, kirjaudu, tai osta pdf-artikkeli tai koko artikkelin sisältämä pdf-lehti.

Mikäli olet Venemestarin tilaaja, kirjaudu: https://venemestari.fi/kirjaudu/
Osta tästä artikkeli (3 €): https://venemestari.fi/tuote/nain-se-tehdaan-dieselmoottorin-vaihto-sahkomoottoriin/
Osta tästä tämä artikkeli sisältävä Venemestari-lehden irtonumero sähköisenä (6,50 €): https://venemestari.fi/tuote/4-2024/

 

Lue myös: