Dieselpolttoaineisiin pesiytyvien mikrobien synnyttämä biomönjä tukkii suodattimia ja aiheuttaa käyntihäiriöitä sekä suutin- ja konerikkoja. Ennakointi on keskeinen osa ongelmaratkaisua.
Ihanteellisessa tilanteessa polttoainesäiliö on vapaa dieselbakteereista, polttoaine aina puhdasta ja moottori kehrää häiriöttömästi vailla pelkoa hintavasta remontista. Nykyisten rikittömien ja varsinkin ensimmäisen sukupolven biopolttoaineiden aikakaudella se on helpommin sanottu kuin tehty.
Dieselpolttoaineita ei tulisi varastoida kuutta kuukautta pidempään ilman lisäaineistusta, sillä polttoaineeseen alkaa muodostua helposti kosteutta muun muassa polttoainesäiliön ilmanoton kautta.
Polttoainesäiliön ylimääräinen kosteus jää vapaaksi elinympäristöksi mikrobeille. Ne alkavat lisääntyä ja tuottaa niin sanottua ”biofilmiä”. Tämä biofilmi muodostuu ennen pitkää limamaiseksi tai jauhemaiseksi massaksi, joka tukkii suodattimet. Pahimmillaan bakteerikasvusto voi hajottaa myös suuttimia nykyaikaisemmissa yhteispaineruiskutuksella toimivissa common rail -moottoreissa.
Miten siis varmista, ettei säiliöön pääse ulkopuolelta epäpuhtauksia tai kosteutta?
Tämä on Venemestarin maksullista sisältöä. Mikäli haluat lukea koko lehtijutun, kirjaudu, tai osta pdf-artikkeli tai koko artikkelin sisältämä pdf-lehti.
Mikäli olet Venemestarin tilaaja, kirjaudu: https://venemestari.fi/kirjaudu/
Osta tästä artikkeli (5 €): https://venemestari.fi/tuote/nain-se-tehdaan-dieselbakteerin-ehkaisy/
Osta tästä tämä artikkeli sisältävä Venemestari-lehden irtonumero sähköisenä (7,50 €) : https://venemestari.fi/tuote/6-2024/