Traficom muistuttaa, etteivät tekniset navigointilaitteet korvaa veneilijän hyviä navigointitaitoja yllättävissä tilanteissa kuten satelliittinavigoinnin häiriintyessä ja turvallisuuden takia on tärkeää pitää merikartat aina mukana.
Suomenlahden alueen GPS-häiriöt ovat kasvaneet merkittävästi alkusyksyn aikana. Traficom toivoo saavansa veneilijöiltä ilmoituksia kaikilla vesialueilla havaituista häiriöistä.
Satelliittinavigointijärjestelmien häiriöitä havaitaan usein erityisesti konfliktialueiden läheisyydessä. Häirintää käytetään tyypillisesti suojaamaan omaa infrastruktuuria tai tärkeitä kohteita, jolloin häiriövaikutus voi levitä myös laajemmalle. Avoimilla merialueilla häiriöitä voi tämän vuoksi esiintyä sisämaata helpommin erityisesti itäisellä Suomenlahdella.
– Radiohäiriötilanne Suomen maa- ja merialueilla on poikkeuksellinen verrattuna normaaliin ja veneilykauden vielä jatkuessa on veneilijöiden oltava erityisen tarkkana navigoitaessa eri apuvälineitä käyttäen. Syksyllä illat pimenevät ja sumun mahdollisuus kasvaa. Veneillessä kohdattaviin mahdollisiin häiriötilanteisiin tulisi aina varautua ennalta. Karttapohjaisen navigoinnin osaaminen sekä ympäristön ja muun liikenteen havainnointi edesauttavat tilanteiden ennakoimista. Tämä varmistaa turvallisen ja sujuvan vesillä liikkumisen tilanteissa, joissa GPS-paikannusta ei ole saatavilla”, korostaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin pääjohtaja Jarkko Saarimäki.
Navigointitaitojen ja kulkuvalojen merkitys korostuu pimeässä
Veneen päällikkö vastaa siitä, että vene on turvallinen ja asianmukaisesti varustettu. Mukana on myös oltava asianmukaiset ja ajantasaiset merikartat sekä muut turvallisuusvälineet, kuten pelastusliivit. Pimeässä ja näkyvyyden muutoin ollessa rajoitettu on tärkeää muistaa myös kulkuvalojen merkitys turvallisuudelle.
– Plotteri ei vesiliikennelain mukaan ole ensisijainen navigointiväline, joten yksin siihen ei voi luottaa. Merikarttaa pitää osata myös lukea ja taitojen pitää olla riittävällä tasolla navigointiin ilman plotteria kaikissa olosuhteissa. Suomessa järjestetään laajasti eri tahojen tuottamaa veneilykoulutusta. Jokaisen vesilläliikkujan kannattaa hankkia omiin tarpeisiinsa soveltuvaa koulutusta, muistuttaa johtava asiantuntija Kimmo Patrakka.
Veneen päällikön vastuulla on aktiivisesti seurata ja tietää, missä mennään. Tutuillakin vesialueilla olosuhteet voivat yllättää ja muuttua niin, että merikarttaa tarvitaan. Tällainen tilanne voi kohdata esimerkiksi silloin, kun karttaplotterissa ilmenee paikannuksen estävä häiriö.
Ilmoita radiohäiriöistä Traficomiin
Radiohäiriöistä merellä olisi hyvä aina ilmoittaa Traficomille, koska virasto selvittää radiohäiriöitä ja koostaa häiriötilannetietoa Suomessa. Radiohäiriöilmoituslomakkeen voi täyttää helposti vaikka kännykällä suoraan veneestä tai rantautumisen jälkeen.
Radiohäiriöilmoituslomake: Ilmoitus radiohäiriöistä