Käytämme evästeitä (cookie) palvelun käytön tilastointiin ja kieliasetuksen valinnan säilyttämiseen. Lue lisää tietosuojasivultamme.
Showing 136–150 of 253 results
-
Marinoidaan moottori
3,00 € Add to cartMarinoidaan moottori
Uudet venemoottorit maksavat maltaita. Käytetystä automoottorista voi kuitenkin rakentaa lähes uudenveroisen venedieselin puoleen hintaan. Tässä siis resepti dieselmoottorin marinointiin!
4 sivua – lehti 09/2006
3,00 € -
Märkä pakoputki
3,00 € Add to cartMärkä pakoputki
Märkä pakoputki -pitkä oppimäärä
Venemoottorin vesijäähdytteiseen pakoputkeen liittyy useita erittäin hankalasti hallittavia ilmiöitä. Näistä on syytä olla perillä niin omistajanakuin matkustajana.
5 sivua – lehti 05/2005
3,00 € -
Konehuone – Uutta tekniikkaa 11/2013
3,00 € Add to cartKonehuone – Uutta tekniikkaa 11/2013
Uudet TDI-teholuokat
Mercury Dieselin TDI-moottorit siirtyvät päivitettyinä uuteen vuosikertaan.
2 sivua – lehti 11/2013
3,00 € -
Konehuone – Uutta tekniikkaa 10/2011
3,00 € Add to cartKonehuone – Uutta tekniikkaa 10/2011
Paluu perusasioihin
Mercury ei hifistele uudella 150-hevosvoimaisella nelitahtikoneellaan, vaan vanha amerikkalainen sananlasku on voimissaan: mikään ei korvaa kuutio tuumia.
2 sivua – lehti 10/2011
3,00 € -
Meridieselin oikea käyttö
3,00 € Add to cartMeridieselin oikea käyttö
Meridieselin oikea käyttö on yhtä tärkeää kuin sen huolto.
4 sivua – lehti 07/2005
3,00 € -
Meridieselin pakokaasujen lämpömittaukset
3,00 € Add to cartMeridieselin pakokaasujen lämpömittaukset
Pakokaasujen lämpötilan mittaaminen pakosarjasta tilapäisellä anturilla tai moottoriin kiinteästi asennetulla mittarilla on tehokas tapa määrittää koneen todellista kuormitusta. Sen avulla voidaan hallita vaarallisia ylikuormitustilanteita tai jäähdytyskatkoksia. Ylikuormituksen ja ylikuumenemisen aiheuttama piikki on dieselissä kohtalokas häiriö. Sen vaikutukset voivat ulottua männän yläpäähän, pakoventtiileihin, pakosarjaan, sylinterikanteen ja sen istukoihin, ruiskusumuttimeen… Lue aiheesta lisää Matti Karhusen artikkelissa.
4 sivua – lehti 06/2007
3,00 € -
Meridieselin scuffing ja blow-by
3,00 € Add to cartMeridieselin scuffing ja blow-by
Männänrengasvyöhykkeen kiinitarttumista (scuffing), ohivuodosta (blow-by) ja huohotuksesta johtuvista vaurioista on kirjoitettu niukasti. Vitsit ovat vähissä, jos tämä lottovoitto osuu kohdalle.
4 sivua – lehti 05/2006
3,00 € -
Meridieselin voinnin selvittäminen
3,00 € Add to cartMeridieselin voinnin selvittäminen
Suodatinpanostutkimuksella tietoa meridieselin voinnista
Osa venekansasta tuntuu uskovan dieselmoottorin ikuiseen toimintakykyyn. Tarkemmin katsottuna pienikin diesel on hienomekaaninen valmiste, johon liittyy vioittumisriski.
3 sivua – lehti 06/2005
3,00 € -
Merimoottorit -osa 1 / Merimoottorin anatomia
5,00 € Add to cartMerimoottorit -osa 1 / Merimoottorin anatomia
Uudessa kuusiosaisessa sarjassa käymme läpi venemoottorin toiminnan, huollon ja korjauksen. Aloitamme yleiskatsauksella moottorista ja sen apulaitteista.
8 sivua – lehti 11/2011
Tämän juttusarjan seuraavissa numeroissa käymme läpi:
• Poltto ainejärjestelmät
Venemestari 12/2011
• Jäähdytys järjestelmän osat
Venemestari 1/2012
• Voitelu
Venemestari 2/2012
• Kuinka moottori käyttää ilmaa ja kuinka se hankkiutuu eroon palamisjätteistä
Venemestari 3/2012
• Kuinka moottorin liike-energiaa muutetaan venettä eteenpäin työntäväksi voimaksi
Venemestari 4/20125,00 € -
Merimoottorit -osa 5 / Imu- ja pakokaasujärjestelmät
5,00 € Add to cartMerimoottorit -osa 5 / Imu- ja pakokaasujärjestelmät
Polttoaine tarvitsee happea palaaksen, joten voidaan sanoa hyvinkin moottorin hengittävän. Männän aikaansaama alipaine imee ilmaa ja mäntä työntää pakokaasut ulos moottorista. Tutkimme seuraavassa tarkemmin ilmanvaihdon tekniikkaa.
7 sivua – lehti 03/2012
5,00 € -
Merimoottorit -osa 2 / Polttoainejärjestelmä
5,00 € Add to cartMerimoottorit -osa 2 / Polttoainejärjestelmä
Merimoottorisarjan toisessa osassa tarkastelmme lähemmin polttoainetta ja erilaisia polttoainejärjestelmiä. Tämän jutun luettuasi tiedät, kuinka moottori saa polttoainetta. Opit myös ehkäisemään ja havaitsemaan polttoainejärjestelmän vikoja ja joissain määrin korjaamaan niitä.
9 sivua – lehti 12/2011
5,00 € -
Merimoottorit -osa 3 / Jäähdytysjärjestelmä
5,00 € Add to cartMerimoottorit -osa 3 / Jäähdytysjärjestelmä
Merimoottoreita käsittelevässä sarjassamme on vuorossa jäähdytysjärjestelmä. Perehdymme sen toimintaan, huoltoon ja vian etsintään. Kuvasarja.
7 sivua – lehti 01/2012
5,00 € -
Merimoottorit -osa 4 / Voitelu
5,00 € Add to cartMerimoottorit -osa 4 / Voitelu
Voitelu saa asiat luistamaan, myös moottorissa. Se vähentää kitkaa, hidasta kulumista ja viilentää kuumia osia. Voitelujärjestelmän huolto on helppoa, mutta moottorin toiminnan kannalta välttämätöntä.
Käymme läpi tarkistuskohteet, öljyn, filttereitten vaihdot ja vastaamme muutamiin useimmin kysyttyihin kysymyksiin.
9 sivua – lehti 02/2012
5,00 € -
Merimoottorit -osa 6 / Merivaihde- ja vetojärjestelmät
5,00 € Add to cartMerimoottorit -osa 6 / Merivaihde- ja vetojärjestelmät
Merivaihteella ja vetolaitteella on oleellinen osa veneen liikuttamisessa, vaikka niitä ei voikaan lukea moottorin osiksi. Tarkastelemme pintapuolisesti laitteita, jotka siirtävät moottorin voiman veteen.
7 sivua – lehti 04/2012
5,00 € -
Miten jäljittää moottorimelu?
3,00 € Add to cartMiten jäljittää moottorimelu?
Aloita mahdollisimman kaukaa moottorista. Mene keulaan ja paina korva kiinni runkoon… ja tarkista asteittain nämä viisi kohtaa…
1 sivu – lehti 07/2005
3,00 €