Showing 136–150 of 253 results

Jos et ole vielä kestotilaaja: A. Osta yksittäinen juttu (vain 3 tai 5 €/kpl, hinta laajuuden mukaan) B. Osta koko numero. C. Tee digilehden vuositilaus. Hyödyllisiä lukuhetkiä!
  • Marinoidaan moottori

    3,00 
    Add to cart

    Marinoidaan moottori

    Uudet venemoottorit maksavat maltaita. Käytetystä automoottorista voi kuitenkin rakentaa lähes uudenveroisen venedieselin puoleen hintaan. Tässä siis resepti dieselmoottorin marinointiin!

    4 sivua – lehti 09/2006

    Category: Tags: ,
    3,00 
  • Märkä pakoputki

    3,00 
    Add to cart

    Märkä pakoputki

    Märkä pakoputki -pitkä oppimäärä

    Venemoottorin vesijäähdytteiseen pakoputkeen liittyy useita erittäin hankalasti hallittavia ilmiöitä. Näistä on syytä olla perillä niin omistajanakuin matkustajana.

    5 sivua – lehti 05/2005

    Category: Tag:
    3,00 
  • Konehuone – Uutta tekniikkaa 11/2013

    3,00 
    Add to cart

    Konehuone – Uutta tekniikkaa 11/2013

    Uudet TDI-teholuokat

    Mercury Dieselin TDI-moottorit siirtyvät päivitettyinä uuteen vuosikertaan.

    2 sivua – lehti 11/2013

    Category: Tag:
    3,00 
  • Konehuone – Uutta tekniikkaa 10/2011

    3,00 
    Add to cart

    Konehuone – Uutta tekniikkaa 10/2011

    Paluu perusasioihin

    Mercury ei hifistele uudella 150-hevosvoimaisella nelitahtikoneellaan, vaan vanha amerikkalainen sananlasku on voimissaan: mikään ei korvaa kuutio tuumia.

    2 sivua – lehti 10/2011

    Category: Tag:
    3,00 
  • Meridieselin oikea käyttö

    3,00 
    Add to cart

    Meridieselin oikea käyttö

    Meridieselin oikea käyttö on yhtä tärkeää kuin sen huolto.

    4 sivua – lehti 07/2005

    Category: Tag:
    3,00 
  • Meridieselin pakokaasujen lämpömittaukset

    3,00 
    Add to cart

    Meridieselin pakokaasujen lämpömittaukset

    Pakokaasujen lämpötilan mittaaminen pakosarjasta tilapäisellä anturilla tai moottoriin kiinteästi asennetulla mittarilla on tehokas tapa määrittää koneen todellista kuormitusta. Sen avulla voidaan hallita vaarallisia ylikuormitustilanteita tai jäähdytyskatkoksia. Ylikuormituksen ja ylikuumenemisen aiheuttama piikki on dieselissä kohtalokas häiriö. Sen vaikutukset voivat ulottua männän yläpäähän, pakoventtiileihin, pakosarjaan, sylinterikanteen ja sen istukoihin, ruiskusumuttimeen… Lue aiheesta lisää Matti Karhusen artikkelissa.

    4 sivua – lehti 06/2007

    Category: Tag:
    3,00 
  • Meridieselin scuffing ja blow-by

    3,00 
    Add to cart

    Meridieselin scuffing ja blow-by

    Männänrengasvyöhykkeen kiinitarttumista (scuffing), ohivuodosta (blow-by) ja huohotuksesta johtuvista vaurioista on kirjoitettu niukasti. Vitsit ovat vähissä, jos tämä lottovoitto osuu kohdalle.

    4 sivua – lehti 05/2006

    Category: Tag:
    3,00 
  • Meridieselin voinnin selvittäminen

    3,00 
    Add to cart

    Meridieselin voinnin selvittäminen

    Suodatinpanostutkimuksella tietoa meridieselin voinnista

    Osa venekansasta tuntuu uskovan dieselmoottorin ikuiseen toimintakykyyn. Tarkemmin katsottuna pienikin diesel on hienomekaaninen valmiste, johon liittyy vioittumisriski.

    3 sivua – lehti 06/2005

    Category: Tag:
    3,00 
  • Merimoottorit -osa 1 / Merimoottorin anatomia

    5,00 
    Add to cart

    Merimoottorit -osa 1 / Merimoottorin anatomia

    Uudessa kuusiosaisessa sarjassa käymme läpi venemoottorin toiminnan, huollon ja korjauksen. Aloitamme yleiskatsauksella moottorista ja sen apulaitteista.

    8 sivua – lehti 11/2011

    Tämän juttusarjan seuraavissa numeroissa käymme läpi:

    Poltto ainejärjestelmät
    Venemestari 12/2011
    Jäähdytys järjestelmän osat
    Venemestari 1/2012
    Voitelu
    Venemestari 2/2012
    Kuinka moottori käyttää ilmaa ja kuinka se hankkiutuu eroon palamisjätteistä
    Venemestari 3/2012
    Kuinka moottorin liike-energiaa muutetaan venettä eteenpäin työntäväksi voimaksi
    Venemestari 4/2012

    Category: Tag:
    5,00 
  • Merimoottorit -osa 5 / Imu- ja pakokaasujärjestelmät

    5,00 
    Add to cart

    Merimoottorit -osa 5 / Imu- ja pakokaasujärjestelmät

    Polttoaine tarvitsee happea palaaksen, joten voidaan sanoa hyvinkin moottorin hengittävän. Männän aikaansaama alipaine imee ilmaa ja mäntä työntää pakokaasut ulos moottorista. Tutkimme seuraavassa tarkemmin ilmanvaihdon tekniikkaa.

    7 sivua – lehti 03/2012

    Category: Tag:
    5,00 
  • Merimoottorit -osa 2 / Polttoainejärjestelmä

    5,00 
    Add to cart

    Merimoottorit -osa 2 / Polttoainejärjestelmä

    Merimoottorisarjan toisessa osassa tarkastelmme lähemmin polttoainetta ja erilaisia polttoainejärjestelmiä. Tämän jutun luettuasi tiedät, kuinka moottori saa polttoainetta. Opit myös ehkäisemään ja havaitsemaan polttoainejärjestelmän vikoja ja joissain määrin korjaamaan niitä.

    9 sivua – lehti 12/2011

    Category: Tag:
    5,00 
  • Merimoottorit -osa 3 / Jäähdytysjärjestelmä

    5,00 
    Add to cart

    Merimoottorit -osa 3 / Jäähdytysjärjestelmä

    Merimoottoreita käsittelevässä sarjassamme on vuorossa jäähdytysjärjestelmä. Perehdymme sen toimintaan, huoltoon ja vian etsintään. Kuvasarja.

    7 sivua – lehti 01/2012

    Category: Tag:
    5,00 
  • Merimoottorit -osa 4 / Voitelu

    5,00 
    Add to cart

    Merimoottorit -osa 4 / Voitelu

    Voitelu saa asiat luistamaan, myös moottorissa. Se vähentää kitkaa, hidasta kulumista ja viilentää kuumia osia. Voitelujärjestelmän huolto on helppoa, mutta moottorin toiminnan kannalta välttämätöntä.

    Käymme läpi tarkistuskohteet, öljyn, filttereitten vaihdot ja vastaamme muutamiin useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

    9 sivua – lehti 02/2012

    Category: Tag:
    5,00 
  • Merimoottorit -osa 6 / Merivaihde- ja vetojärjestelmät

    5,00 
    Add to cart

    Merimoottorit -osa 6 / Merivaihde- ja vetojärjestelmät

    Merivaihteella ja vetolaitteella on oleellinen osa veneen liikuttamisessa, vaikka niitä ei voikaan lukea moottorin osiksi. Tarkastelemme pintapuolisesti laitteita, jotka siirtävät moottorin voiman veteen.

    7 sivua – lehti 04/2012

    Category: Tag:
    5,00 
  • Miten jäljittää moottorimelu?

    3,00 
    Add to cart

    Miten jäljittää moottorimelu?

    Aloita mahdollisimman kaukaa moottorista. Mene keulaan ja paina korva kiinni runkoon… ja tarkista asteittain nämä viisi kohtaa…

    1 sivu – lehti 07/2005

    Category: Tag:
    3,00