Näytetään tulokset 136–150 / 256
-
Luotettava moottori on turvallisuustekijä
3,00 € Lisää ostoskoriinLuotettava moottori on turvallisuustekijä
Veneen dieselmoottoria kannattaa huoltaa säännöllisesti, jotta se käy nätisti ja toimii varmasti. Käymme läpi tärkeimmät tarkistus- ja huoltokohteet.
4 sivua – lehti 07/2007
3,00 € -
Makeavesijäähdytysjärjestelmän huolto
3,00 € Lisää ostoskoriinMakeavesijäähdytysjärjestelmän huolto
Jäähdytysjärjestelmä tiiviiksi
Jos moottorisi alta pilsissä näkyy jäämiä glykolivuodosta, on aika tutkailla jäähdytysjärjestelmää. Näytämme, miten yleiselle Martecin makeavesisarjalle tehdään yksinkertainen huolto. Kuvasarja.
makeavesijärjestelmä * makeavesijärjestelmän huolto * tee se itse
2 sivua – lehti 07/2013
3,00 € -
Marinoidaan moottori
3,00 € Lisää ostoskoriinMarinoidaan moottori
Uudet venemoottorit maksavat maltaita. Käytetystä autonmoottorista voi kuitenkin rakentaa lähes uudenveroisen venedieselin puoleen hintaan. Tässä siis resepti dieselmoottorin marinointiin!
dieselmoottori * moottorin marinointi
4 sivua – lehti 09/2006
3,00 € -
Märkä pakoputki
3,00 € Lisää ostoskoriinMärkä pakoputki
Märkä pakoputki -pitkä oppimäärä
Venemoottorin vesijäähdytteiseen pakoputkeen liittyy useita erittäin hankalasti hallittavia ilmiöitä. Näistä on syytä olla perillä niin omistajanakuin matkustajana.
5 sivua – lehti 05/2005
3,00 € -
Konehuone – Uutta tekniikkaa 11/2013
3,00 € Lisää ostoskoriinKonehuone – Uutta tekniikkaa 11/2013
Uudet TDI-teholuokat
Mercury Dieselin TDI-moottorit siirtyvät päivitettyinä uuteen vuosikertaan.
2 sivua – lehti 11/2013
3,00 € -
Konehuone – Uutta tekniikkaa 10/2011
3,00 € Lisää ostoskoriinKonehuone – Uutta tekniikkaa 10/2011
Paluu perusasioihin
Mercury ei hifistele uudella 150-hevosvoimaisella nelitahtikoneellaan, vaan vanha amerikkalainen sananlasku on voimissaan: mikään ei korvaa kuutio tuumia.
2 sivua – lehti 10/2011
3,00 € -
Meridieselin oikea käyttö
3,00 € Lisää ostoskoriinMeridieselin oikea käyttö
Moottorivaurioihin voi johtaa paitsi ylläpidon laiminlyönnit ja epäonnistumiset myös virheellinen käyttö. Nämä asiat kulkevat kimpassa: toinen on turhaa ellet pidä huolta toisestakin. Meridieselin oikea käyttö on yhtä tärkeää kuin sen huolto.
meridiesel * meridieselin huolto
4 sivua – lehti 07/2005
3,00 € -
Meridieselin pakokaasujen lämpömittaukset
3,00 € Lisää ostoskoriinMeridieselin pakokaasujen lämpömittaukset
Pakokaasujen lämpötilan mittaaminen pakosarjasta tilapäisellä anturilla tai moottoriin kiinteästi asennetulla mittarilla on tehokas tapa määrittää koneen todellista kuormitusta. Sen avulla voidaan hallita vaarallisia ylikuormitustilanteita tai jäähdytyskatkoksia. Ylikuormituksen ja ylikuumenemisen aiheuttama piikki on dieselissä kohtalokas häiriö. Sen vaikutukset voivat ulottua männän yläpäähän, pakoventtiileihin, pakosarjaan, sylinterikanteen ja sen istukoihin, ruiskusumuttimeen… Lue aiheesta lisää Matti Karhusen artikkelissa.
4 sivua – lehti 06/2007
3,00 € -
Meridieselin scuffing ja blow-by
3,00 € Lisää ostoskoriinMeridieselin scuffing ja blow-by
Männänrengasvyöhykkeen kiinitarttumista (scuffing), ohivuodosta (blow-by) ja huohotuksesta johtuvista vaurioista on kirjoitettu niukasti. Vitsit ovat vähissä, jos tämä lottovoitto osuu kohdalle.
4 sivua – lehti 05/2006
3,00 € -
Meridieselin voinnin selvittäminen
3,00 € Lisää ostoskoriinMeridieselin voinnin selvittäminen
Suodatinpanostutkimuksella tietoa meridieselin voinnista
Osa venekansasta tuntuu uskovan dieselmoottorin ikuiseen toimintakykyyn. Tarkemmin katsottuna pienikin diesel on hienomekaaninen valmiste, johon liittyy vioittumisriski.
suodatinpanostutkimus * meridiesel
3 sivua – lehti 06/2005
3,00 € -
Merimoottorit -osa 1 / Merimoottorin anatomia
5,00 € Lisää ostoskoriinMerimoottorit -osa 1 / Merimoottorin anatomia
Uudessa kuusiosaisessa sarjassa käymme läpi venemoottorin toiminnan, huollon ja korjauksen. Aloitamme yleiskatsauksella moottorista ja sen apulaitteista.
8 sivua – lehti 11/2011
Tämän juttusarjan seuraavissa numeroissa käymme läpi:
• Poltto ainejärjestelmät
Venemestari 12/2011
• Jäähdytys järjestelmän osat
Venemestari 1/2012
• Voitelu
Venemestari 2/2012
• Kuinka moottori käyttää ilmaa ja kuinka se hankkiutuu eroon palamisjätteistä
Venemestari 3/2012
• Kuinka moottorin liike-energiaa muutetaan venettä eteenpäin työntäväksi voimaksi
Venemestari 4/20125,00 € -
Merimoottorit -osa 5 / Imu- ja pakokaasujärjestelmät
5,00 € Lisää ostoskoriinMerimoottorit -osa 5 / Imu- ja pakokaasujärjestelmät
Polttoaine tarvitsee happea palaaksen, joten voidaan sanoa hyvinkin moottorin hengittävän. Männän aikaansaama alipaine imee ilmaa ja mäntä työntää pakokaasut ulos moottorista. Tutkimme seuraavassa tarkemmin ilmanvaihdon tekniikkaa.
7 sivua – lehti 03/2012
5,00 € -
Merimoottorit -osa 2 / Polttoainejärjestelmä
5,00 € Lisää ostoskoriinMerimoottorit -osa 2 / Polttoainejärjestelmä
Merimoottorisarjan toisessa osassa tarkastelmme lähemmin polttoainetta ja erilaisia polttoainejärjestelmiä. Tämän jutun luettuasi tiedät, kuinka moottori saa polttoainetta. Opit myös ehkäisemään ja havaitsemaan polttoainejärjestelmän vikoja ja joissain määrin korjaamaan niitä.
9 sivua – lehti 12/2011
5,00 € -
Merimoottorit -osa 3 / Jäähdytysjärjestelmä
5,00 € Lisää ostoskoriinMerimoottorit -osa 3 / Jäähdytysjärjestelmä
Merimoottoreita käsittelevässä sarjassamme on vuorossa jäähdytysjärjestelmä. Perehdymme sen toimintaan, huoltoon ja vian etsintään. Kuvasarja.
7 sivua – lehti 01/2012
5,00 € -
Merimoottorit -osa 4 / Voitelu
5,00 € Lisää ostoskoriinMerimoottorit -osa 4 / Voitelu
Voitelu saa asiat luistamaan, myös moottorissa. Se vähentää kitkaa, hidasta kulumista ja viilentää kuumia osia. Voitelujärjestelmän huolto on helppoa, mutta moottorin toiminnan kannalta välttämätöntä.
Käymme läpi tarkistuskohteet, öljyn, filttereitten vaihdot ja vastaamme muutamiin useimmin kysyttyihin kysymyksiin.
9 sivua – lehti 02/2012
5,00 €