3,00 €
Hyvä vene kestää sukupolvesta toiseen. Moottorin kohdalla tilanne on toinen, sillä rauta ruostuu ja osat kuluvat. Vuosein saatossa myös varaosien saanti vaikeutuu. Edessä on voimalaitteen vaihto, mutta kuinka työläästä operaatiosta onkaan kyse?
4 sivua – lehti 08/2008
Tutustu myös
-
Hyvästit dieselille, sähkömoottori tilalle
3,00 € Lisää ostoskoriinHyvästit dieselille, sähkömoottori tilalle
Dieselin vaihto sähköön, osa 1
Primeur 700 Tender on suosittu päiväretkivene Euroopassa, Suomessa venemalli on kuitenkin vähemmän tunnettu. Vene oli Suomeen tullessaan varustettu dieselmoottorilla, mutta se oli tarkoitus sähköistää ja asentaa siihen Bellmarinen sähkömoottori ja akusto. Tenderin sähköisen version koeajosta tullaan raportoimaan jossakin Venemestarin seuraavissa numerossa. Kuvasarja moottorin vaihdosta.
5 sivua – lehti 6/2021
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorit, Näin se tehdään, sähkömoottori3,00 € -
Konehuone 2/2021
3,00 € Lisää ostoskoriinKonehuone 2/2021
Esittelyssä Yamaha F225/250/300 4,2L V6. Muotojen lisäksi V6-malleihin on omaksuttu myös uutta teknologiaa. Kenties merkittävin niistä on steer-by-wire-mallien sähköinen DES-ohjaus (Digital Electric Steering). Se on täysin moottoriin sisään rakennettu järjestelmä, joka paitsi parantaa veneen ohjaustuntumaa kaikissa tilanteissa.
2 sivua – lehti 2/2021.
Osasto: Artikkelit Avainsana tuotteelle Moottorit3,00 € -
Sisämoottorin kausihuolto
3,00 € Lisää ostoskoriinSisämoottorin kausihuolto
Sisämoottorin kausihuolto on helppo tehdä itse. Kun huoltokohteet ja tarvittavat toimenpiteet ovat selvillä, hommaan ei useinkaan kulu puolta päivää enempää. Iso osa huoltotoimista voidaan tehdä veneen ollessa vielä vedessä, koska silloin moottoria on helppo käyttää ja saada voiteluaineet juokseviksi. Kauden viimeisen käynnistyksen yhteydessä kannattaa myös tarkkailla, ettei näkyviä vesi- tai öljyvuotoja esiinny.
4 sivua – lehti 10/2021
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorihuollot, Moottorit, Tee-se-itse3,00 € -
Keskimoottoriveneen kolmilapaisen potkurin vaihto nelilapaiseen
3,00 € Lisää ostoskoriinKeskimoottoriveneen kolmilapaisen potkurin vaihto nelilapaiseen
Tällä kertaa kimmokkeena potkurin vaihdolle ei ollut klassinen tilanne, jossa kiville karahtanut rusetti vaati vaihtoa uuteen. Kolmilapaisen potkurin vaihto nelilapaiseen syntyi tarpeesta parantaa ja vakauttaa keskimoottoriveneen kulkua sekä saada ohjaushytin äänimaailmaa miellyttävämmäksi.
3 sivua – lehti 11–12/2020
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorit, Tee-se-itse3,00 €