5,00 €
Polttoaine tarvitsee happea palaaksen, joten voidaan sanoa hyvinkin moottorin hengittävän. Männän aikaansaama alipaine imee ilmaa ja mäntä työntää pakokaasut ulos moottorista. Tutkimme seuraavassa tarkemmin ilmanvaihdon tekniikkaa.
7 sivua – lehti 03/2012
Kuvaus
7 sivua – lehti 03/2012. Tutkimme tarkemmin ilmanvaihdon tekniikkaa.
Tutustu myös
-
Testissä integroidulla akulla varustetut sähköperämoottorit
5,00 € Lisää ostoskoriinTestissä integroidulla akulla varustetut sähköperämoottorit
Venemestari laittoi testiin kaksi integroidulla akulla varustettua sähköperämoottoria, Epropulsion Spirit 1 ja Torqeedo Travel 1103 C. Yhdysrakenteinen akku parantaa sähköperämoottorin kilpailuasetelmaa huimasti pienten veneiden voimanlähteenä.
5 sivua – lehti 5/2020
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorit, perämoottorit, sähkömoottori, Testit5,00 € -
Langaton ahtopainemittari – Pieniä paineita
3,00 € Lisää ostoskoriinLangaton ahtopainemittari – Pieniä paineita
Tässä on esimerkki todellisesta tee-se-itse-ahtopainemittarista. Ongelmana oli, että haluttiin langattomat ahtopainemittarit, ja mahdollisimman edullisesti. Tällä kertaa ei ollut tarvetta jatkuvasti toiminnassa oleville mittareille, vaan tarkoitus vain oli löytää, miksi kahdessa moottorissa oli epätasapainoisuutta. Ongelma ratkaistiin varsin yllättävällä tavalla ja varsin edullisesti.
3 sivua – lehti 11–12/2020
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorit, Tee-se-itse3,00 € -
Sisämoottorin kausihuolto
3,00 € Lisää ostoskoriinSisämoottorin kausihuolto
Sisämoottorin kausihuolto on helppo tehdä itse. Kun huoltokohteet ja tarvittavat toimenpiteet ovat selvillä, hommaan ei useinkaan kulu puolta päivää enempää. Iso osa huoltotoimista voidaan tehdä veneen ollessa vielä vedessä, koska silloin moottoria on helppo käyttää ja saada voiteluaineet juokseviksi. Kauden viimeisen käynnistyksen yhteydessä kannattaa myös tarkkailla, ettei näkyviä vesi- tai öljyvuotoja esiinny.
4 sivua – lehti 10/2021
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorihuollot, Moottorit, Tee-se-itse3,00 € -
Purjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
5,00 € Lisää ostoskoriinPurjevenevetolaitteen kumitiivisteen vaihto
Purjevenevetolaitteen tiivistekumi on paljon vartijana, joten sen kuntoa tulee seurata. Jos kumin ikä ei ole tiedossa, se on päässyt haperoituimaan tai muuten vaurioitunut, se pitää vaihtaa välittömästi. Kumitiivisteen vaihto on iso ja kallis työ, koska se edellyttää moottorin siirtämistä ja toisinaan jopa moottorin poistamista veneestä. Jos työn tekee itse, säästää pitkän pennosen, mutta nyt seuraamme miten ammattilainen hoitaa homman. Kuvasarja
8 sivua – lehti 11–12/2020
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Moottorit, purjevene, Tee-se-itse5,00 €