3,00 €
Venemestarin potkurikoulun kolmannessa osassa perehdymme lapojen lukumäärään, kuppiin ja kulmaan.
4 sivua – lehti 3/2024
potkuri
Tutustu myös
-
Pilvet meren pinnalla – sää, osa 2: näkyvyys
5,00 € Lisää ostoskoriinPilvet meren pinnalla – sää, osa 2: näkyvyys
Veneily muuttuu hankalaksi, kun sää peittää näkyvyyden ympäristöön. Koska sumu, usva tai sade häiritsevät näkyvyyttä, on syytä perehtyä niihin, jotta voimme veneillä turvallisesti.
6 sivua – lehti 6/2021
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Näin se toimii, Sää, Veneily5,00 € -
Näin se toimii: Kestävä veneily
5,00 € Lisää ostoskoriinNäin se toimii: Kestävä veneily
Ympäristön huomioiminen on veneilijälle aina kunnia-asia. Kuljetamme roskat jäteastioihin ja tyhjennämme wc-jätteet septipisteisiin. Tiskauskin on siirtynyt pääasiassa satamien tiskauspaikoille. Hiljalleen myös veneala alkaa nostaa kestävää kehitystä paremmin esille. Artikkelissa esitellään niitä tekijöitä, joista veneilyn ekologisuus ja hiilijalanjälki syntyvät, sekä keinoja säästää energiaa ja generoida sitä mahdollisimman pienillä päästöillä.
4,5 sivua – lehti 7–8/2023.
kestävä veneily
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Näin se toimii, Ympäristö5,00 € -
Näin se toimii: N2000-karttauudistus
3,00 € Lisää ostoskoriinNäin se toimii: N2000-karttauudistus
Näin se toimii: N2000-karttauudistus. Merikartat uudistuvat lähivuosina alue kerrallaan, kun alkukesästä Perämereltä alkanut väylä- ja merikarttauudistus ottaa käyttöön yhtenäisen N2000-korkeusjärjestelmään sidotun syvyystietojen vertaustason. Mikä muuttuu ja miten?
3 (2) sivua – lehti 9/2022
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle merikartat, Näin se toimii3,00 € -
Automaattiohjaus – Ota apukuski avuksi
3,00 € Lisää ostoskoriinAutomaattiohjaus – Ota apukuski avuksi
Pidemmällä reissulla jonkinlainen automaattiohjaus on enemmän kuin tervetullut apu. Valtameripurjehtijat ovat jo pitkään käyttäneet tuuliperäsimiä. Ne ovat käteviä apulaitteita, jotka asennetaan veneen perään ja joita on saatavilla eri malleja. Parasta niissä on se, että ne eivät käytä laisinkaan sähköä. Tuuliperäsinten ohella apua itseohjautuvuuteen saa myös autopiloteista. Autopiloteissa on tuuliperäsimiä enemmän säätövaihtoehtoja ja ohjelmoituja toimintoja, mutta toisaalta ne tarvitsevat sähköä toimiakseen. Kummassakin itseohjaustyypissä on etunsa ja haittansa. Ei ole myöskään tavatonta, että veneessä on sekä autopilotti että tuuliperäsin. Jutussa tietoa avuksi automaattiohjauksen valintaan.
5 sivua – lehti 1/2022
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Näin se toimii, Tee-se-itse3,00 €