3,00 €
NMEA-väylän lisäksi veneilijä saattaa törmätä muihinkin väyliin, sillä laitevalmistajat ovat kehittäneet omia väyläratkaisujaan, joko laajentamalla tai muokkaamalla NMEA-standardia tai kehittämällä aivan omanlaisia ratkaisuja.
2 sivua – lehti 03/2007
Tutustu myös
-
Veneen talvehtiminen – älä unohda venettäsi talveksi
0,00 €Veneen talvehtiminen – älä unohda venettäsi talveksi
Valtaosa suomalaisten pienistä ja isommistakin veneistä talvehtii edelleen ulkona peiteltynä kuntien ja venekerhojen veneidensäilytysalueilla. Vaikka vene on nostettu teloille tukevasti, syyshuollot tehty ja peitteet aseteltu hyvin, ei venettä silti saisi unohtaa telakalle.
4 sivua – 11–12/2019
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle tiedot ja taidot, Veneily0,00 € -
Varaudu yllätykseen – varmana vesillä
3,00 € Lisää ostoskoriinVaraudu yllätykseen – varmana vesillä
Karu fakta on, että kesän vesiliikenteessä kolisee. Veneiden väliset yhteentörmäykset ovat hyvin harvinaisia, mutta karilleajot hyvin yleisiä. Tiedolla, taidolla ja ennakoivilla huoltotoimilla ennaltaehkäistään monia onnettomuuksia ja vaaratilanteita. Joskus paraskaan varautuminen ei kuitenkaan riitä. ja silloin kun tilanne on päällä, kiperät ongelmat pitää pystyä ratkaisemaan nopeasti ja päättäväisesti.
5 sivua – lehti 7–8/2021
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Veneenkäsittely ja turvallisuus, Veneily3,00 € -
Tarkista hätämerkinantovälineesi
3,00 € Lisää ostoskoriinTarkista hätämerkinantovälineesi
Vain toimivista hätämerkinantovälineistä on hyötyä. Veneen katsastusvarusteisiin kuuluvat erilaiset hätämerkinantovälineet. Tämä koskee kaikkia paitsi aivan pienimpiä aluksia. Niiden kunnon tarkistaminen on veneen päällikön vastuulla.
2 sivua – lehti 7–8/2021
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Sää, Veneily3,00 € -
Keulapurjeen trimmaus – Parasta purjehdusta, osa 3
3,00 € Lisää ostoskoriinKeulapurjeen trimmaus – Parasta purjehdusta, osa 3
Parasta purjehdusta -juttusarjan kolmannessa osassa käymme läpi keulapurjeen trimmausta. Keulapurjetta eli pienempää fokkaa tai isompaa maston takapuolelle ulottuvaa genoaa kuvataan usein purjeilla liikkuvan veneen ”moottoriksi”, sillä se tuottaa suurimman osan venettä eteenpäin vievästä voimasta. Siksi on selvää, että keulapurjeen trimmaamiselle kannattaa uhrata muutama ajatus. #purjeet
4 sivua – lehti 4/2022
Osasto: Artikkelit Avainsanat tuotteelle Näin se tehdään, Purjeet, Purjehdus, Veneily, veneilytaito3,00 €