Saimaan kanavan kaikkien kahdeksan alaportin uusiminen on saatu päätökseensä. Liikennöinti kanavalla aloitettiin viime perjantaina 17.5.
– Vuonna 2016 aloitettu Saimaan kanavan alaporttien uusimisprojekti saatiin päätökseensä aikataulussaan. Huhti-toukokuussa teimme koekäyttötestauksia ja nyt pääsimme avaamaan koko kanavan liikenteelle” kertoo yksikön päällikkö Tero Sikiö Väylästä.
Kanavan alkuperäiset portit on rakennettu 1960-luvulla eivätkä ne enää soveltuneet nykyisen kaltaiselle talviliikenteelle. Uudet portit ovat kestävämpiä ja edeltäjiään helpompia huoltaa.
Saimaan kanavan merkittävimpiin käyttäjiin kuuluvat Stora Enson Imatran tehtaat. Sen satamaan tuodaan laivoilla raakapuuta, ja Saimaalta lähtee paperirullia Keski-Eurooppaan. Säännöllistä rahtiliikennettä on yhdeksään satamaan, joista pohjoisimmat sijaitsevat Siilinjärvellä ja Joensuussa.
Neljäkymmentäkolme kilometriä pitkä Saimaan kanava on tärkein Suomen kanavista. Kanava yhdistää Saimaan Suomenlahteen. Kanavasta lähes puolet sijaitsee Venäjältä vuokratulla alueella.
Sulkuja ohjataan Mälkiän ja Brusnitchnoen kaukokäyttökeskuksista.Saimaan kanava on avoinna veneilylle koko veneilysesongin ajan ympäri vuorokauden. Kanavan kaikki kahdeksan sulkua ovat mitoiltaan ja tekniikaltaan samanlaisia. Suurin laivakoko on 82,5 x 12,6 x 4,35 metriä ja alikulkukorkeus 24,5 metriä.
Saimaan kanavan kauttakulkuohjeet, lupalomakkeet, liikennöintiohjeet sekä lisätietoa luotsauksesta löytyvät Väylän sivuilta.
Kuvat:vayla.fi