Keväällä takaisin XO Boatsin puikkoihin hypännyt Erkki Talvela on aikanaan perustanut yrityksen yhdessä Sakari Mattilan kanssa. Mattilan itsenäinen yritys suunnittelee venemerkille uusia malleja myös tulevaisuudessa.
Uudet XO-mallit tuotetaan prosessimallilla, jossa yhtä runkoa pystytään hyödyntämään kustannustehokkaasti useissa erilaisissa venemalleissa. Samaa valmistustapaa ja suunnittelufilosofiaa on hyödynnetty aiemmin muun muassa Axopar-venemerkissä.
XO:n kohdalla uusien menetelmien omaksuminen mahdollistaa hinnaltaan entistä kilpailukykyisemmän malliston rakentamisen, eikä tavoitteena ole vähempää kuin alumiiniveneiden markkinan mullistaminen.
Mallistouudistuksen myötä kaikkien tulevien XO-mallien alumiinirunko muuttuu aiempaa leveämmäksi. Suurempi leveys mahdollistaa väljemmät sisätilat ja paremman vakauden. Kovaan keliin ja ajoon suunnitelluista ajo-ominaisuuksista ei kuitenkaan tingitä.
Ensimmäinen uusi runko on 8,1 metriä pitkä, ja se tulee käyttöön XO:n uudessa 260-mallisarjassa. Rungolle suunnitellaan neljä eri mallia, jotka ovat Open, T-top, Cabin ja DFNDR. Ensimmäisenä julkistetaan pohjoismaisiin olosuhteisiin ja yhteysvenekäyttöön sopiva XO 260 Cabin.
260-sarja tulee olemaan uuden XO-malliston pienin kokoluokka eli se korvaa aiemmat 240-, 250- ja DFNDR-mallit. Kasvavista mitoista huolimatta uutuuksien hinnat tulevat olemaan entistä kilpailukykyisempiä. Esimerkiksi 260 Cabinin lähtöhinnaksi 225-hevosvoimaisellle Mercury-perämoottorilla varustettuna on vahvistettu 89 000 euroa.
Mallistouudistuksen myötä XO Boatsin tavoitteena on globaali laajentuminen ja voimakas myynnin kasvu, joka mahdollistaa useasta kokoluokasta ja mallisarjasta koostuvan malliston tehokkaan ympärivuotisen sarjatuotannon.