Mallistomullistus XO:lle

Keväällä takaisin XO Boatsin puikkoihin hypännyt Erkki Talvela on aikanaan perustanut yrityksen yhdessä Sakari Mattilan kanssa. Mattilan itsenäinen yritys suunnittelee venemerkille uusia malleja myös tulevaisuudessa.

Uudet XO-mallit tuotetaan prosessimallilla, jossa yhtä runkoa pystytään hyödyntämään kustannustehokkaasti useissa erilaisissa venemalleissa. Samaa valmistustapaa ja suunnittelufilosofiaa on hyödynnetty aiemmin muun muassa  Axopar-venemerkissä.

XO:n kohdalla uusien menetelmien omaksuminen mahdollistaa hinnaltaan entistä kilpailukykyisemmän malliston rakentamisen, eikä tavoitteena ole vähempää kuin alumiiniveneiden markkinan mullistaminen.

Mallistouudistuksen myötä kaikkien tulevien XO-mallien alumiinirunko muuttuu aiempaa leveämmäksi. Suurempi leveys mahdollistaa väljemmät sisätilat ja paremman vakauden. Kovaan keliin ja ajoon suunnitelluista ajo-ominaisuuksista ei kuitenkaan tingitä.

Ensimmäinen uusi runko on 8,1 metriä pitkä, ja se tulee käyttöön XO:n uudessa 260-mallisarjassa. Rungolle suunnitellaan neljä eri mallia, jotka ovat Open, T-top, Cabin ja DFNDR. Ensimmäisenä julkistetaan pohjoismaisiin olosuhteisiin ja yhteysvenekäyttöön sopiva XO 260 Cabin.

260-sarja tulee olemaan uuden XO-malliston pienin kokoluokka eli se korvaa aiemmat 240-, 250- ja DFNDR-mallit. Kasvavista mitoista huolimatta uutuuksien hinnat tulevat olemaan entistä kilpailukykyisempiä. Esimerkiksi 260 Cabinin lähtöhinnaksi 225-hevosvoimaisellle Mercury-perämoottorilla varustettuna on vahvistettu 89 000 euroa.

Mallistouudistuksen myötä XO Boatsin tavoitteena on globaali laajentuminen ja voimakas myynnin kasvu, joka mahdollistaa useasta kokoluokasta ja mallisarjasta koostuvan malliston tehokkaan ympärivuotisen sarjatuotannon.

www.xoboats.com

Lue myös: