Vanhan, vuonna 1982 rakennetun Lillholmenin sillan purkutyöt käynnistyvät helmikuun toisella viikolla ja sillan alittava veneväylä siirretään myös uuteen paikkaan kesään 2021 mennessä. Veneväylä on vanhan sillan purkamisen jälkeen käytössä koko työn ajan. Sillan telineisiin tehtävän kulkuaukon leveys on 10 ja korkeus 6 metriä.
Lillholmenin vanhan sillan alituskorkeus on ollut vain 1,7 metriä ja se on ollut kesäaikaan vilkkaasti liikennöity veneväylä. Uuden sillan alikulkukorkeus nousee kuuteen metriin, mikä vähentää merkittävästi sillan avausmääriä ja sujuvoittaa samalla myös tieliikennettä.
– Vanhassa sillassa on ollut viime vuosina paljon käyttöongelmia, joten meille on tärkeää, että läppäsilta saadaan toimintavarmaksi. Uudistuksen myötä poistuu läpän itsepalvelukäyttö ja sillan käyttö tulee turvallisemmaksi. Avaus suoritetaan jatkossa kamerayhteyksien avulla hallitusti valvomosta, kertoo Varsinais-Suomen ELY-keskuksen siltainsinööri Ari Salo.
Uusi näyttävä silta on suunniteltu paitsi käytännölliseksi myös kauniisti maisemaan istuvaksi ja sen kokonaispituus on 254 metriä. Sillan keskellä on avattava läppä. Uuden sillan hyötyleveys kasvaa 9 metriin lähes puolella vanhan läppäsillan 5,6 metriseen leveyteen nähden.
Lillholmenin sillan uusimistyön yhteydessä rakennetaan uusi myös virtausaukko Lillholmenin saaren eteläpuolelle. Rakennustyöt valmistuvat kokonaisuudessaan vuoden 2022 loppuun mennessä.