Seitsemäntoista finalistia tavoitteli taas Best of Boats Award 2021 -arvonimeä. Suomalaisia veneitä finaaliin oli päässyt neljä, Axopar 22 Spyder, Silver Shark, Finnmaster T9 ja Saxdor 320. Voittajat julkaistiin Berliinissä Boat & Fun Berlinin ensimmäisenä päivänä, 11.11.2021.
Vuodesta 2014 järjestetyn kilpailun kansainvälinen tuomaristo koostuu moottorivenealan venetoimittajista ja asiantuntijoista eri puolilta maailmaa. Tuomaristossa on mukana myös Venemestari-lehden päätoimittaja Jan Sjölund. Kyse ei ole siis kauneuskilpailusta, vaan kaikki osallistuvat veneet on ajettu ja testattu ennen lopullista finalistien valintaa.
Kategorioita on viisi ja ne on nimetty lähinnä veneilijän käyttötarpeen mukaisesti. Ensimmäinen on
BEST FOR BEGINNERS
Luokan voittaja on Axopar 22 Spyder, Suomi
Axopar 22 Spyder, Suomi
Visuaalisesti rohkea vene, joka täydentää Axoparin sarjaa lyhyempään suuntaan. Veneessä on tyypillinen Axopar-porrasrunko ja myydään pakettina 115 hv:n Mercury-perämoottorilla.
Muut finalistit olivat:
Bayliner M15 / Quicksilver Activ 475 aXess, USA
Yhdysvaltalainen veneenrakentaja Brunswick käyttää autoteollisuuden alustastrategian periaatetta tunnetuissa Bayliner- ja Quicksilver-brändeissään. Tämä tarkoittaa, että varustelua ja suunnittelua lukuun ottamatta veneet ovat rakenteeltaan identtisiä. Ne perustuvat samaan runkoon ja niillä on täsmälleen samat käsittelyominaisuudet.
Jeanneau Merry Fisher 795 Series 2, Ranska
Merry Fisher -sarja on yksi suosituimmista venesarjoista Euroopassa. Venetyyppi edustaa klassista perhevenettä – ruokasali takakannella, uimataso ja riittävästi tilaa nukkua kannen alla. Merry Fisher 795 series 2:n valmistuksessa käytetään injektioprosessia, jossa runko ja runkorakenne valmistetaan yhtenä kappaleena “uros” ja “naaras” muotista. Näin rungosta tulee erityisen vahva ja tekee veneestä ihanteellisen rannikkoristeilyille.
BEST FOR FISHING
Luokan voittaja on Quicksilver 705 Pilothouse, USA
Quicksilver 705 Pilothouse, USA
Ainoa suljettu vene finalistina, soveltuu käytettäväksi merellä kalastukseen, mutta myös pienenä perheveneenä viikonloppureissuille pikkuisten kanssa.
Muut finalistit olivat:
Boston Whaler 280 Vantage, USA
Avoin urheiluvene, jonka käsittelyominaisuudet ja kalastusmahdollisuudet eivät jätä toivomisen varaa. Kaikki tässä veneessä on erittäin tukevaa, veneen kyljessä olevasta sivuovesta ruostumattomasta teräksestä valmistettuun sauvankannattimeen.
Silver Shark, Suomi
Silver Shark CCx:n runko ja kansi on valmistettu kokonaan alumiinista. Metalliset kulkupinnat ovat uritettuja, joten kulku on turvallista.
BEST FOR FAMILY
Luokan voittaja on Marex 330 Scandinavia
Marex 330 Scandinavia, Norja
Marex tarjoaa salongin alueelle ja peräkannelle suuren pehmeän katon. Säästä riippuen matkustajat voivat istua avoveneessä tai suojattuna täysin katetun veneen olohuoneessa.
Muut finalistit olivat:
Beneteau GT 36, Ranska
Yksitoista metriä pitkä Gran Turismo on rajat ylittävä ilmiö: sen on suunnitellut italialainen designstudio Andreani ja se on rakennettu Ranskassa.
Finnmaster T9, Suomi
Ulkoisesti pohjoismainen vene on suunniteltu eteläeurooppalaisen kilpailijan tapaan, kannella on runsaasti istumapaikkoja ja rohkeasti suunniteltu ruori. Kannen alla on paljon ja paljon tilaa isommallekin perheelle. Nopea ja supertyylikkäästi suunniteltu vene on ilo kaikin puolin.
BEST FOR FUN
Luokan voittaja on Waterdream 52 California
Waterdream 52 California, Hollanti
Hollannista tuleva 52 jalkaa pitkä vene on pituudestaan huolimatta puhtaasti päivävene. Runkolinja on klassinen ja kannen asettelu takaavat rennon tunnelman niin täydessä vauhdissa kuin ankkurissakin.
Muut finalistit olivat:
Saxdor 320, Suomi
32 jalan alustalla on kolme eri mallia: Saxdor 320 GTO T-top- ja walk-around-dekkeillä on ensimmäinen versio. Kahdella 300 hv:n perämoottorilla 2,6 t Saxdor 320 saavuttaa yli 50 solmun huippunopeuden.
De Antonio D50, Espanja
De Antonio D50 tarjoaa epätavallisen konseptin, joka ei näy heti ulkopuolelta.
Tecnorib Pirelli 35, Italia
Tecnorib Pirelli 35 on kuin kilpa-auto. Jäykkärunkoinen kumivene pääsi finaaliin helpon ja turvallisen tuntuisen käsittelynsä ansiosta. Veneen jäykkä runko vakuutti tuomariston myös erittäin nopealla ja voimakkaalla etenemisellään.
X-Yachts X-Power 33 C, Tanska
X-Yachts on tähän asti keskittynyt purjeveneisiin ja tämä on merkin uusi aluevaltaus. X-Power 33 on rakennettu patentoidulle Petestep-rungolle, joka vähentää aaltoliikettä veneen alla. Tämä johtaa 35 prosenttia pienempään energiankulutukseen ja on hiljaisempi. Avokannella varustetussa 33 jalkaa pitkässä päiväristeilijässä on tilaa myös kannen alla. Etukannen alla on iso kahden hengen hytti, jossa on erillinen wc ja suihku.
BEST FOR TRAVEL
Luokan voittaja on Silent 60
Silent 60, Itävalta
Erittäin hiljainen vene, jossa on hyvin tilaa ja hyvä suorituskyky. Aurinkosähkömoottorikatamaraani tuottaa jopa niin paljon sähköä, että sitä voi luovuttaa pois.
Muut finalistit olivat:
Absolute 60 Fly, Italia
Suurista mitoistaan huolimatta vene on helppo käsitellä ja reagoi hienosti ohjaukseen. Flyssä kaikki olennaiset tilat ovat saatavilla myös toisella ruoriasemalla.
Prestige X70, Ranska
Prestige X70 on ensimmäinen vene uudessa Prestige-mallisarjassa ja on 70 jalkaisena huomattavasti suurempi kuin aiemmat ranskalaisen veneenrakentajan retki- ja perheveneet. Suurista mitoistaan huolimatta vene on helppo käsitellä ja reagoi hienosti ruoriin.
Best for Future innovaatiopalkinto
Frauscher TimeSquare 20, Itävalta
Frauscher TimeSquare 20, Itävalta
TimeSquare 20 edustaa yhtä näkemystä tulevaisuuden päiväveneestä, joka on tuotu markkinoille ja sarjatuotantoon jo nyt. Hyötysuhteeltaan tehokas katamaraanirunko mahdollistaa taloudellisten ja päästöttömien sähkömoottorien käytön ja runsaat 20 neliömetrin kansitilat. Vesi ja luonto on tässä veneessä lähellä. Hieman yli kahdeksan metrisen TimeSquare 20:n vene varustetaan kahdella 2–10 kilowatin sähkömoottorilla.
Juttu päivitetty 12.11.2021