Valtameripurjehduksen kuninkuusluokassa kilpailevat suomalaiset, Jussi Paavosepän Swan 651 Spirit of Helsinki ja Tapio Lehtisen Swan 55 Galiana WithSecure, starttaavat sunnuntaina 5.11. Kapkaupungista Ocean Globe Race -kilpailun kylmälle ja tuuliselle kakkososuudelle.
Suomalaisveneet lähtevät Ocean Globe Race -purjehduskilpailun kakkososuudelle hyvistä asemista. Spirit of Helsinki selviytyi Kapkaupunkiin koko joukon ensimmäisenä ja on tällä hetkellä 14 veneen tasoituskilpailussa kakkostilalla. Galiana WithSecure oli hieman epäonnekkaampi reitinvalinnoissaan halki Atlantin ja pahamaineisen Doldrums-vyöhykkeen tyvenien, mutta nousi hyvän loppukirinsä ansiosta tasoituskilpailun kuudenneksi.
Erinomainen uutinen molemmille venekunnille oli kohtuullisen lyhyt korjattavien asioiden lista:
– Kun isoja ongelmia ei ole, pienten asioiden lista venyy loputtomaksi, naurahtaa Spirit of Helsinkki -veneen kippari Jussi Paavoseppä.
Lehtisen Galiana WithSecure -veneen taustajoukkoihin kuuluva Tiina Pakkanen kertoi ompelevansa kapteenin hyttiin verhoja, joten kovin dramaattisia ongelmia ei sielläkään ole. Veneen varustetäydennyksiin kuuluu esimerkiksi Tapio Lehtisen Kapkaupunkiin tilaama Partiolaisten adventtikalenteri.
Tapio Lehtisen täysin suomalaisessa ja kisan nuorimmassa kokoonpanossa on tapahtunut yksi muutos, kun vahtipäällikkö Juho Sattanen halusi henkilökohtaisista syistä siirtyä tiimin maavoimiin. Sattanen on siirtänyt vastuullaan olevat tehtävät muille tiimin jäsenille ja hänen paikkansa Galiana WithSecuren vahtipäällikkönä on ottanut Lassi Liimatainen. Jussi Paavosepän Spirit of Helsinki -miehistöön tulee kolme uutta jäsentä kahden astuessa maihin. Mika von Svetlick, Topi Simola ja Ata Kaukonen paikkaavat kokeneiden Pasi Palmun ja Ari Kokon jättämää aukkoa. Spirit of Helsingin englantilaisvahvistuksena jatkaa konkaripurjehtija Ian Herbert-Jones.
Olosuhteet kovenevat
Kilpailun ensimmäisen osuuden olosuhteet olivat enimmäkseen erittäin lempeät. Kisaan starttasi kaikkiaan 14 venettä, joista kaksi on vielä ensimmäisellä etapillaan muiden startatessa toiselle osuudelle. Kapkaupungista suunnataan syvälle etelään, missä lämpötila putoaa nopeasti lähemmäs nollaa ja syvien matalapaineiden jono vyöryy tyypillisesti purjehtijoiden menosuuntaan tasaisena nauhana.
Ensimmäisiä kisaveneitä odotetaan seuraavalle välietapille Uuden-Seelannin Aucklandiin aikaisintaan joulukuun puolivälissä. Mikäli veneet pääsevät nopeasti kiinni koviin läntisiin tuuliin, pitäisi matkanteon olla selvästi nopeampaa kuin avausosuudella. Valtaosan venekunnista pitäisi olla perillä jouluksi, joten pysähdyksestä tulisi näin kaikille Kapkaupungin stoppia pidempi. Kilpailun kolmas osuus starttaa Uudesta-Seelannista kohti Uruguayn Punta del Esteä tammikuun 14:ntenä. Kilpailun maaliin Southamptoniin ensimmäisiä veneitä odotellaan huhtikuun ensimmäisellä puoliskolla.
Ocean Globe Race on noin kahdeksan kuukauden mittainen purjehdus maailman ympäri klassisilla purjeveneillä ilman tietokoneita, satelliittinavigointia, GPS:ää tai muitakaan modernia teknologiaa edustavia apuvälineitä tai materiaaleja. Southamptonista syyskuun 10. päivänä alkaneen kilpailun 27 000 merimailin pituinen reitti kulkee kolmen eteläisen mantereen suuren niemimaan ympäri ja jakautuu neljään etappiin. Välipysähdykset ovat Kapkaupunki, Auckland ja Punta del Este.