Helmikuun Vene 24 Båt -messuilla esiteltiin 400 venettä, veneilytarvikkeita ja -varusteita sekä kalastuksen ja vesiharrasteiden tuotteita ja palveluita. Pohjois-Euroopan suurin veneilytapahtuma kokosi kaikkiaan yli 314 yritystä ja kävijöitä oli yli 57 000.
– Venealan yrityksille helmikuiset venemessut ovat erittäin tärkeä kevätkauden lähtölaukaus. Suomalaiset veneilijät osoittivat jälleen kerran, että talouden epävarmuuksista huolimatta veneilyn suosio on vahvassa vedossa, toteaa toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo Venealan Keskusliitto Finnboat ry:stä.
Venemessuilla oli esillä satoja veneitä eri kokoluokissa ja kymmenittäin uutuuksia ensiesittelyssä. Reilusti yli puolet moottoriveneistä oli suomalaisia. Vene 24 Båt -messuilla valittiin nyt jo 25. kertaa Messujen veneet esillä olevista uutuuksista. Tänä vuonna Messujen avovene on Silver Seahawk BRX, Messujen retki- tai yhteysvene Saxdor 400 GTO/GTC ja Messujen matkavene Marex 440 Gourmet Cruiser.
Lähes 400 ohjelmaa 10 päivän aikana
Ohjelmaa tarjottiin kuudella ohjelmapisteellä. Venemestarin Telakalta sai tietoa veneiden kunnostuksesta ja nähtiin työnäytöksiä, Totalveneen Messissä kerrottiin veneilykohteista ja esiteltiin uutuusveneitä. Purjehdussatamassa kuultiin tarinoita maailman meriltä, purjehdusasiaa ja ympäristöaiheita. Kalastusalueella oli oma Alutroll-Tohatsu-lava kalastusohjelmalle ja Aalto-alueen altaalla nähtiin erilaisia esityksiä ja kisoja. Siellä pääsi myös itse kokeilemaan eri lajeja. Ohjelmakalenterissa oli lähes 400 ohjelmaa.
Entistä suurempi tapahtuma, messujen aikana haasteita joukkoliikenteessä
Vene 24 Båt -messuihin osallistui 314 yritystä, pinta-alaa oli käytössä 20 590 m2 ja kävijöitä oli 57 142. Sekä näytteilleasettajamäärä että neliöt olivat kasvaneet edellisestä vuodesta – 47 yrityksellä ja 1250 neliöllä. Kävijämäärä sen sijaan laski 10 %:lla.
– Tunnelma messuilla oli hyvä ja uskon, että ilman ensimmäiseen viikonloppuun osunutta presidentinvaalien toista kierrosta ja neljänä päivän joukkoliikennelakkoa, kävijämäärä olisi ollut suurempi. Tarjonta oli ainakin kohdillaan. Kävijäkyselyn mukaan kotiin jäivät tänä vuonna ne, jotka olisivat tulleet vain viettämään aikaa venemessuille, joten messuilla tavoitettiin oikeanlaisia kävijöitä, kertoo tapahtumasta vastaava liiketoimintapäällikkö Jussi Kivikari Helsingin Messukeskuksesta.
Kävijöistä valtaosa on veneilijöitä, kalastuksen kiinnostus kasvussa
Suomalaiset ovat veneilykansaa ja joka viidennellä suomalaisella on vene. Venemessujen kävijätyytyväisyys oli kasvanut viime vuodesta ja 92 % oli tyytyväisiä tapahtumaan. 82 % vietti yli kolme tuntia messuilla, vastanneista 91 % oli vieraillut venemessuilla aikaisemmin ja ensikertalaisia oli 9 %. Verrattuna vuoteen 2023 ensikertalaisten määrä oli laskenut muutaman prosentin.
Venemessujen kävijäkyselyyn vastanneista suurin osa mieltää itsensä moottoriveneilijäksi (31 %). Kalastuksen harrastajia oli 22 %, mökkiveneilijöitä 21 % ja purjehtijoita 17 %. Verrattuna vuoden 2023 kyselyyn kalastuksen harrastajien määrä oli kasvanut neljä prosenttia. Vastanneista 85 % omistaa veneen. Noin puolet tuli venemessuille hakemaan uusia ideoita ja inspiraatiota sekä tutustumaan uutuustuotteisiin. Kolmannes kävijöistä tuli viettämään aikaa ystävien kanssa.
Tuotekokonaisuuksista kiinnostavimpia olivat moottoriveneet (76 %), venevarusteet ja -tarvikkeet (60 %), vene-elektroniikka ja navigointi (39 %) ja kalastus (36 %). Purjeveneet kiinnostivat 29 % kävijöistä. Kalastuksen kiinnostus oli noussut edellisestä vuodesta 6 %. Avoimissa kommenteissa messuille kaivattiin erityisesti purjeveneitä ja muutamaa puuttunutta venebrändiä. Monet toivoivat messuille myös entistä enemmän pieniä ja edullisempia veneitä.
Venealan yritykset tyytyväisiä tapahtumaan
Myynti kävi osastolla viime vuoden tahtiin vaikeasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Näytteilleasettajakyselyyn vastanneista 93 % piti tapahtumaa tärkeänä ja 89 % oli tyytyväisiä tapahtumaan. Osa oli jo varannut osastopaikan Vene 25 Båt -messuille venemessujen aikana. Tärkeimmät syyt osallistua messuille oli yrityksen brändin tunnettuuden ylläpito ja lisääminen (80 %), uusien asiakkaiden tapaaminen (79 %), nykyisten asiakkaiden tapaaminen (66 %) ja myynti osastolla (55 %). Kävijät vastasivat hyvin yritysten tavoittelemia kohderyhmiä (84 %).
Vene 24 Båt -messujen kävijäkyselyyn vastasi 2098 kävijää (2023: 2400), näytteilleasettajakyselyyn 57 yritystä (2023: 79).
Helsingin Messukeskus järjesti Pohjois-Euroopan suurimman veneilytapahtuman Vene 24 Båt Helsingin kansainväliset venemessut 9.–18.2.2024 Helsingin Messukeskuksessa Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n toimeksiannosta. Ensi vuonna Vene 25 Båt -messut järjestetään 7. – 16.2.2025 Helsingin Messukeskuksessa.