Suosikkisarjan täydennys: Koeajossa Grandezza 30 CA

Grandezza jyllää vahvasti matkamoottorivenemarkkinoilla, vaikka se veneluokkana onkin murroksessa. Uusi 30 CA on liikkeellä perinteisellä tyylillä, ja hyvä niin.

Kokkolalainen Finnmaster perusti Grandezzan 2000-luvun alussa suurempien sisäperämoottoriveneiden niin sanotuksi premium-brändiksi. Linja on pitänyt ja taival on ollut menestyksekäs, varsinkin perästä kuomulla suljettavien OC-mallien osalta. Sekä alkuperäinen Grandezza 31 OC että nykyiset 27/28 OC ja 33/34 OC ovat olleet ja ovat yhä luokkansa myydyimpiä veneitä Suomessa.

Hyvin on pärjännyt myös mallivuodelle 2019 esitelty nykyinen lippulaiva 37 CA. Sekin on ollut omassa segmentissään Suomen myydyin venemalli oikeastaan koko tähänastisen elinkaarensa ajan.

Reilu vuosi sitten tammi-helmikuussa esitelty ja nyt huomion kohteena oleva 30 CA on ajateltu 37 CA:n pikkusisareksi. Yhtäläisyyksiä löytyy tilaratkaisun lisäksi esimerkiksi keulan, kattolinjan ja sivuikkunoiden muotoilussa.

Muiden Grandezza-mallien tavoin 30 CA varustetaan sisäperämoottorilla, mikä alkaa olla uusien, alle 10-metristen matkavenemallien keskuudessa harvinaista. Perämoottorihuuma ei ole mennyt valmistajalta kuitenkaan ohi: käytännössä lähes saman veneen saa myös perämoottoriversiona, mutta Finnmaster F11 -nimellä. Suomessa kysynnän odotetaan kuitenkin keskittyvän sisäperämoottori-Grandezzaan, joten paneudutaan siihen lähemmin ja esitellään perämoottori-Finnmaster lyhyemmin.

Tämä artikkeli on Venemestarin maksullista sisältöä. Mikäli haluat lukea koko 9-sivuisen lehtijutun, kirjaudu, tai osta pdf-artikkeli tai koko artikkelin sisältämä pdf-lehti.

Mikäli olet Venemestarin tilaaja, kirjaudu: https://venemestari.fi/kirjaudu/
Osta tästä artikkeli (5 €): https://venemestari.fi/tuote/koeajo-grandezza-30-ca/
Osta tästä tämä artikkeli sisältävä Venemestari-lehden irtonumero sähköisenä (6,50 €): https://venemestari.fi/tuote/4-2024/

 

Katso myös esittelyvideo:

 

Lue myös: