Haastava jäätalvi on vaurioittanut merimerkkejä. Tarkastuksissa käydään läpi kaikki kelluvat valtion ylläpitämät turvalaitteet ja korjaustyöt etenevät hyvää vauhtia sekä meri- että järvialueilla.
– Vaikuttaa siltä, että jää on rikkonut tai siirtänyt merkkejä keskivertotalvea enemmän. Joka kevät talven jälkeen edessä on mittava turvalaitteiden korjausurakka meri- ja järvialueilla. Työt päästiin tänä keväänä aloittamaan eteläisillä merialueilla maalis-huhtikuun vaihteessa ja pohjoisilla merialueilla toukokuussa. Perämerellä joudutaan kuitenkin odottamaan pidempään vielä ahtojäiden sulamista, sanoo vesiväylänpidon aluepäällikkö Mika Lehtola Väylävirastosta.
Pääasiassa turvalaitteiden rikkoutumiset johtuvat jäiden liikkumisesta. Kiinteät turvalaitteet ovat kuitenkin selvinneet kuluneesta talvesta normaalisti.
Myös viittoja on tuhoutunut tai kadonnut tänä talvena tavanomaista enemmän ja edessä on mittava korjausurakka.
– Urakassa kelluvien turvalaitteiden, kuten poijujen ja viittojen, sijainti mitataan joka vuosi sijaintimittaamalla veneestä tai aluksesta käsin. Pelkkä GPS-pohjainen tarkistus ei riitä. Jäiden siirtämät turvalaitteet siirretään paikoilleen, kun taas rikkoutuneet tai kokonaan hävinneet turvalaitteet uusitaan. Lisäksi kaikille turvalaitteille suoritetaan silmämääräinen kuntoarvio, kertoo Lehtola.
Turvalaitteiden korjausurakat etenevät hyvään tahtiin. Eteläisillä merialueilla tarkastukset ovat viimeistelyvaiheessa ja valmistuvat toukokuun loppuun mennessä. Pohjanlahdella puolestaan työt on jo aloitettu ja niiden on määrä valmistua 20.6. mennessä. Myös Perämerellä korjaukset valmistuvat kesäkuun loppuun mennessä. Järvialueilla työt ovat jo käynnissä ja valtaosa niistä valmistuu myös 20.6. mennessä. Tämän jälkeen saadaan tarkka tilannekuva korjaustoimenpiteistä koko Suomen osalta.
– Siirtyneiden, rikkoutuneiden sekä kadonneiden poijujen ja viittojen vuoksi vesiväylillä liikuttaessa on aina oltava mukana ajantasainen merikartta ja varmistettava oma sijaintinsa myös kiinteiden turvalaitteiden perusteella, muistuttaa Lehtola.