AMT:n viime vuonna lanseeraamat 165 R ja 165 Rf muistuttavat Aku Ankasta tuttuja maaoravia. Lujitemuovirunkoisella 165 R:llä on pirteä ja nokkela luonne, kun taas alumiinirunkoisen 165 Rf:n olemus on mukavuudenhaluinen ja leppoisa.
Kun erityisesti mökki- ja työkäyttöön suunnatut alumiiniveneet alkoivat yleistyä 1990-luvun alkupuolella, keskustelu vilkastui siitä, tuleeko alumiinista vallitseva materiaali veneiden valmistuksessa.
Jälkikäteen on helppo todeta, että näin ei käynyt. Vaikka alumiiniveneiden voittokulku on jatkunut tähän päivään saakka, lujitemuoviveneet ovat pitäneet pintansa.
Molemmissa materiaaleissa on etunsa. Tämän ovat huomanneet yhä useammat venevalmistajat, jotka 2010-luvun alkupuolelta lähtien ovat innostuneet joukolla yhdistämään lujitemuovikansia alumiinirunkoihin.
Kontiolahdella majaansa pitävä AMT-Veneet innostui valmistusmateriaalien hybridistä vuonna 2018. Ensimmäinen alumiinirunkoinen malli oli 175 BRf. Uusi alumiini-AMT on sivupulpetilla varustettu 165 Rf, jonka lanseerattiin markkinoille viime elokuussa Helsingin Uivassa venenäyttelyssä yhdessä kokonaan lujitemuovista valmistetun sisarmalli 165 R:n kanssa.
Leveällä sivupulpetilla kalustetut ja peräpenkiltä ajettavat 165 R ja 165 Rf -mallit perustuvat vuodesta 2020 markkinoilla olleisiin 165 BR:ään ja sen alumiinirunkoiseen sisareen 165 BRf:ään.
Tämä on Venemestarin maksullista sisältöä. Mikäli haluat lukea koko lehtijutun, kirjaudu, tai osta pdf-artikkeli tai koko artikkelin sisältämä pdf-lehti.
Mikäli olet Venemestarin tilaaja, kirjaudu: https://venemestari.fi/kirjaudu/
Osta tästä artikkeli (5 €): https://venemestari.fi/tuote/koeajo-amt-165-r-rf/
Osta tästä tämä artikkeli sisältävä Venemestari-lehden irtonumero sähköisenä (7,50 €): https://venemestari.fi/tuote/6-2024/