Hiljaa liidellen

Venemestarin alumiinirunkoisten bowriderien käyttötestien sarja jatkuu lisää voimaa saaneella Falcon BR 7:lla. Isoa meteliä se ei silti pidä. Melun suhteen vaatimattomuus vain kaunistaa.

Kuopiolainen Bella-Veneet lähti alumiiniveneiden markkinoille verrattain myöhään, mutta odotetusti, tosissaan ja hyvin valmistautuneena. Projektin kolmeksi perusjalaksi valjastettiin tuttu tuotemerkki, hiljattain uudistetut Bella-mallit sekä alumiinirunkojen valmistukseen erikoistunut sopimusvalmistaja.

Bellan aikoinaan suositun matkavenemallin Falcon-mallinimi otettiin uusiokäyttöön syksyllä 2017, kun alumiinivenemallisto julkistettiin. Markkinoille tultiin kunnon rysäyksellä, sillä mallivuodella 2018 myynnissä oli heti neljän bowrider-mallin Falcon-parvi.

Falconit kuuluvat rakenteeltaan alumiiniveneiden hybridiluokkaan. Tässä tapauksessa hybridi tarkoittaa sitä, että alumiinirungon päällä on lujitemuovista tehty kansi. Materiaalien hybridirakenteen kaupallisti ensimmäisenä Silver, mutta samalla konseptilla operoivat Bellan ja Falconin lisäksi muun muassa Yamarin Crosseilla, Finnmaster Huskyilla ja viimeisimpänä AMT F-sarjallaan.

Falconien alumiinirungot valmistaa ähtäriläinen Campnou. Se hitsaa myös muun muassa Yamarin Crossien runkoja. Ähtäristä Falcon-rungot kuljetetaan kimpuissa Kuopioon Bellan tehtaille. Lujitemuovikannet ja kokoonpanon Bella tekee itse.

Falconin BR-malleissa hyödynnetään samoja, sisätilat määrittäviä kansimuotteja kuin vastaavissa Bella-malleissa. Falconit BR 5, 6, 7 ja 8 vastaavat tiloiltaan täysin Bella 500, 550, 600 ja 700 BR:ää. Lujitemuoviset Bella- ja alumiiniset Falcon-rungot ovat läheistä sukua toisilleen, mutta ne eivät ole kuitenkaan täysin identtisiä. Ilmeisimmät erot ovat Falconien nousulistattomuus ja leveämmät palteet.

Bella 600 BR on siis käyttötestivene Falcon BR 7:n lujitemuovirunkoinen lähisukulainen. Numerointiero selittyy BR 7:n runkoon hitsatuista lisäuimatasoista, jotka nostavat kokonaispituuden ratkaisevan sentin yli 6,5 metriin, joten mallinimen pyöristys seiskaan on tavallaan oikeutettua. Maksavaan yleisöön alumiiniset Falconit ovat purreet hyvin. Sarjaa myydään Falconeina selvästi enemmän kuin lujitemuovisina Belloina.

Laadukas ensivaikutelma

BR 7 tuotiin markkinoille Falconien ensimmäisessä aallossa mallivuodelle 2018. Suuria muutoksia veneeseen ei ole vielä toistaiseksi tehty, mutta jotain kuitenkin.

Teknisesti merkittävin muutos on ollut konetehon kasvaminen. Heti mallivuodelle 2019 alkuperästä 150 hevosvoiman maksimitehoa korotettiin 175 hevosvoimaan, ja toinen korotus astuu voimaan mallivuodelle 2025, kun maksimiteho nousee 200 hevosvoiman tasalukuun.

Tehosuosituksen alaraja on yhä alkuperäinen 115 hevosvoimaa, mutta käytännössä BR 7:n pienin moottorivaihtoehto on nykyisin entinen maksimiteho, eli 150 hevosvoimaa.

Tehojen noston taustalla on paitsi kysyntä, myös moottoripartneri Mercuryn uuden sukupolven V6-moottorit, jotka erottuvat ominaisuuksiltaan kilpailijoista edukseen. Käyttötestin kannalta onnekasta ja oleellista olikin, että ajoon saatiin juuri 200-hevosvoimaisella Mercury V6:lla varustettu BR 7, ja itse asiassa vieläpä ensimmäinen sellainen.

Tämä on Venemestarin maksullista sisältöä. Mikäli haluat lukea koko lehtijutun, kirjaudu, tai osta pdf-artikkeli tai koko artikkelin sisältämä pdf-lehti.

Mikäli olet Venemestarin tilaaja, kirjaudu: https://venemestari.fi/kirjaudu/
Osta tästä artikkeli (5 €). https://venemestari.fi/tuote/kayttotestin-alkuraportti-falcon-br-7/
Osta tästä tämä artikkeli sisältävä Venemestari-lehden irtonumero sähköisenä (7,50 €): https://venemestari.fi/tuote/7-2024/

Lue myös: