Veneen runko on tasan yhtä vesitiivis kuin sen pohjaan tehdyt reiät ovat. Veneen pohjaventtiilien huoltotarve on suhteellisen pieni, mutta sulkujen toimivuus on paikallaan tarkistaa ajoittain. Jos venttiiliä ei käännetä pitkiin aikoihin, korroosio saattaa jumittaa sen. Jos venttiili on hapettunut ja alkaa vuotaa, se on yleensä varsin helppo irrottaa ja huoltaa. Vaihtaminenkaan ei ole kallista ja venttiiliremontti on helpointa tehdä silloin kun vene on ylhäällä.
Pohjaventtiileitä käytetään yleensä vain vesilinjan alapuolella sijaitsevissa läpivienneissä. Niitä on valmistettu pronssista, ruostumattomasta teräksestä ja venekäyttöön sopivasta muovista.
Kun uusit venttiiliä, varmistu että se on valmistettu venekäyttöön sopivasta materiaalista.
Pohjaventtiilin irrottaminen:
1. Venttiilin pitäisi irrota isolla jakoavaimella tai putkipihdeillä, kun kohdistat siihen voimaa maltillisesti. Kuumailmapuhaltimesta voi olla apua.
2. Jos koko läpiviennin runko pyörii, sen sisäpinnassa on metallipykälät, joista saa otteen esimerkiksi sopivan kokoisella taltalla. Sen ja jakoavaimen avulla läpivientiä voi pitää paikallaan, kun venttiili kierretään irti sisäpuolelta.
3. Kun venttiili on irti, kierrä myös läpiviennin lukitusmutteri irti putkipihdeillä. Vanhemmissa ja suuremmissa läpivienneissä voi olla lisäksi laippamuttereita.
4. Kun lukitusmutteri on irrotettu, läpiviennin voi koputella rungosta ja puhdistaa tiivistemassa pois rungosta mekaanisesti ja lopuksi asetonilla
5. Jos pohjaventtiili jumittaa, hyödynnä kulmahiomakonetta ja metallilaikkaa ulkopinnalta laipan poistamiseksi.
6. Kun laippa on hiottu pois, läpiviennin ja pohjaventtiilin pitäisi irrota kohtuullisen helposti rungon sisäpuolelle, mutta luultavasti sitkeä tiivistemassa panee vielä kampoihin. Käytä puukalikkaa ja höystä parilla vasaran iskulla.
7. Todennäköisemmin pinnan gelcoat vahingoittuu toimenpiteessä. Läpivienti on vesilinjan alapuolella, vahingoittunut kohta voidaan korjata gelcoat-täytteellä ennen paikallista uutta antifouling-käsittelyä.
Pohjaventtiilin huoltaminen:
Jos pohjaventtiili on vielä toimintakuntoinen, sitä ei ole välttämätöntä uusia, vaikka venttiilin hintalappu onkin vaatimaton. Sen huolto on varsin yksinkertaista. Samalla tulevat ilmi kaikki kulumat ja viat letkuissa ja pohjaventtiilin sulkumekanismissa.
1. Jos venttiili on hyvässä kunnossa, riittää että voitelet sen liikkuvat osat ja karan venekäyttöön sopivalla vaseliinilla.
2. Tarkistele venttiilin ja läpiviennin ulkopuolta. Ylenpalttisesti levitetty antifouling tai levä ja näkit voivat osittain tukkia läpiviennit.
3. Kun katsot täysin avatun venttiilin läpi, huomaat jos vesikanavan sisäpuoli on osittain tukkeutunut. Tarkista myös lautasventtiilit, sillä joskus sen säätökiekko pyörii, mutta venttiilin sisällä ei tapahdu mitään.
4. Muista letkut. Vaihda ruostuneet ja hapettuneet klemmarit – huomaa, että ruostuminen alkaa useimmin klemmarin sisäpinnoilta.
5. Kiinnitä jokainen letku, vaikka se olisi pienikin, kahdella klemmarilla, jotka on valmistettu merivedelle sopivasta ruostumattomasta teräksestä. Moottorin tärinä voi löysätä yhden, mutta harvoin kahta.
6. Tarkista myös letkut, vedä ja nyhdä. Saatat yllättyä päällisin puolin hyväkuntoisten kunnosta.
7. Sulje pohjaviennit lähtiessäsi veneeltä ja avaa palatessasi.
8. Kun poistut veneeltä, sulje niin moni pohjaventtiili kuin on järkevää, mutta muista avata ne kun palaat. Tällainen kaasukahvaan ripustettu muistutus estää varmasti moottoria ylikuumenemasta.
Asenna läpivienti tiiviisti
Pohjaventtiili asennetaan päinvastaisessa järjestyksessä kuin se irrotettiin. Pursota läpiviennin sisäpuolen laipan alle reilusti tiivistemassaa. Joskus läpivientien sisäpuolella on käytetty vahvikkeena vanerilaippaa. Jos se on heikossa hapessa, uusi sekin ja päällystä epoksilla tai lakalla. Huolittele erityisesti puusyiden päädyt eli vanerin reunat.
Levitä vielä tiivistemassaa vanerilaipan alapuolelle vuotojen estämiseksi. Sen jälkeen työnnä läpivienti rungon läpi ulkopuolelta ja kiristetä paikalleen lukitusmutterilla, joka puristaa tiivistemassan kaikkialle läpiviennin ympärille.
Kuvat ja teksti: Venemestarin arkisto