Moni veneilijä on törmännyt tilanteeseen, jossa Merivoimien alus kiitää yllättäen näköpiiriin. Merivoimien alukset eivät lähetä AIS-dataa veneiden AIS-vastaanottimiin, ne näkyvät heikosti tutkassa, ja harmaan värityksen takia niitä on vaikea havaita paljaalla silmällä.
Ohjusveneen häiveominaisuudet ja kulku ilman AIS-lähetintä johtivat vaaratilanteeseen 1. joulukuuta viime vuonna, kun luotsivene ja ohjusvene ohjautuivat törmäyskurssille Emäsalon edustalla. Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) julkaisi lokakuun lopussa raportin tutkinnasta.
Otkesin mielestä Merivoimien tulisi harkita, tarvitseeko sen alusten liikkua myös rauhan aikana huomaamattomasti. Tämä voi aiheuttaa vaaratilanteita merenkululle ja myös veneilijöille.
Hieman kärjistäen ajatellen tilanne olisi sama kuin se, että Maavoimien kuorma-autot ajaisivat normaalioloissa maantiellä ilman ajovaloja pimeällä, kuten ne tekisivät kriisitilanteessa.
Tutkittu vaaratilanne tapahtui aamuyöllä 1.12.2018, kun Merivoimien ohjusvene sekä Finnpilot Pilotage Oy:n luotsivene päätyivät tilanteeseen, jossa luotsivene oli tulossa törmäyskurssilla suoraan kohti ohjusvenettä. Luotsiveneen kuljettaja onnistui tekemään jyrkän väistöliikkeen havaittuaan ohjusveneen. Alukset sivuuttivat toisensa noin 40 metrin etäisyydellä. Vaaratilanteessa ei ollut tarvetta pelastustoimille
Kuva: Ohjusveneen ja luotsiveneen kulkureitit kello 02.16 alkaen. (Pohjakartta: Väylävirasto, piirros: OTKES)
Lue lisää Onnettomuustutkintakeskuksen raportista.
Otkesin aiheesta julkaiseman tiedotteen löydät tästä.
HAMINA-LUOKAN OHJUSVENEIDEN HÄIVEOMINAISUUDET
- Puolustusvoimien Hamina-luokan ohjusveneiden suunnittelussa on hyödynnetty häiveteknologiaa magneettisen-, lämpö- ja tutkaherätteen pienentämiseksi.
- Alus on muotoiltu siten, että se heijastaa takaisin mahdollisimman vähän tutkasignaalia. Metalliosat on päällystetty tutkasäteitä absorboivalla maalilla ja kansirakenteiden komposiittiin on integroitu häivemateriaalia.
- Ohjukset ovat aluksen sisällä perinteisten ulkona olevien heittimien sijasta (kuten Rauma-luokassa), jotta ne eivät näkyisi tutkassa.
- Päinvastoin kuin lasikuitu, hiilikuitu ei päästä lävitseen radioaaltoja. Tämä suojaa aluksen laitteita ulkoa tulevalta elektromagneettiselta pulssilta ja samalla estää laitteiden tuottamien radiosignaalien pääsyn ulos. Komentosiltaa lukuun ottamatta aluksessa ei ole lainkaan ikkunoita, joista signaalit pääsisivät vuotamaan.
- Aluksessa on vain hyvin vähän teräsosia, joten sen antama magneettinen heräte on vähäinen. Jäljelle jäävä magneettikenttä neutraloidaan rungon ympäri sijoitetuilla käämeillä.
Lähde: Wikipedia
Kuvat: Puolustusvoimat