Turkulaisen meripartioaluksen miehistö palkittiin Länsi-Suomen merivartioston plaketilla ammattitaitoisesta, urheasta ja esimerkillisestä meripelastustoiminnasta Airistolla.
Meripartiolaiset olivat siirtopurjehduksella syyskuisena perjantai-iltana ja juuri saapumassa kohdesatamaan, kun he havaitsivat kumollaan oleva veneen, jonka keulassa ja perässä näytti olevan myttyjä. Kun meripartiolaiset pääsivät lähemmäksi, he huomasivat, että yksi henkilö roikkui kumollaan olevan veneen perämoottorissa ja toinen keulaköydessä. Vain toisella vedenvarassa olevalla oli pelastusliivit päällään.
Meripartiolaiset aloittivat välittömästi pelastustyöt. 17-vuotias Mikael Viiristö ohjasi purjeveneen aivan vedenvarassa olevien henkilöiden viereen ja kippari Antti Valtola ja Aaro Puutio makasivat mahallaan purjeveneen kannella. He saivat pelastusliivitöntä henkilöä ranteista kiinni ja vedettyä hänet purjeveneen uimatikkaille ja siitä ylös. Tämän jälkeen he pelastivat myös toisen henkilön purjeveneeseen. Pelastetuille tarjottiin kuivat vaatteet ja heidät vietiin maihin, jossa oli isäapua saatavilla.
Tapauksessa oli mukana onni onnettomuudessa, sillä meripartiolaiset sattuivat juuri oikealla hetkellä paikalle, joka ei ole vilkasliikenteinen väylä. Heidän veneensä purjeet olivat jo alhaalla ja se liikkui moottorilla, joten pelastustyöt pystyttiin aloittamaan välittömästi, kun hädässä olijat havaittiin. Pelastettavat joutuivat olemaan vedenvarassa arviolta vain noin 10 minuuttia. Veden lämpötila oli tapahtumahetkellä +10 astetta.
Meripartiossa harjoitellaan nimenomaan merenkulkua sekä meripelastusta, joten nuoret miehet pääsivät tekemään tositilanteessa juuri sitä, mitä varten ovat kouluttautuneet.
Länsi-Suomen merivartiosto kiitti palkitsemistilaisuudessa koko Merisuden miehistöä ja muistutti, että jokaisen merellä kulkijan apua voidaan tarvita joskus. Viranomaiset eivät ole hätätilanteessa välittömästi paikalla auttamassa ja siksi jokaisen on hyvä miettiä, miten itse toimisi, jos olisi ensimmäisenä onnettomuuspaikalla merellä. Myöskään tähystyksen merkitystä veneillessä ei voi liikaa korostaa, kuten tämäkin tapaus osoitti.